Jeg startede min flirt med Associated tilbage omkring år 2000. Dengang med en touringcar, med navnet TC3. Bilen var en nyskabelse i touringcar 1/10 el. Gennem en årrække vandt den Europa mesterskaber i klassen, og var også tæt på et VM. Jeg har stadig en TC fra firmaet. Den hedder TC4 Club.
Lidt senere kom jeg også til at køre med deres buggy 1/10 biler. Jeg har samlet flere 2WDér fra firmaet. Jeg har også kørt med brugte 4WD biler. Jeg har samlet alle modeller lige siden kittet hed B5. Nu er er vi nået til B6.4. Det har været spændende at følge udviklingen fra Associated. Deres 2WD buggy biler vinder løb over hele verden. Det er lige meget om det er på jord, kunstgræs, ler eller tæppe. Ja, så vinder den. I den tidligere år var det LOSI og Schumacher, der prøvede at designe en model, der kunne slå dem. Nu om dage er det XRAY, der prøver. (Schumacher er stadig med, men LOSI er kun med i USA) Bevares Associated vinder ikke alle løb. Men i de store internationale løb er de som regel øverst.
Det er blevet til 30 verdens mesterskaber for firmaet i forskellige klasser.
Ved det netop overstået EM for 1/10 buggy biler i England, løb Associated med begge titler. Både 2WD og 4WD gik til Associated. I 4WD var den danske Marcus Kærup, der vandt.
Nu står kassen på bordet med en B6.4 indeni. Klar til at blive samlet. Det er en update til deres B6.3, du kan læse om de forskelle på siden her.
Største forskel, synes jeg, er støddæmperne, der er blevet større i diameter. De er gået fra 12 mm til 13 mm. Det betyder nye fjedre i pittasken. Ok du kan køre med de gamle, dog skal du bruge gamle “skåle”. Det er også et farvel til dine gamle karrosserier, den nye bund er anderledes, fordi man nu kan flytte batterierne længere frem.
Modellen kommer stadig i to versioner en til dirt/jord og en til høj grebs baner(tæppe/kunstgræs).
Det er kunstgræs versionen, der ligger i kassen.
Manualen er velkendt. Gode billeder til byggeprocesen. Hvis det er svært, at finde ud af længden på skruerne, er der en 1:1 tegning i byggeledningen, så man kan måle. Det kan være svært at se forskel på 8 mm eller 10 mm.
Det første, der skal samles er fronten med styrtøjet. Her er der nyt. Man kan faktisk justere højden på styretøjet ved at ind sætte skiver. Jeg bygger efter manuallen.
Man kan købe styretøjet i blå aluminium, men det er ikke kommet til salg endnu i Danmark.
Der er nye bulkheads med i kittet. Men jeg vælger at montere en 15 gram blå aluminium bulkhead fra min B6.3. De “gamle” kan bruges.
Det er er tydeligt, at bunden er ændret, idet den “midterste” chassis vægtplade er noget mindre i forhold til tidligere. Det er fordi batteriet kan monteret længere fremme på B6.4.
Husk at bruge thread lock på de små skruer. Der følger skumtape med til sætte i bunden, så batteriet ligger fast. Næste byggefase er montering af side rails, det bruges både 8 og 10 mm skruer.
Tiden er kommet til montering af Servo og anti roll bars. Jeg vælger, ikke at bygge anti roll bars og montere i bilen, da man normalt ikke benytter dem på udendørs kunstgræs baner. Jeg kører mest på kunstgræs baner.
Så skal bærearme bygges på bilen og jeg bruger dem, der følger med bilen. Mange kørere sætter hårdere bærearme på.
Bærearme skal kunne bevæge sig frit op og ned.
For tårnet er ikke nyt design. B6.4 bruger samme Gull-Wing tårn, som B6.3. Der følger en beskyttelse kappe med til for tårnet.
Så skal der bygges styreblokke og caster blokke. Læg mærke til hvordan caster blokke insert skal vende. Der er flere muligheder. De blå caster hat bøsninger kan vende på forskel både. Alt efter set-up. Der er forskel på set-up, om man kører indendørs eller udendørs.
I bagenden skal Mount C monteres. Jeg vælger at køre med en bøsning i denne, hvor prikken er i midten. Husk at bruge thread lock, når det er angivet i byggeledningen. De bageste bærearme er faktisk fra B6.2 modellen. Jeg vælger at bruge bøsningerne i midten også i Mount D. Det giver toe-in på 3 grader.
Differentialet er heller ikke ny designet. Det har flere år på bagen. Men det virker. Så hvorfor lade det om? Alt efter set-up kan man bruge 5-7000 olie.
Selve gearkasse så “lyset” tilbage på model B6.1. Det er en laydown gearkasse , som består af laydown top shaft(hvor spurgearet sidder og så et tandhjul i selve gearkassen). Diff. kan justeres op og ned alt efter set-up. I denne bygge proces skal man også bygge anti roll bars. Dette springer jeg over, idet bilen skal køre udendørs på en ujævn bane. Spur gearet(slipper) bestå af to plader og så selve spur gearet. Der følger et 72T(48p) og et 78(48p) med. Skal du køre med stock motor eks. 13,5 skal du sætte 72 på. Justeringen af slipper skal gøres på banen, men stram det alligevel godt.
Bag tårnet skal monteret på selve gearkassen, hvor også bagvingen skal monteres. Men i første omgang er det kun beslagene, der skrues på. Husk af der skal bruges 16 mm i de bageste huler.
Rear hubs så dagens lys i model 6.2 og er magen til dem, der sidder på en 4WD Associated model. Træk akslerne er også fra 6.2. Lette at samle.. Støddæmperne skal monteres siddende “inde i bilen”. Husk der er forskel på højre og venstre. Der er plastik bøsninger i rear hubs. Husk igen at kikke på evt. set-up seddel, hvor de skal sidde. Bilen kan gøres kort eller lang med to plastik skiver ude ved hjulene.
Støddæmpere er gjort større i diameter. De er nu på 13 mm. Men ellers er designet velkendt. Selve skiverne i i dæmperen bliver skuet fast. Husk den lille skive. Dæmperskivernes huler er på 1.6(front)og 1.7(rear). Men test på banerne rundt i verden har ført til, at mange borer hulerne op til 1.8. Associated har planer om at tilbyde 1.8 skiver, men de er ikke i handlen endnu. I hvertfald ikke i Danmark i skrivende stund.
Man kan godt bruge de gamle fjedre, hvis man har de gamle “kopper” fra eks. B6.3. Der er følger røde fjedre med til fronten, og blå til rear. Du skal dog være opmærksom på, at de nye røde ikke svarer til de gamle røde i hårdhed.
Gamle 4.60ib mens de nye er 4.00ib.
De gamle blå 2.21ib, men de ny er2.20ib. Lidt forskel er der.
Der følger 35 wt til front og 30 wt I rear olie med i kittet.
Der er nyt blæser mount, faktisk kan du montere en blæser på flere forskellige måder på bunden.
De sidste arbejde opgaver er at lave turnbuckles, justere skruerne til batteriet. Plus montere teknikken og få malet bodien. Det er ny designet på grund af bunden. Så du kan ikke bruge dit gamle karrosseri – jo det kan godt det passer bare meget dårligt på bunden. Læg mærke til de forskellige skære linier, når du klipper bodien ud.
Før du drager af sted til banen, så husk at justere bilen ind. Kører den lige ud? drejer den lige meget til højre og venstre, hvad med frihøjde, toe-in, camper. Når alt dette er checket, kan du tage et omgange med din nye bil.
Resultaterne for Associated B6.4 taler for sig selv, så det er bare at komme ud og træne, og finde dit perfekte set-up.
Bagest i byggeledningen er der forklaringer til, hvordan man kan justere bilen, og hvad evt. ændringer gør ved bilen. Der er også en gearing tabel.
Bilen kan købes hos RCKONGEN.dk, der også har stumper til bilen.
God fornøjelse.