18. marts 2024

OFFROAD DRCMU 1 – Tinglev

Det var næsten, som at se de første kalve komme på græs en tidlig forårs morgen, da de første biler ramte kunstgræsset i Tinglev – store smil og god stemning. Det var noget RC offroad 1/10 folket havde ventet på – at komme på “græs”.

 Lang lang mørk tid var overstået, Corona situationen er lysere og myndighederne har åbnet Danmark mere. Nu skulle der køres ræs. Tinglev klubben lagde anlæg(kunstgræs) til ved 1.afdeling under DRCMU for 1/10 buggy biler. Desværre ramte deltager antallet ikke loftet på 75 personer, som myndigheder har sat. Lidt over 30 biler var tilmeldt. Et par stykker kørte to klasser.

Som altid når de køres løb i Tinglev er der styr på tingene. I forhold til Corona reglerne måtte deres klubhus ikke bruges til pit. Men folk var flinke til at tage deres egne telt med og klubben havde rejst et stort telt. Der var tag over hovedet til alle. 

Lørdagen er overskyet og “pixxx koldt”. Folk tog bare noget varmt tøj på og så blev der trænet på livet løs. Aftenen til søndag fik anlægget besøg en nogle kraftige regn dråber, så banen var fugtig søndag morgen. Men banen var alligevel så tør, at de fleste kørte på tørvejrs dæk i første kval. runde.

Racing truck.

Bilen er mega sjov at køre med, men alligevel er tilslutningen ikke stor. Kun 4 kørere stillede til start. Lars Kristensen fik problemer med sin sender, og så var der kun 3. Kim Nielsen, Mike Hansen og Per Eriksen kæmpede hele søndagen. Per kunne dog ikke helt holde temporet, som Mike og Kim satte.

Kim prøvede at køre med 13,5 turns i hans bil og den fungere fint. Han var ikke meget langsommere, og bilen var meget lettere at køre med.

 

Måske det er vejen frem for at få flere med på Truck vognen. Mike tog pole, og i finalerne byttede de plads. Per E. Kom ind på 3.pladsen.

2WD.

Ved sidste afslutnings løb var der kun 3 deltagere. Sportsmands klassen med 13,5 turns er næsten lige så hurtig, så flere fra 2WD stiller til start i sportmand klassen. Der var 5 kørere denne gang. Tilbage til offroad 1/10 var Jesper Rasmussen, der ikke har kørt DRCMU siden 2019 med buggy biler. Han lagde godt fra land og vandt de to første runder kval. Så han blev i pit i sidste runde, måske for at spare dæk? Lokale Mike Hansen vandt sidste runde og kunne starte som nr. 2. Frederik Hovgaard kom ind på 3.pladsen. De sidste i klassen var Ulrich Rasmussen og Karsten Mikkelsen.

  1. finale blev vundet af Jesper med 6 sekunder ned til Frederik. Jesper kørte sin bedste omgang på 16.717, men lig mærke til gennemsnit tiden 16.946. Det er ganske stabilt, må man sige.

2. finale blev igen vundet af Rasmussen. Bag ham kunne Mike holde sig 2.plads. Frederik lavede en fejl og røg på 4.pladsen, men kunne køre sig op til 3.pladsen.

3. finale var uden Jesper. Det gav plads til lidt fight mellem Mike og Frederik. De skiftede placering i starten af løbet, men Mike kom tilbage og kunne vinde.

Dermed samlet sejr til Rasmussen foran Hansen og Hovgaard på 3.pladsen.

4WD.

Et godt felt på 13 kørere. Et fin top med Jesper Rassmusen og Frederik Hovgaard, der helt sikkert ville levere gode gode tætte heats.

Bag dem Mads Koue og Jan Larsen klar til at tage over, hvis chancen bød sig. I bunden er der altid “liv og glade dage” mellem Hugo Hansen, Steen Moeskjær og Freddy Nielsen. De har helt sikkert deres eget ræs i løbet.

Jesper Rasmussen har sikkert ikke trænet så meget 4WD, for det så ud til, at han manglede lidt fart i forhold til Frederik H. Han var “flyvende” og kunne tage de 3 indledende kval. runder. Frederik kunne køre 19 omgange på den tekniske bane. Kik engang på tiderne i første kval. Rundens bedste tid 15.825 og hans gennemsnit 16.125.  Kan ikke gøres meget bedre?

Det var kun Hovgaard, der kunne køre 19 omgange i 4WD i de indledende. 

Jesper kom ind på 2.pladsen og Mads Kone tog start nr. 3. til finalerne.

B-finalen blev vundet af Karsten Mikkelsen.

I første A-finale kunne Jesper følge med i Hovgaards tempo, men en fejl satte ham tilbage på 3.omgang. Mads kørte forbi, men Jesper kunne senere overtage 2.pladsen. Unge Lasse Stokholm kom ind på 4.pladsen efter Oliver Nielsen.

I 2 A-finale var billedet det samme. Frederik i front, Jesper lige bagefter, men helt op til Hovgaard kom han ikke. Mads tog igen 3.pladsen.

I sidste finale skete der ikke de store ting, Frederik sad i pitten , og kunne se Jesper vinde.

Sportsmand 13,5 blinky.

I ugerne op til løbet blev det besluttet at der skulle være max. Gearing på bilen. Valget blev 7.16. Som forsøg blev denne gearing testet på Odense banen til et klubløb. De gav stor jævnbyrdighed og tætte heats. Bilen skyder en fin fart, men nogle hop kan volde besvær med at tage ordentlig. En sektion på Tinglev banen var svær for bilerne og flyve henover. Efter et par omgang, hvor batterierne er på vej ned, kunne bilerne lande midt på hoppet(mave landing). Den gjorde bilen ustabil.

Rasmus Callesen kom til start med en gammel bil, men kendskabet til banen er stort, så han kørte nogle rigtig gode tider på banen. Der var 12 kørere til start. Der er forskel mellem top og bund selv om motoren er den samme. 4 kørere skilte sig ud af mængden. Den var Rasmus Callesen, Philip Andersen, Ole Strandlyst – alle fra den lokale klub og så Odense manden Brian Larsen. Derefter kom en gruppe på 4, og så var der en gruppe også på 4, der kæmpede om de sidste placeringer.

B-finalen blev vundet af Erik Pedersen.

 

I A-finalerne var Rasmus bare kørt med tider omkring 18 sekunder og hele 17 omgange, de andre kunne bare se “baklygterne” af hans buggy. Bag ham, var der dog fin kamp mellem Philip og Brian i 1.finale. Der var 5 kørere på 16 omgange. Så feltet var presset lidt sammen. I 2.finalen havde Philip fundet farten og han kunne køre sig op fra 4.pladsen til 2..pladsen. I front var Rasmus væk.

I sidste finale var banen våd, så tiderne var ikke så hurtige. Rasmus vandt igen med Philip på 2.pladsen. Tiderne var ca. 1 sekund langsommere. 

Brian Larsen kom ind 3.pladsen.

Altid i altid en fin start på sæsonen, hvor vejret viste sig fra den gode side med temperaturer på omkring 20 grader og sol, men også med regn sidst på dagen. Humøret var højt og det sportlige højt, så skal vi bare have deltagerantallet lidt højere. 

Vi er på vej mod “almindelige tider”.

Næste løb er i Vejle d. 23/5.

Resultaterne finde du på myrcm.ch