Tinglev afslutnings løb .
I weekenden 25-26 Marts blev afslutnings løbet under DRCMU kørt i Tinglev. Der var tæt på 80 deltagere. Efter nogle lave deltager tilmeldninger lige efter Corona er deltagerantallet igen højt. RC folket er kommet tilbage til DRCMU løbene.
Alene i stock klassen har der været 74 forskellige kørere til start hen over de 6 løb, der er kørt i år.
Reglerne i klassen er gode, ens motor plus gearing, gode dæk og farten er fin. Både for de erfarne og for folk, der lige er startet. Farten er høj nok til at man kunne kalde det superstock. Farten er et genialt “problem” verden over, og det store internationale 1/10 touringcar serie i Europa – ETS har ændret på deres motor og gearing i sæsonen 2023-24.
Vi starter denne reportage lørdag formiddag, hvor klubben virkelig blev sat på en prøve. Eller mere præcist Ole Strandlyst. Tæller systemet “bad” om en opdatering og det fik den så. Resultat en PC, der gik ned og ned ned og ned. Det var heldigvis under træningen. Gode kræfter fik systemet op at køre og over middag lørdag kunne de 5 kvalifikations runder starte uden problemer.
Der skulle køres 3 om lørdagen og 2 søndag formiddag.
MODIFIED.
Det var dejligt, at modified klassen igen havde deltagere. 10 i alt. Det betød, at to kørere skulle køre B-finale. Der er et fantastik syn, når bilerne nærmest “flyver” ned at langsiden. En god tid for en omgang var ca. 11,5 sekunder for de hurtigste. Patrick Hornum er “kongen” i klassen. Han har vundet mange løb og denne weekend fortsatte han rækken af sejre. Han gjorde rent bord i de 5 kval. Runder. Bedst af resten var Mads Koue. Han kørte 5 2.pladser hjem.
Der blev kørt godt med greb i tæpper, og søndag i sidste kval. Kunne Hornum køre 27 omgange, som de eneste.
Der er lidt forskel mellem top og bund i klassen. De hurtigste kunne køre 26 omgange og flere i bunden kunne køre 24 omgange. Men der blev taget hensyn til alle, og det var nogle rigtige se værdige finaler.
B-finalen blev vundet af Kim Kristensen, måske med det flotteste malet karrosseri i alle klasserne.
Der blev ikke flyttet så meget rundt i placeringer i A-finalen. Patrick vandt alle 3 finaler med en stor magen ned til de andre. Michael Hovgaard Møller kunne forsvare sin 3.plads og Mads kunne forsvare sin 2.plads. Der var en fin kamp mellem Tobias Baungaard og Mike Hansen gennem alle 3 finaler. Det var dog Michael Johnsen, der kom ind på 4.pladsen.
FWD.
I FWD var det – man fristes til at skrive – som altid Steven M. Olsen, der satte tempoet. Der var 15 kørere til start. Steven afgav kun et sæt, hvis man var i tennis verden. Rasmus T. Callesen kunne vinde en kval. runde.
Kristian Dalgaard får mere og mere udstyr på klassen og sin bil, og kunne køre sig ind på 3.pladsen efter de 5 indledende. En god tid i klassen var lige under 14 sekunder.
Steven “spiste” alle i finalerne, dog kunne Callesen næsten følge med. Han var ca. 1 sekund efter Steven og så var der lidt længere ned til Steffen. Der var ikke mange overhaling, kun lidt uro i starten. Banen var svær at overhale på. Men det er måske klart, når bilerne er så ens.
Samlet vinder i mesterskabet blev igen Steven, der har gjort rent bord i klassen. Rasmus Callesen nr. og Kristian Dalgaard nr. 3.
SUPERSTOCK.
Superstock er gået tilbage til tilmeldninger gennem hele sæsonen. Denne gang var der 10 gjort hjulpen af flere hurtige tyskere. De har klassen til at køre modified, men de har kørt flere superstock løb under DRCMU i år.
Patrick Danielsen skulle havde en rigtig “offday”, hvis han ikke skulle vinde mesterskabet. Han var da også med helt fremme med to runde sejr. Tim Benzon kørte dog 3 runde sejr hjem, og kunne dermed holde i pole. Jesper Rasmussen kunne ikke få tingene til at fungere og hans bedste resultat var en 3. plads i de indledende. Frederik Hovgaard kunne køre en 2.pladsen. Begge havde chancen for en samlet 2.plads i mesterskabet. Så der var noget på spil. De havde begge været i Hamborg for at teste deres biler og pudse deres form af.
Lukas Ellerbrock fra Tyskland kørte en 3.plads hjem efter de 5 runder. Så tyskerne kunne få en afgørende rolle i “spillet” om 2.pladsen.
I 1.A-finale kunne Tim ikke holde starten og Danielsen “røg” forbi. Nede i feltet havde Frederik og Jesper en hård men fair kamp om placeringerne 5 og 6. Kasper Kold Bjerggaard kunne de ikke køre op. Afstanden mellem de 3 første var ca. 2 sekunder. En god tid i klassen var 11,6-7 stykker.
Igen var der uro i starten da 2. Finale startede. Lukas tog starten- Patrick røg ned i feltet sammen med Tim, der lidt senere røg bagerst i feltet. Patrick kunne køre sig op på 2.pladsen, og igen kørte Kasper Bjerggaard et super løb og sluttede på 3.pladsen i denne finale. Igen var Frederik og Jesper meget tæt kun 7/10 var der mellem dem.
Sidste finale skulle afgøre sejren. Plus hvem, der ville blive nr. 2 i mesterskabet.
Tim kunne holde sin startplacering. Patrick var ca. 3 sekunder efter og Lukas sluttede på 3.pladsen. Jesper var foran Frederik.
Nr. 1 i mesterskabet blev P. Danielsen. Der skulle regnes en del før 2.pladsen kunne hæres. Jesper og Frederik havde begge lige mange point. Lige mange 1.pladser. Men Frederik flest 2.pladser.
I alt 33 kørere har været til start i klassen i denne sæson.
STOCK.
Stock klassen var denne gang på 40 deltagere. Blandt dem en del tyske kørere. De satte sig på toppen, og så røg en del af de bedste danskere en tur i B-finalen. 14 årige Jasmin Donath har vundet ETS løb og kørte 2 rundesejre hjem. P.S. for dem, der ikke er hjemme i tyske navne, så er Jasmin et pige navn.
Det behøver ikke koste mange tusinde kroner for et chassis. Søren Jeppesen kørte med en bil til ca. 1000kr.
Efter de 5 kvalifikations var der 5 tyske navne øverst på resultat listen. Bedste danske var Ole Strandlyst foran Rune Gustavsen og Kristian Jensen. En af tyskerne Tristan Bergheim har deltaget i så mange løb, at kunne nå en top 3 placering i samlet stilling. Han kunne endda tage mesterskabet, hvis resultaterne gik hans vej. Trist at de bedste danskere i klassen ikke havde farten til at køre med om samlet, men måtte køre B-finalerne. De går ikke over i historien som de bedste vel kørte B-finaler, nok vil nok ligge helt i bunden.
Man skulle kikke bagst i A-finalerne for at se hvordan det gik danskerne. I første A-finale udgik Rune G. Efter 17 omgange. Kristian blev bedste dansker på 6.pladsen. I front kunne Jasmin køre 24 omgange, som den eneste.
I 2.A-finale udgik to tyskere med den samme, og det gav plads til Ole Strandlyst, der kunne tage 3.pladsen. Foran i feltet kørte Donath igen 24 omgange. Så var samlet sejr hjemme til hende.
I sidste finale kørte Jasmin ikke, og det gav plads til Jan Pedersen. Ole kunne indtage 2.pladsen, han kørte sig op gennem feltet.
Runde sejr til Jasmin foran Jan Petersen og Torsten Baggendorf.
Ole Strandlyst sluttede på 4.pladsen, og det var nok til mesterskabet. Nr. 2 blev Tristan Bergheim og Rune Gustavsen nr. 3. Efter mine efterretninger er det første gang en ikke dansker slutter i top 3 i et DRCMU mesterskab.
Vi går varmere tider i møde, og flere skifter deres 1/10 touringcar ud med andre modeller. Nogle skifter til offroad 1/10. Andre til large scale, andre til 1/8 offroad. Nogle holder en lille pause hen over sommeren. Men de kommer nok igen til næste efterår, hvor klubberne under DRCMU igen byder til løb. Efter nogle magre år hvad angår tilmeldninger, så er deltager antallet tilbage igen på niveau med antallet før Corona. På generalforsamlingen blev der snakket meget om farten i klasserne, så mon ikke vi vil se forskellige ændringer til efteråret 2023.
Gennem hele over har der været kørt om et U16 mesterskab.
Dagens finale blev vundet af Kristian Jensen og der var flotte præmier til alle.
Kristian vandt også mesterskabet foran Sebastian Dalgaard og Kristoffer Lyhne Jensen.
JENS OTTO 2023 MARTS
Du finder resultat og stillingen på DRCMU.
Kik forbi vores Facebook profil, hvor der ligger masser af billeder fra løbet.