18. marts 2024

Forskellige klasser i DK – del 1.

Der er mange forskellige slotcars i både 1/32 og 1/24, og dermed bliver der også kørt i mange klasser rundt om på banerne.  

Der er modeller, der passer bedst til træ baner, andre til plastik skinner. Nogle er designet til fart, andre er designet, så de ligner rigtige racerbiler. Nogle er digitale andre analoge.

Her er et lille udpluk med de analoge biler, der køres med. 

Bilen er en Toyota Supra 1/32. Bilen er med metal chassis, og har kuglelejer.

Bilen er  gjort klar til at køre med digital chip  – hullerne er lavet, der medfølger magnet samt en ekstra guide til træ baner (dyb rille)

Der køres med disse biler i nogle klubber på  Sjælland. Bilen kommer fra  RS REVOslot. Der er flere forskellige modeller i samme serie.

Den næste bil er også en 1/32 model. Den kommer fra NSR. Der har plastik bund og en bruges til nogle løb på Sjælland, hvor alle biler skal være før 1973. Bilen her er en Porsche 917, som havde stor succes på Le Mans. I samme serie findes også den berømte Ford GT4.

De næste biler er en Ford Escort og en Austin Mini. De kører begge i Mini Salon klasse, der primært køres på Sjælland. Bilerne er skala 1/24.

Minen er interesant fordi den kommer med en bagatel, der gør, at man kan ændre camper på bagtøjet. Det er firmaet BRM, der bygger bilen. 

Bilerne kører både på træ baner og plastik skinner. Minien kan gøres digital, hvis der sættes en chip i bunden. Der er gjort klar.

Det gælder også Ford modellen. Det er  firmaet TTS, der levere denne.

Der findes mange andre modeller i denne klasse, eks. Fiat Abart, Simca, NSU og mange flere. 

Disse to biler er skala 1/24 og ligner ret godt deres forbilleder. Audien kører i en serie under Dansk Minirace union. Undervognen kommer fra Scaleauto og bodien også. Viper bilen her har også body fra Scaleauto, med selve undervognen er fra Schøler.

På Sjælland kalder de klassen MOS GT2. Der er også forskelle hvad man må tune bilerne, eks. Gearing og så videre.

 Motoren er sikkert velkendt, idet det er en JK Retro, som bruges i LMP24.

 Der køres mange løb med disse modeller rundt omkring i Danmark, men ikke mod hinanden. Fælles for begge klasser er de skal køre med scaleauto karrosseri. Dem kan man købe som Write Kit, og male og designe efter sine egne ønsker. Schøler kommer ikke færdig samlet, det gør Scaleauto bilen.

Den næste bil er en ren stock bil. Det vil sige, at alle kører med stort set ens biler.

Samme motor type ( en JK Retro motor )

Samme gearing, samme chassis, og body. 

Fælles for begge klasser er at det er en lukket motor, der køres med.

3 forskellige dæk at vælge i mellem.

Klassen er meget populær over hele Danmark og køres både på store træ baner og mindre plastik baner. 

Prisen for selve bilen ligger på omkring 600 kr. og det er næsten den billigste klasse, at starte med. 

Motoren er lukket og det betyder, at den stort ens ikke kan tunes.

Reglerne er også meget simple, så det er let at komme igang.

Bilen her ligner LMP24 i opbygning. Og det er ganske rigtigt, chassiset er det samme, men motoren er en helt anden. Den hører til i klassen S16D, og køres under Dansk mini racing union.

Motoren kan skilles ad, og tunes på flere måder. Det er tilladt at være ændre i motoren, og ændre kul. Der er klare regler for klassen, der er den hurtigste klasse, der køres med i Danmark. 

Modstand LMP24 bilen er der fri dæk valg. Og gearing.

Selve bodien er touringcar, og den  skal være godkendt af den internationale minirace forbund.

Så er vi tilbage til 1/32, og denne model kører under Dansk mini racing union. Klassen har fri chassis. Motoren skal være godkendt af unionen. 

Bilen kræver en del opsætning, men når man først finder et godt sæt op, så kører bilen rigtig godt,

 der findes flere  forskellige chassiser til klassen. Der nogle der koster op mod 1200 kr. og så er der nogle der koster få 100 kr. kroner. 

Dette var et lille udpluk af, hvad der køres med i den analoge slotcar verden.  I en anden video kikker vi på den digitale gren af rilleræns i Danmark.

Mange af modellerne finder du hos oscs.dk

Tak til Kim Petersen for lån af biler.