9. oktober 2024

DRCMU 1 i Ny Højen 2023/24.

Hvis nogen havde spurgt mig for uger tilbage, om jeg troede, der ville blive en A og B-finale i Modified klassen i år ved DRCMU indendørs TC serie, så havde jeg nok grinet lidt af vedkommende og svoret, at det ikke ville ske.

Man kan tage fejl, og jeg skal love for, at modified klassen er vendt tilbage i stor stil. Godt comeback.

Der blev kørt tæt og alle havde styr på deres biler. Trods mega fart på langsiden, var det en fornøjelse at se “disse fart uhyrer” i aktion igen på en dansk rc bane. Men mere op det senere.

Der skal køres 2 gange på tæpperne i Ny Højen i år, og VMR startede sæsonen 2023/24.

Familie Hovgaard gør altid et kæmpe arbejde for at skabe en god ramme for et rc-løb. Fælles spisning med lækker mad, og god forplejning gennem hele weekenden. Der var træning hele lørdagen, og det benyttede de fleste sig af. Desværre var der afbud fra flere deriblandt Jesper Rasmussen, der måtte blive hjemme under dynen.

Stock GT.

I sidste sæsonen var stock klassen vel besøgt. Desværre var der kun 9 deltagere til DRCMU 1. Der er blevet ændret på gearing for at få farten ned, og nu skal alle køre med GT body. Der var næsten ingen “nye” i klassen, derimod folk der til sammen har flere “hundrede års” erfaring. Flere har kørt siden “spar kongen var knægt”.

Peter Birch kom velforberedt og havde testet “tingene” af. Han havde “låst” koden op til, hvordan en stock GT bil skal sættes op.

Han var ganske overlegen i kvalifikations runderne. Han gjorde rent bord. Bag ham kom Søren Jeppesen. Han stillede til start med en bil fra firmaet MTS.

De laver forskellige udgaver af en touringcar, fra en billig til en highend. Søren stillede til start med top modellen. David Hansen kom ind på 3.pladsen. Under kvalerne var Peter mindst 1/2 sekund hurtigere end de andre. Han lå på 14,2-14,5.

Finalerne blev spændende nede i feltet, flere kørere kæmpede om placeringerne efter Peter Birch. Til tider blev der også skubbet lidt. Der var 9 kørere i klassen, og alle kørte med i A-finalen. Tommy Hansen var sikker på at vinde “B-finalen”.

David Hansen kunne vinde sidste finale, men Peter havde allerede vundet de to første. Der var tæt kamp mellem Jens Otto Frederiksen, Søren Jeppesen og Niels Kiekebosch – alle havde 7 finale point, men Søren havde bedst sluttid.

FWD.

I år skal der køres på Ride dæk og de udleveres søndag morgen og er med i startgebyret.

Der var 9 deltagere i klassen. Rasmus Callesen havde fået sin racer sat perfekt op, og han kunne tage alle 3 kvalifikationer runder. Bedst af resten var Ulrich Rasmussen, der kæmpede med bilen, men fandt nok noget, der virkede til sidste for han kørte sig ind på 2.pladsen efter de indledende runder. Kristian Dalgaard var på 3.pladsen. Tider for en FWD lå tæt på tiderne for en stock GT. De kører med samme motor type, dog med forskellige gearing. Rasmus var ca. 1/2 hurtigere end de andre på en omgang.

Rasmus var bare kørt i finalerne, spændingen lå om 2.pladsen. I første A-finale var der kun 3/10 mellem Ulrich og Kristian til Dalgaards fordel.

I 2.finale lavede Dalgaard fejl, og så var Rasmus og Ulrich kørt. Palle Hornum kørte sig op på 3.pladsen.

I sidste finale vandt Callesen igen, og lige så sikker på 2.pladsen var Rasmussen. Henrik Elklint kom ind 3.pladsen. Men samlet kunne Kristian Dalgaard tage 3.pladsen efter to 4.pladser og en 2.plads.

Peter Svensson vandt B-finalen.

Super Stock.

14 deltagere i klassen. En fin blanding af talent og erfaring. På papiret var der lagt op til en tæt duel mellem Jesper Rasmussen og Patrick Danielsen, men den udeblev, da Jesper havde lagt sig i sengen.

Men det kunne godt blive spændende alligevel, Martin Lissau stillede nemlig til start i klassen. Han har en langt RC CV.

I første runde satte Patrick barren højt. Han kørte 24 omgange, og en tid på 12.609. I første kval. Viste Kasper Kold Bjerggaard sit talent ved at være bedst af resten. I år køres der med samme type motor, som ved ETS løbene. En Orca 17,5 turns motor. Ikke samme torq, som motoren sidste år, men en fin fart, der havde “lokket” flere stock kørere til.

I 2.runde var Danielsen igen eneste kører på 24 omgange. Patrick kom lige fra verdens mesterskabet for racer droner i Sydkorea, så han var i form til ræs.

Martin og Chris Nielsen var “lige efter”. Klassen er tæt. 4 kørere indenfor 1 sek. det er jo F1 tilstande. Fra 3 til 6 adskildt med et sekund.

Patrick gjorde rent bord i sidste gennemkørsels, og så kunne finalerne køres.

B-finalen blev vundet af Mr. Nitro Claus Ryeskov.

Patrick var til start med den nye XRAY 1/10 touringcar, og gav den en fin debut i DK. Han vandt alle 3 finaler, i noget jeg vil kalde overlegen stil.

Martin Lissau fik mere styr på sin nye Awesomatix og kunne køre 3 2.pladser hjem.

Trods en første A-finale, der gik dårligt for Chris Nielsen kunne han tage 3.pladsen samlet.

Overordet set en fin start på klassen med ny motor, nye dæk. Danielsen var lige en spids hurtigere, men ellers lå feltet tæt ned gennem rækkerne.

Værd at lægge mærke er 4.pladsen, den gik til Kristian Bjørk Jensen, der i år er til start i superstock, sidste år kørte han stock. Han var til start med en ny Xray ligesom 3 andre i Ny Højen. Det er en gut, vi kommer til at høre mere fra.

Modified.

Hvem skulle have troet, der ville være 17 tilmeldte i klassen. Sidste år var dem ingen. Kan nogle forklare det?

Det varmer om hjertet at se disse fartuhyrer nærmest “flyve” over tæpperne. Det kræver sin “mand” at køre med en modified bil. Det så ud til, at alle havde et godt setup og kunne styre bilerne rundt på banen. Der måske ikke lige er den bedste til modified kørsels. Layoutet har dog en fin langside.

Senere på søndagen skulle det vise sig, at publikum blev vidner til uhyre tæt ræs, og flot kørsels. Man fristes til at kalde det verdens klasse.

Frederik Hovgaard og Patrick Hornum leverede det bedste modified ræs, der er set i mange mange år. I første runde var afstanden mellem dem ca. 8/10 sek.. Frederik med “næsen” først.

I 2.gennemkørsels var afstanden 4/10, igen med Frederik først. Bag dem havde Michael Hovgaard og Mads Koue en fin kampe om 3.pladsen.

I sidste indledende var afstanden 2/10. Denne gang havde Hornum “næsen” foran. En god omgang blev kørt på 11,868.

Kim Nielsen kunne vinde B-finalen sidst på eftermiddagen med 3 sejre.

De to “kamphaner” forsatte deres flotte kørsels i finalerne. Frederik vandt 1.finale med 2/10 sek. Mads Koue 6 sekunder efter. imponerende ræs i front. Et par 1/10 på banen er nok 1 meter eller 2.

Tak til Rasmus Kristennsen for kamera arbejde.

I 2. finale var afstanden mellem dem et “helt” sekund, denne gang til Hornums fordel. Frederik havde ført det meste af finalen. Igen Koue på 3.pladsen.

Sidste finale skulle afgøre løbet.

Frederik fint fra start og han førte længe, men på 15. omgang gik det galt, og Hornum kørte forbi.

Men sikke en ræs, de havde givet os på tilskuerpladserne gennem hele søndagen.

Nu er håbet bare at folkene i den nederste ende af feltet ikke opgiver, og bliver væk næste gang. Hvis man kan styre en modified bil, må det give en indre tilfredsstillelse, når man har kørt 5 minutter.

Der var dømt Yokomo i A-finalen. Mads Koue og Mike Hansen var de eneste, der ikke kørte med det bil mærke. Det var også værd at bemærke, der kun var en sjællænder til start i klassen. Navnet er Calle Jaque.

Næste udfordring er på Sjælland i Bella Centeret i sidste weekend i Oktober.

Resultat og stilling på www.drcmu.dk