Da jeg så indbydelsen fra Peter Broe I Hørning til løb en fredag aften i juli måned, tænkte jeg, der kommer ikke ret mange. Men denne tanke har helt forkert, fandt jeg senere ud af.
Ferien er startet for manges vedkommende og løbet var et hold løb for LMP24 biler. 8×10 min. skulle der køres.
Banen er i Hørning hos Peter er nok en af Danmarks bedste bane – altid en perfekt og hyggelig stemning. Har jeg fået at vide, jeg har ikke kørt så meget i denne omgang hos Peter. Men da han startede for mange år siden, var det altid en fornøjelse at gæste ham og hans kone.
Jeg kunne ikke læse ud af indbydelsen, at det var et hold løb. Peter skaffede mig en makker, Frank Jensen fra den lokale klub.
Så jeg tog afsted fredag eftermiddag. Turen over Fyn er altid en oplevelse. Man ved ikke, hvor lang tid det tager. Uheld – vejarbejde spiller altid en stor rolle. Der var uheld omkring Fredericia, så turen tog næsten 2 timer. Standard tid på turen fra Odense er omkring 1 time og 20 min.
Tilbage til deltagerantallet – det kom op på 9 hold, det vil sige 18 mand.
Peter havde arrangeret fælles spisning. Grillpølser til 50 kr. pr. mand. Stor succes og der var masser af mad.
Ganske flot på denne årstid. Faktisk større antal end til nogle af vinterens LMP24 løb. Det var et stærkt felt. Hurtige folk med masser af erfaring. Der var lagt op til et spændende ræs. Folk fra Aalborg, Skive, Randers, Esbjerg plus flere andre klubber var til start.
Jeg havde bygget en bil efter, hvad jeg mente, den skulle sættes op til banen. Jeg trænede på forskellige spor. Jeg kunne køre 7,4 med bilen. Det var på linie med flere af de andre teams.
Jeg manglede 2-3/10 for være med helt fremme. Jeg kan ikke vende mig til at holde speederen i bund for enden af langsiden. Det kan man nemlig for de fleste spor på banen. Jeg tabte flere meter i “indbremsningen”. Frank “godkendte” bilen og så var vi klar.
Der blev ikke kørt kvalifikation, men banerne blev fordelt efter lodtrækning. Med 9 team skulle et team sidde over. Det team, der havde kørt på spor 2 hvid sad over et heat, og kom ind igen på spor 1 rød.
Jeg trak spor 8. Yderspor er ikke lige min “kop tea” på en bane, jeg ikke rigtig kender og er “dus” med. Frank mente, at det kunne jeg godt klare.
Men det var ikke godt. Spor 8 er vanskelig. Man kan opleve at biler, der kører galt ligger foran en. Sådan var det et par gange.
Så en rigtig dårlig start, der skulle forfølge os resten af aftenen. Jeg kørte 69 omgange på sort spor. De bedste kørte 80 omgange på sort. Så det kunne kun gå fremad. I front var Fælgen Motorsport og Broe Racing godt kørende.
Mudskippers fra Skive havde også fin fart i bilen.
Frank kunne følge lidt bedre med, man stadig var vi bundprop i løbet. Han var “kun” 6 omgange efter de bedste i hans første stint.
I 2. stint for mig var det orange spor. Så skulle der køres hurtigt. Men nej det blev til 72 omgange. De bedste kørte tæt på 80 omgange. Feltet begyndt at dele sig i to grupper. 5 teams var klart hurtige end de andre. Senere fik “Villy the Poor Boy” problemer med bilen, så de måtte trække sig på rød spor, og kørte ikke med i sidste stunt.
Broe Racing var godt kørende og kunne vinde 4 af sporene. Hver gang med over 80 omgange.
Lowflyers kunne vinde på sort spor 8. De kørte 81 omgange på ydre sporet. De sidste baner gik til Fælgen Motorsport. De havde et ganske imporende data for løbet. Kun spor 3/grøn var ikke så godt, de kørte kun 77 omgange. Deres fart var god og de kunne holde team Broe bag sig med 3 omgange. Det var nok på spor 2/hvid Broe satte det meste til.
De var 7 omgange dårlige end Fælgen Motorsport på dette spor. Mudskippers kunne holde MC Randers bag sig trods halvdårlig grønt spor. Men MC Randers havde dårlig Orange spor, og manglede 3 omgange op til Mudskippers.
Frank og jeg sluttede på 8 pladsen. Vi manglede 8 omgange til Pieler Point. Kikker man på omgangs tider så var vores bedste tid 7,267 mens det vindende hold kørte 7.030. Ingen hold kom under 7 sekunder for en omgang.
50 omgange manglede vi op til de vindende hold, der kørte 640 omgange. 80 omgange i snit.
Tager man de bedste 3 hold ud, så var vores tid 1/10 væk fra de andres tider.
hurtigste spor denne aften var gul spor 6( 7.019)og langsomeste spor 1 rød(7.216).
Klassen er jævnbyrdig og som indenfor al motorsport gælder det – bliv på banen. Løbet var overstået ca. kl. 21, godt tidspunkt, når man lige har 1 time og 20 min. hjem. Tid til lidt eftertanke blev det også til, hvad kan gøres bedre til næste gang? Hvad havde jeg lært? og er holdløb mig?
Klassen har været fremme nu et par år, og viser at koncepter er fint. Tæt ræs og jævnbyrdig er nøgleord. Bilen kører godt og koster 500-600 kr. alt efter body. Det er klart, der er forskel på motorene. Men forskelligen er ikke så stor, hvis man kikker på omgangs tiderne. Den er køreren, der er den største forskel. Sådan skal det også være. Ikke et materiale ræs, men et ræs på kørerens færdigheder.
LMP24 holder sommer ferie frem til September, hvor er OMR har jurbliæms løb d. 22 September for klassen.