18. marts 2024

DRCMU 2 2017/18

Perfekt løb. Sådan var det i Vejle.

Godt afviklet, godt køkken og alt klappede, som det skulle.

I hænderne på Jesper Rasmussen skete afviklingen stille og roligt. Rene Hovgaard var dommeren speaker og dommer. Det er guld værdi, at have en, der skaber stemning, og fortæller evt. tilskuere om hvad der sker på banen.

VMR havde lagt video og omtale af løbet på diverse Facebook profiler, og det hjalp. Flere tilskuere lagde vejen forbi på den sidste efterårsferie dag.

I dagene op til løbet havde klubben tilbudt træning på tæpperne. Det havde rigtig mange benyttet sig af. Hele lørdagen var der masser af aktivitet på tæpperne.

Rigtig mange folk fra Sjælland tager turen over bæltet, når der er DRCMU løb. De sætter deres præg på løbet, og sætter standarden meget højt for løbene.

Stock klassen har været godt besøgt gennem de sidste år, men denne sæsons stock ræs har manglet deltagere. Sådan var det også i Vejle. Rene Hougaard havde ringet rundt til flere, men det hjalp ikke så meget. Mere om det senere.

De nye regler i super stock virker og deltager antallet var helt op i nærheden af 40 kørere(39). Så tidsplanen var lidt presset. Derfor blev der ”kun” kørt en trænings runde søndag morgen efter, at folket havde fået deres dæk. Det virkede OK. Jesper Rasmussen havde næsten ”skudt” rigtigt, da han lavede heat indledningen, så kun et par folk skiftede heat efter trænings runden søndag morgen.

F1 blev ikke kørt i Aalborg, men denne gang var der to heats, og standarden meget høj.

 

Stock.

4 deltagere var der i klassen. To lidt ældre mænd – Henrik Karlson og Steen M. Jensen. Begge med masser erfaring fra andre klasser. Iverene Bruun – eneste pige i hele eventen og så Simon Strandlyst, der har nogen erfaring.

Han kom da også bedst rundt på banen. Simon lavede næsten ingen fejl, og kunne vinde finalerne. Iverene hygger sig fint i klassen, selvom hun mangler lidt fart og er lidt usikker.  Steen kom ind på 2.pladsen og Karlson tog 3.pladsen.

Alle 4 fik en gavekort til en hobbyforhandler. De kunne vælge mellem HS-RACING eller XRAY-SHOP.

Alene tanken om at det er muligt at få et gavekort på 150 kr. skulle kunne få flere ud og køre i klassen efter de regler, som DRCMU har lagt.

 

F1.

Løbet i Aalborg blev aflyst, men i Vejle var der 13 kørere til start. Flot.

Det er kun en tanke, men måske skal F1 køres efter stock, således at farten i heatene stiger og stiger. En F1 bil efter modified ser lidt langsomt ud. Det var flere tilskuere, der bemærkede dette.

Der var flere erfarne kørere til start – alle har kørt large scale og andre klasser og har masser af RC erfaring. Søren Jeppesen, Michael Johnsen, Jon Brun, Ole Strandlyst og Chris Nielsen var alle i stand til at vinde løbet.

Brødrene Douglas var til start, de har næsten ingen erfaring med F1. Det kunne man godt se i starten, men de kæmpede og kæmpede og som løbet blev ældre, blev deres fart større og fejlene mindre.

Anders Sørensen har kørt F1 udendørs denne sommer og kunne sikkert også blande sig i toppen. En A-finaleplads kunne det godt blive til med lidt held. Men sådan skulle det ikke gå, og kom ind på den kedelige 9.plads.

Michael Johnsen havde forberedt sig godt, han kører i Brøndby klubben, der har en fast bane. Han kunne vinde alle 3 indledende runder. Det var tæt i toppen.

Det er ikke nogen let opgave at styre en F1 bil. Det kan godt være, den ser langsom ud, men det er nok den sværeste bil at styre og køre.

En F1 kan ikke lide bane afmærkningerne. Flere biler fløj rundt, når de ramte en tallerkenen. Der var også flere, at havde for megen greb i forhjulene, så de væltede.

Søren Jeppesen og Michael Johnsen biler så godt ud på banen. Chris Nielsens bil så også godt ud og han kunne tage 3.pladsen efter de tre kval. runder.

Ole Strandlyst har tidligere vundet DRCMU i F1, men kunne ikke rigtig få tingene til at fungere, men kom dog med i A-finalen sammen med Mathias Douglas, Martin K. Jensen og Mads Koue.

Thomas Bach Petersen vandt B-finalen.

 

Første finale blev spændende, da TQ mand Johnsen lavede en fejl kort inde i løbet, der sendte ham ned på 3.pladsen.

Søren Jeppesen havde tage fronten, og der blev han. Jon lå længe på 2.pladsen, men i de dødende sekunder kunne Michael køre forbi ham.

Men så tog Michael Johnsen over, og lavede ingen fejl og kørte stærkt. Fra pole kunne han styre løbet, og de andre så ham kun, når han skulle overhale dem. Der var 2 omgange mellem top og bund. Der er ca. 30 sekunder.

Der køres med 21,5 Hobbywing motor – samme som stock klassen. Dækkene er Hudy dæk, som holder længe var meldinger fra kørere.

Samlet sejr til Johnsen foran Brun og Jeppesen på 3.pladsen.

 

Modified.

12 kørere til start. Morten Iversen har holdt pause i klassen, men var tilbage og havde god fart i bilen og kunne køre sig i A-finalen. Formand for DRCMU Kim Nielsen har holdt længere pause fra touringcar, men i denne weekend var han tilbage. Han havde ikke helt gemt at styre en touringcar, han havde fin fart i bilen, men han manglede lige det sidste, han kørte sig ind på 9.pladsen og dermed B-finale.

Ellers var det toppen fra Aalborg, der var hurtigst. Mike Gosvig havde en super bil i Vejle og kunne vinde alle 3 Q runder. Han havde et godt set up til bilen, og kørte stabilt 24 omgange i alle 3 runder.

Patrick Danielsen havde måske kikket godt efter Mike for han var super kørende hele søndagen. Patrick Hornum var lige et par 1/10 langsommere og kørte sig ind på 3.pladsen til finalerne. Frederik Hovgaard kørte 3 tredje pladser hjem, og det rakte til startplads 4 i A-finalen. Efter disse 4 var der et par sukunder ned til de nærmeste.

Mike Hansen kørte gode tider, der på en omgang var ca. 3/10 langsommere end de bedste.

Mike Gosvig havde 12.657, somhurtigste tid i de indledende. Hans tider lå faktisk indenfor 4/10 sek. Over 5 min. – det viser lidt om hans stabilitet.

Mike Gosvig lagde ud med at vinde 1. A-finale og så var stilen lagt. Han havde ca. 2 sekunder ned til nr. 2, som var Frederik Hougaard, der fik kørt sig op. Men mere så de heller ikke til Mike. Når han er så godt kørende, så bliver han bare i fronten. Patrick Danielsen leverede sit bedste resultat i modified klassen og fik dermed lidt af en gennembrud i klassen. Frederik Hovgaard kørte sig ind på podiet.

Der var flot ræs i klassen, og fine kampe om placeringerne.

Hvis Mike holder formen, så kører han med endnu et mesterskab. Han har vundet de to første løb i år, og der ligger sikkert flere sejre og venter efter hans kørsels i Vejle.

 

Superstock.

Klassen er vokset siden sidste år. Denne søndag var antallet af kørere 39. Mange er fra stock flyttet til klassen. Det forklarer en del, men også de nye regler omkring motor har holdt fast i flere, der måske ville være stoppet. Det bliver spændende, at følge udviklingen hen over vinteren.

De bedste superstock fra hele landet var til start. Måske en eller to manglede  i feltet alt efter, hvilke briller man har på.

 

Tiderne for de bedste/hurtigste i Vejle lå på 13,1 sek. for en omgang. Kørere i B-finalen kørte 14.0 på den hurtigste omgang.

Så feltet er presset sammen i tider, det giver tæt ræs.

Patrick Folman og Mike Gosvig var igen hurtigst af alle. Deres motor blev testet, og godkendt. Der er mange Sjællændere til start og de har sat sig på klassen. Denne gang var der igen 7 kørere fra Sjælland i A-finalen.

Sidste plads var der kamp om mellem Ole Strandlyst, Chris Nielsen (begge fra Jylland) og så Casper Morgen fra Sjælland.

Chris var hurtigst på dagen, og kunne sætte nr. 8 på bilen i finalerne.

Kevin Nielsen og Patrick Danielsen havde nogle tætte ræs i Aalborg og i Vejle fortsatte kampen om 3.pladsen.

Der var ikke de store udspil i placeringerne ned igennem feltet. Ingen havde en super dag eller en offday.

E-finalen blev vundet af Jonas Sørensen. D-finalen af Jens Otto Frederiksen. C-finalen af Kristian Dalgaard og B-finalen af Casper Morgen.

Det blev kørt stærkt i alle finalerne og der var ikke plads til småfejl. En lille fejl, og flere placeringer blev tabt. Der blev ikke delt mange ”stop and Go” straffe ud. Flere gange klarede kørere det selv ved at vente på hinanden.

Et eks. på hvor tæt, der blev kørt. 1. C-finale blev vundet i 22 5.11.663, mens sidste mand i A-finalen kørte 22.09.148.

Finalerne blev spændende med gode tætte kampe om placeringer. I første finale kom Mike Gosvig og Folman godt afsted og lå tæt. Men på 5. Omgang havde Mike for megen greb i fordækkene og han væltede. Han røg ned i feltet, og kunne ikke køre sig op. Patrick tog sejren med ca. 4 sekunder ned til Kevin Nielsen, der havde rigtig fin fart i bilen. Frederik Broløs Mikkelsen kunne køre sig op fra 5.pladsen. Godt hjulpen af Patrick Danielsen, der havde en dårlig sidste omgang. Men generelt havde han en meget fin dag, med den gode placering i modified.

I 2.finale var stillingen næsten den samme gennem hele løbet. Mike ”skyggede” Folman i håbet om den fejl fra ham.

Måske farten er for lav for de bedste. De kører uden fejl, og vi så i Aalborg, hvordan der næsten ingen placerings skift var.

Sådan var det også i 2.finale runde for de bedste.

Mellem top og bund i denne finale var der ca. 13 sekunder.

Patrick stillede til start i 3.finale, selvom han havde vundet.

Igen kunne Mike ikke helt følge farten fra Folman. Han kørte 13.089, mens Mike kørte 13.204 på deres bedste tider.

Forskellen var ca. 3 sekunder efter de 5 min. Kevin kom ind på 3.pladsen. I sidste finale var der ingen placering skift. Lige bortset fra Chris, der i 4 omgange var oppe på 7.pladsen.

Samlet sejr til Patrick Folman foran Mike og Kevin på 3.pladsen.

Vi vil nok se Folman og Gosvig kæmpe for sejren i klassen resten af sæsonen. Bag dem vil vi nok se Patrick Danielsen og Kevin Nielsen kæmpe om 3.pladsen. Det kan lyde lidt kedeligt, med der masser af spændende ræs.

Resultaterne finder du på myrcm.ch. Samlet stilling kommer senere, når der er kørt en løb mere.

Der er ny fotograf bag nogle af billederne. Det er Annika Schmidt. Hun fotografere under navnet Starrify Photography

Jofr Okt. 2017.10.25