19. marts 2024

DRCMU 1 2018/19 Onroad

DRCMU 1 er i historiebøgerne. Deltager antallet var ikke prangende, men sæsonen er jo først lige startet. Mange klubber er ikke rigtig kommet i gang endnu. Bedst stillet er dem, der har adgang til en permanent bane.

Der var nye regler omkring dæk. Nyt kontroldæk, der så ud til at virke OK for de fleste. Stock klassen er blevet en mesterskabsklasse. Både for junior og senior kørere. Så må vi se om det er det, der skal til, for at få nye folk ud at køre.

Der er altid ordnede forhold, når der køres i Randers. Flere af klubben medlemmer afstår at køre, og hjælpe til ved teknisk kontrol.

Der var indført min. Gearing i superstock – 4,5. DRCMU´s bestyrelsen havde fået lave en “maskine”, der kunne måle gearing. Det så ud til at virke. 

Alt var 100% orden, lige bort set fra blæsten i hallen, og så et efterspil i superstock søndag eftermiddag.

STOCK – 21,5 turns.

I år er klassen blevet en mesterskabsklasse. Det har dog ikke lokket flere ud og køre. 10 kørere med megen forskellig erfaring og indstilling til løbet var klar søndag morgen. Klassen er også udvidet med et mesterskab for junior kørere. Tror der var 2 kørere i den klasse. De kørte selvfølgelig sammen med de gamle.

Et par hurtigere folk fra Sjælland havde taget turen til Randers. De satte deres præg på løbet. Lars Kristensen kunne dog følge lidt med. Det var Henrik Rasmussen, der var klart hurtigst. Med tider uden 14 sekunder kunne han tage pole foran Lars Kristensen. 

Lars kunne dog også køre under 14 sekunder. I sidste kval. heat var afstanden ca. 15 sekunder mellem hurtigste mand og sidste mand i det hurtigste heat ca. 15 sekunder.

Alle kørte med 21,5 turns hobby Wing motor. 

Det nye reglement forskriver, at der skal køres med 8 deltagere i A-finalen. Så B-finalen bestod af 2 kørere. 

A-finalerne blev indimellem er rodet omgang. Flere personlige fejl, og sammenstød gav flere placeringsskift. 

Henrik var dog hurtigst og kunne vinde foran Michael Gerner-Rasmussen og Peter Birch.

Måske man skulle vende klassen lidt på hovedet. Det er lidt fjollet, at se folk med XRAY T4 2019, og andre superbiler køre med. Behold motor, men bilen skal være en plastik bil. Der findes mange gode biler i plastik. Eks. Tamiya TT02. Bilen koster ca. 1400 kr.

Hobbyforhandlere kunne lave et kit med motor og al det andet til en god pris. Jeg ved, at i Tyskland køres en del ræs med sådanne biler. Man kunne også siges max. 4000 mAh i batteri. Jeg kører jo selv med i klassen, så jeg kan jo bare gå forest.

SUPER STOCK 13,5 turns.

Han starter, som han sluttede sidste år. Nemlig med en sejr. Kevin Nielsen kom godt af sted i 1. afdeling af DRCMU touringcar superstock serie. Deltagerantallet var ikke prangende. Der var lige til en C-finale. 

Men det var nok de bedste, der var til start. Flere havde lige fået deres XRAY T4 2019. Men Kevin kørte med den “gamle” model”. XRAY fylder godt i klassen.

Kevins værste modstandere var Frederik B. Mikkelsen og Patrick Folman. Han vandt serien sidste år, men denne søndag manglede han lige det sidste i forhold til Kevin. 

Kevin vandt alle 3 indledende heats. Frederik B. Mikkelsen kom ind på 2.pladsen, og Folman tog 3 pladsen efter kval. runderne.

Dagens overraskelse var måske at Palle Hornum kunne køre sig i A-finalen. Manden er over 50 år, så godt gået af ham. Christian Lassen var med igen, og han nåede B-finalen. Øvrigt sammen med blandt andre Casper Morgen. Klassen er ”overfyldt” med XRAY biler.

Næsten ingen plads til Yokomo, Awesomati, Infinity og Schumacher. Plus Søren Jeppesen med en Associated. Men det er stort set en-mandshold.

Kevin behøvede kun to finaler, som var sejren i hus. Bag ham havde Patrick Folman og Frederik B. Mikkelsen en tæt kamp om 2.pladsen. I sidste finale var der dramatik i første sving. Flere biler ramte hinanden og Frederik B. Mikkelsen røg ned i feltet. Kevin stoppede efter få omgange. Han havde jo vundet samlet. Folman kom i spidsen, og blev der.

Men efter finalen var der store diskussioner, og præmieoverrækkelsen trak ud, der var sikkert lige nogle gamle “lig, der skulle ud af skabet”.

Samlet sejr til Kevin foran Folman og Frederik ifølge MYRCM.CH.

Kedelig afslutning på en ellers god racerweekend. Men det er måske denne situation folk husker efter et par dage. Det er ikke så godt. Lad os håbe sagerne er “redt” ud. 

Jesper Rasmussen var dommer, og løbsansvarlig. Han gjorde et udmærket job – kedeligt, at han skulle bøvle med denne sag.  

Modified.

I modified var der 10 deltagere. Et stærkt felt med de bedste modified kørere. Der er ikke så stor tilslutning til klassen, men feltet var godt sammensat, og det gav spændende ræs. Patrick Hornum har været med i toppen gennem flere år, og han kan stadig køre stærkt. Men det var en anden Patrick, der kunne tage pole. Efter navnet er Danielsen. Han er bare vokset og vokset i gennem flere år. Nu er han klar til at køre med om sejren og så vinde den. Han vandt to runder og kunne dermed starte i pole. 

I første finale røg han lidt tilbage i starten, men kunne køre sig i from og der blev han. Michael Hovgaard kørte en meget fin finale og slutte på 2.pladsen.

I 2.finale skete der ikke de store ændringer og dermed kunne Danielsen vinde. Sidste finale var uden betydning for 1.pladsen. men 2. og 3. pladsen var ikke afgjort. Patrick D. vandt også sidste finale. Patrick Hornum kom ind på 2.pladsen.

Samlet vinder blev Patrick Danielsen, Patrick Hornum tog 2.pladsen, og Michael Hovgaard leverede sit bedste resultat i klassen nogen sinde med en 3.plads. Så der var mange glade ansigter i klassen over personlige rekorder.

Det er værd at nævne, at Mads Koue var til start med EXPRESS touringcar. Det er dejligt, at se nogle går lidt imod strømmen og vælger andet end en bil fra de store mærker.

Første sejr for Patrick Danielsen under DRCMU i “kongeklassen”. 

Du kan se alle resultater fra løbet her.

Tak til Ryeskovracing for præmiebilleder.