27. april 2024

XRAY XT2 – out of box.

Det er XRAY´s nyeste produkt, der ligger i kassen på mit bord.

Racing Truck har været en offroad 1/10 klasse i mange år. Nu prøver EOS serien at pudse nyt liv i klassen ved at have den på programmet.

Da jeg startede med RC ræs for mange år siden, blev der kørt med racing truck under DRCMU. Der var deltagere til både en A og B finale.

Jeg husker navne som Jonas Kærup, Christer Rasmussen, Jan D. Hansen og Ann Rasmussen bare for at nævne nogle, som stadig er med i RC i Danmark i dag.

Men klassen har ikke haft deltagere nok i mange år. Sidste sommer prøve nogle få folk at få liv i klassen, og til sommer vil DRCMU lave et regelsæt for klassen.

Den kommer nok til at ligne de regler, som der køres under ved EOS. Der kommer nok den ændring, at det bliver med min. turns på motor. Der bliver kontrol dæk.

Men nok om det. Tilbage til kassen på bordet.

Jeg har tidligere bygget en 2 WD fra XRAY, og XT2 ligner meget 2 WD kittet.

XRAY skriver på deres hjemmeside at 80 % af stumperne kan bruges på begge biler.

Det er Martin Bayer, der har designet XT2. Du kan læse mere om tilblivelsen her på siden. 

Kittet(Nr. 320200) kommer med body, men der mangler fælge. XRAY arbejder på at producere fælge, men de er ikke frigivet endnu.

Manuallen er så altid produceret på højglans papir og med fine tegninger. Dog synes jeg, at den mangler lidt set up tips. Eller de kunne henvise til deres set up book.

Men den er godkendt. XRAY har allerede designet flere dele i forskellige hardheder. Der kommer kun en hårdhed på i kittet.

Der er dog beskrivelse af, hvad den forskellige hardheder gør ved dit set up og hermed køre egenskaber.

Bilen ligger i 5 poser og første pose indeholder dele til bygning af geardiff. og selve gearkassen plus slipper kobling.

Det er 3 gears udveksling.

Der en diff. olie med på 5000 cTs. Der er 5x12x4 lejer i gearet. Der er 3 plade slipper kobling.

Gearkassen sidder en venstre side. Man kan købe en 4/gears gearkasse, den er til montering i højre side. Den følger ikke med i kittet. Motor mount med gearkasse monteres på alu. bunden, der er 2 mm tyk.

De bageste bærearme er medium hardhed. Begge bærearme holdere er af aluminium., de fås også messing.

Der er mange indstillings muligheder for placeringen af bærearmene. Små plastik bøsninger kan placeres på forskellige måder. Bilen blev sammen med standard anvisningerne.

Up Rights er af “hard” typen. Der er 7 huler til indstilling. Der bruges store lejer 3x12x4 yderst i up rights.

Trækakslerne er 90 mm lange og 6kanter er plus 3 mm. Der findes 5 andre typer.

Man kan købe antiroll bar til montering på de bageste bærearme.

Bagtårn sidder på selve gearkassen. Bagvognen bliver samlet efter de anvisninger, som byggevejledningen foreskriver.

På selve alu. bunden skal der monteres ”side guards”. De er med til at bestemme flex på bilen. De findes i to hardheder. Det er medium, der ligger i kittet. Antallet af skruer er med til at bestemme flex.

Styrtøjet er simpel i opbygning og kommer i ”composite” plastik. Der bruges 5x10x4 mm lejer.

Bærearmene hænger i en blok. Der findes 4 andre i forskellig materiale og med forskellig vægt. Igen bliver det forklaret, hvad de forskellige blokke gør ved ”set up”.

De forreste bærearme er medium hardhed. Styreblokkene bruger 5x10x4 mm lejer. Bilen kan bygges med forskellig rolle center, alt efter hvordan man vender bøsningerne i styreblokkene. Jeg byggede med højt rulle center. Dette skulle give mere styring.

Det eneste punkt, hvor bygge arbejde kan drille er når caster bøsningerne skal monteres. De skal bygges i C-hub og kan vende på forskellige måder, der står grad antal på dem, men vær omhyggelig i denne proces.

For vognen bygges efter anvisninger med hensyn til camber og lignende. Der følger antiroll bars med i fronten.

XRAY har altid designet nogle meget fine støddæmpere. Racing truck bruger samme type, som på deres 2 WD buggy.

Der er en fin forklaring på hvordan man bygger med og uden rebound.

Jeg byggede dæmper med ca. 50 % rebound.

 

Et sidste byggearbejde på bilen er småting, som montere motor. Batteriholder, små plastik blokke omkring motor og body beslag.

XRAY har designet deres eget karosseri. Der er mærker til montering, så når bodien er malet sidder den perfekt.

Nu er det bare at bygge det sidste teknik i bilen, sætte dæk på XT2 og så komme ud på banerne.

JOFR  Jan. 2017