24. april 2024

Tamiya Audi quattro TT02.

Jeg har bygget mange byggesæt i gennem tiderne. Kørt med mange forskellige modeller. Fra Mini-z til large scale. 

Nogle har været næsten bygget(RTR), andre kommet i små poser med numre på, og en urørlig byggeledning har liget i kassen. Jeg har tidligere bygget flere TAMIYA biler.

Flere F1 kit fra TAMIYA er bygget, og det er også blevet til deres top touringcar modeller – 4xx serien. Firmaet har en “pro” afdeling, som går under navnet “TRF”, og du kan stadig købe en 1/10 touringcar i “high end” klassen.

Mange folk er startet med en Tamiya model, hvem husker ikke “Grashopper” eller “The Hornet”?. Nu om dage er Tamiya ude af RC konkurrencen og laver udelukkende RC kits i den billige ende. De laver en model, der hedder TT02. Faktisk er det en platform, som de laver lidt om på til forskellige karrosserier. De fås til omkring 1000 kr. Nogle gange kommer en motor med, i andre ESC. 

Kendetegnede for alle deres kits er deres flotte karrosserier. De er fyldt med detaljer, sidespejle, lygter, klistermærker med mere. Deres modeller har som regel et forbillede fra “virkeligheden”. 

På bordet står en Tamiya kasse med delene til en Audi Quattro 1/10. Dens forbillede er starten af 1980erne. En ægte rally med 4WD og Turbo motor med 5 cylindre i starten(Et sær syn på den tid.), men ændret til 4 omkring 1983-85. AUDI vandt stort set alle VM løb den gang. Kittet kommer med klistermærker, så man kan bygge en kopi af den bil H.Mikkola kørte med. 6 lygter i front var meget almindeligt på rally biler på det tidspunkt. 1:1 bilen er en A2.

Men nu til selve kittet. Tamiya har altid lavet nogle udemærket byggeledninger til deres kits. 

Det førstes er skal samles en kardan trækket. Det hale er af plastik. Virker hård, og der er plastik bøsninger med som lejre. De har næsten samme størrelse som 5x10x4 mm lejre, men plastik bøsninger er lidt større.

Man kan dog købe “rigtige” kuglelejre til kittet. Det følger fedt med i kassen, husk og brug det, når byggeledningen foreskrives det. Det er ikke noget værre end plastik mod plastik. I gennem hele kittet skal det bruges stjerne skruer. Så en god stjerneskruetrækker er nødvendig. Der følger to gearkassen med. Men der skal ikke olie i dem – kun fedt. Rigeligt med fedt. Husk hvilken side “ring” tandhjulet skal sidde. 

Ærmearmene har indbygget hingspin. Et stort stykke plastik. Så igen rigeligt med fedt. Man kan ikke ændre camper eller toe-in(out), så der er bare at bygge. Der er bronze lejer i gearkassen. De kan udskiftes. 

Der følger en tunet mormor med i kittet. Jeg sætter den i, men vil udskifte den med en brushless senere i forløbet. Motor mount er også af plastik, der er en masse huler i den, alt efter hvilken gearing man vil køre med. Det følger en 22 tand pinion med. På den måde “slipper man for at skulle justere motor i forhold til spurgearet”. Forende og bagende er i opbygning ens.

 

Den vil sige, at i front, hvor styrehubs skal sidde, er der huler til at man kan komme små bøsninger i. Igen alt er plastik. Jeg ved ikke, hvem Tamiya har tænkt på med deres TT02. Jeg synes ikke, den er en rigtig begynder kit. Hurtigt er næsten alle plastik”ark” i sving, og næsten alle poser er taget i brug.  Jeg mistede overblikket flere gange, forhold plastik dele og skruer.

Trækaxlerne er korte. Næsten de korteste jeg har set.

Ude i rear og front hub er diameteren 5x10x4 mm, så sætter “rigtige” kuglelejer i bilen.

 Jeg tænker tilbage til  HPI, der lavede en touringcar med korte træk aksler. På den model lå batteriet midt i bilen. Bilen blev ikke nogen succes.

Det er første gang, jeg samler støddæmpere uden olie. Ok det passer ikke helt, jeg kørte engang med en 1/6 lastbil fra FG. Den havde heller ikke olie i dæmperne. 

Det er nogle rimeligt hårde fjedre, der følger med. 

Styrettøjet er let at samle. Det hele passer sammen og igen bruges små bøsninger.

Der er en slags servo sawer med. Jeg valgte, at sætte en SRT servo i bilen. Ikke nogen raket, men den var billig.

Der følger “rigtige” rally dæk til bilen. Det vil sige, der er mønster på dækket. Der er plastik skiver, der ligner bremseskiver med i kittet, men også “almindelig” møtrikker. 

Der følger ikke skum med til dækket. Før at gå videre skifter jeg motor ud med en brushless på 3300KV. Det skulle svare til en 13,5 turns motor. 

Jeg sætter en ESC i, der kan klare LiPo batterier. Så er der kun karrosserislag og  forbumper, så er bilen færdig.

Jeg venter med bodien. Skal jeg prøvekræfter med at lave et flot karrosseri? Det må blive en anden gang, i en anden artikel. Nu skal bilen bare ud og køre på noget jord, fliser, græs og andet jeg kommer i nærheden af. 

Der er indsats således at man kan sætte lys i karrosseriet. Det skal man købe ved siden af. Køber man en særlig ESC, med strøm til lys, kan man montere bremse lys på bilen. Der er findes en del upgrade stumper til bilen. “Rigtige dæmper”, hvor man kan skifte olie. Forskellige fjedre(hårdhed), kuglediff. , bare for at nævne nogle stumper.

Spændende bekendtskab, men tydeligt at prisen på 999 kr. gør at man ikke får et kit med de samme funktioner, som en langt dyrere kit. 

Bilen skal nu på “løst” underlag uden al for store sten. Mit første forsøg på et underlag, som havde al for mange småsten. Bilen var også al for stiv, så min gamle kasse med fjedre skal findes frem. En blødere bil er et krav, hvis den skal køre “rimeligt. 

Tilbage på arbejdsbordet med bilen.

Dele til bilen og selve bilen kan købes hos RCKONGEN.dk i Søndersø.

Vejled. udsalgspris: pr. 1/6 2022 999kr.