TEAM ASSOCIATED B6.2 TEAM KIT
Der står en kasse med en RC model på mit arbejdsbord. Det er ikke nogen ny model, og så alligevel. Det er den nyeste 2WD model, som Team Associated har sendt på markedet.
På grund af Covid 19 har RC ligget stille verden over. Der er ikke blevet kørt løb, ingen træning og ingen klub aktiviter. Team Associated har vundet 30 verdens mesterskabet i forskellige RC klasser, især deres 2WD er uovervindelig. Jeg har kørt og samlet en del biler gennem de sidste 20 år. Fra B5 til nu B6.2.
Der er sket en del ændringer og fin justeringer gennem tiden. Men bilen ligner stort ens sig selv fra den gang firmaet flyttede motoren ind i bilen. For dem, der har samlet en Associated før, ja så må gensyns glæden være stor. Byggevejledningen ligner sig selv. Med hensyn til stumper til bilerne er forhandler nettet godt. RCKONGEN i Søndersø har mange stumper til bilerne under normale forhold, men Covid 19 har også sat sine spor i produktionen af stumper til bilerne, så i disse tider kan enkelte dele være udsolgt. Men så er det godt med så mange biler kørende, kan man sikkert få hjælp fra andre Associated kørere, hvis man lige mangler en stump.
Nu til selve bygningen af B6.2 kittet. Vejledningen forestår, at man starter med styrtøjet. Selve styrecranken(2 stk.) er af plastik, den fås også i aluminium.
Jeg bygger kittet med standard dele på næsten alle punkter. Selve “bulkheaden” er i plastik, men jeg bygger bilen med en i blå aluminium. Den fås også i messing. Det er vigtig af få noget vægt frem i bilen. På de tidligere modeller var der ikke stålvægte med i kittet, de er med nu på 36 og 24 gram. Skal man køre med bilen udendørs på en jævn bane, man man prøve at køre uden vægt. Den bliver noget sværere at køre med. Jeg kommer begge vægt blokke i bilen. Der følger “skum” til bunden af bilen, således at batteriet kan ligge uden at “rasle” for meget rundt. Næste byggetrin er placering af servo. Jeg anbefaler at købe et Servo Horn af alu.
Det koster ca. 100 kr. Inden servoen monteres af det en god ide lige at sætte strøm til servoen, idet hornet skal stå 90 grader på servo. Det er nemlig lidt besværligt at rette styre udslaget, når hele forenden er samlet.
Der kan monteres en low profil servo I kittet, men vil dog anbefale en standard størrelse – mest på brug af vægten.
Bærearme Front.
Selve opbygninger af forenden har ikke ændret sig på de sidste modeller. Jeg monterer ikke anti-roll bars, da jeg ved, at på min hjemmebane i Odense, skal man ikke køre med anti-roll hverken foran eller bagved. De forreste bærearme har et lille “bøj”, det er til høj grebs baner, tæppe og kunstgræs. Team Associated laver faktisk en DIRT version af bilen til det amerikanske marked, og der er bærearmene “lige”. De laver også armerne i forskellige hardheder. Der er mange, der køber de hårde arme og montere på bilen med det samme. Jeg bygger på standard bærearme, som kommer med i kittet.
Bilen kommer med en lille vinge til at montere på fyrtårnet og der er plastik beskyttelse “hætte” til tårnet.
På casterblokkerne er der et lille hul. Det er til at montere en lille skue #31520, det er for at sætte et stop på styreudslaget. Læg mærke til caster blokkene har forskellige “insert”. Jeg anbefaler at man bruger byggeledningens forslag.
Aluminium mount.
De to bageste bærearme hænger i to alu. mounts. Til at styre toe-in og evt. Anti-squat er der flere forskellige “insert”. Min anbefaling er, at man bygger kittet, som det står beskrevet i manuallen. Jeg har kørt en del på banen i Odense(kunstgræs) og det set-up bilen kommer med passer til banen. Men der findes et hav af forskellige setups til bilen på nettet. Men husk at din kørestil måske ikke passer til verdens mesteren køre stil. Nogle kan godt køre med en bil, der styre meget, andre igen vil hellere have et bil, der understyrer.Det gør en 2WD fra “naturen”.
Gear Diff.
Selve gear diffet har ikke ændret sig forhold til de seneste versioner. Jeg bygger gearet lige efter bogen. Jeg ved, at flere bygger XRAY skiver ind i gearet. Der er også folk, der fjerner to af de 4 små gear i gearkassen. Jeg kommer 5000 olie i, som er standard. Husk ikke at overspære de 4 skruer. Anti-roll monteres ikke.
Der er plastik bøsninger til selve gearet, der skal monteres på plastik gearhuset. Brug manuallens anbefalning. Gearet skal sidde højt.
Selve spugearet ligner også “sig selv”. Jeg mener dog at kunne se, at der er kommet ny version af slipper pladerne. Jeg var hellere ikke så glad for de gamle. Jeg bygger bilen med 75 tand spurgear. Det er til sportmands klassen, der køres med 13,5 turns motor.
Bærearme Rear.
Nu kommer det nye på B6.2 versonen. Det gamle hub system er skiftet ud til det, som der sidder på en 4WD buggy fra Associated.
På selve rear hub skal der monteres en alu.mount. Husk af bruge thread lock de steder, hvor byggevejledningen anbefaler det. Også her skal der bruges bøsning til justeres af træsaksel højden. Brug anbefalingen i vejledningen.
Selve træsakslen er på 69 mm, og lejer i hub er 10x15x4 og ude ved hjulene 5x12x4 mm.
Monteringen af hub på bærearmene er også nyt. Det bruges hinge pins, med en møtrik i den ene ende.
Turnbuckle skal der laves 6 stykker af. De er lige lang, og ball cup er ens.
Støddæmpere.
Intet nyt under sol på denne front. De er vel kendte og fungere perfekt. Så hvorfor ændre noget der. Fjedre Red i front 4.60ib og Blue i rear 2.21ib.
Der følger støddæmper olie med i kassen, og kan godt bruges som udgangs punkt i et set-up. De fleste 2WD kører med hårdere olie i front end i rear. eks. 40 i front og 30 i rear. Man skal nok ikke havde for stor forskel i olien. 15 -20 i forskellig er meget sjælden set i de forskellige set-up sedler, der bliver lagt ud.
Husk af få afstanden ens på dæmpere. Husk det er dæmpere, der laver al arbejdet på bilen. Der er god forklaring i manualen om, hvordan man “lufter” ud i sine dæmpere, således at der ikke er luft i dem.
Som noget nyt er der blæser beslag med i kittet. Jeg ved ikke om det er nødvendigt udendørs med 13.5 turns motor.
En vigtig ting er at få batteriskruerne til at flugte på selve batteriet. Så det ligger perfekt i bilen. Flere RC kørere er begyndt at bruge lave batterier i deres buggy. Men pas på med vægten, derfor laver Associated vægtblokke, der kan lægges under batteriet for at opnå mindste vægten, hvis du kører konkurrence.
Det er designet nyt karrosseri til bilen. Hvis du tænker på, hvorfor der er to klippelinier er det fordi bodien også skal passe på en dit version. Dirt versionen er kortere.
Klargøring med teknik.
Så er der kun arbejdet med montering af motor og speedo. Maling af bodi og så skal der limes dæk.
Ud på banen og test bilen. Husk der er forskellige tunings tips bagerst i byggevejledningen. Der er også en gear tabel, hvis du ikke er helt klar hvilken pinion der kan sættes på bilen.
Før jeg drager ud på banen, så gennemgår jeg bilen med hensyn til frihøjde, caster, toe-in(out), camper med mere. Det er et “most” af bilen kører ligeud. Det kan klares hjemme på stuegulvet. Pas dog på med sorte streger på evt. trægulv.
Alle option parts og sliddele kan købes hos RCKONGEN.dk i Søndersø.
Kittet står til en pris af 2499 kr.
Marts 2021.