18. marts 2024

OFFROAD DRCMU 2 – Vejle

Her under afslutningen af Corona pandamien er 1/10 offroad under DRCMU kommet godt igang. Der er stadig nogle regler, som skal overholdes, men det skaber ikke de store problemer. Ved løbet i Vejle var der 44 startede, og alle klasser blev kørt. Ok, Racing Truck var lidt tyndt besat med 4 deltagere. Så hvis du gerne vil køre med i A-finalen, og måske få en pokal med hjem, så støv din Racing Truck af. Har du en og ikke gider køre med den?, så sælg den, måske en anden kunne få glæde af bilen. Bilerne er faktisk mega sjove at køre med. 

Vejle folkene havde bearbejdet deres langsiden, således at den nu var mere jævn end tidligere, og der var kørt et asfalt ligenede underlag på langsiden, og så lagt tæpperne tilbage på arealet. Det virkede perfekt. Jeg kunne forstå på formanden for klubben – Rene Hovgaard, at der var noget, de villle gøre på hele anlægget. 

De har nemlig det problem, at leret under tæppet holder på vandet(ved regnvejr) og gør banen rigtigt glat.

Det fik deltagere en klar fornemmelse af ved søndagens løb. Hele lørdagen var luften fyldt med vand, og derfor var der ikke mange, der fik trænet den dag.

Om søndagen var der også regn, og det stoppede først over middag. Banen var glat og fedtet, og ændrede sig forhold til greb hele formiddagen. 

Gennem hele søndagen sørgede Mette og Emma Hovgaard for, at der var mad og drikke, så ingen skulle gå sultne i køretårnet. 

Men som en RC kører sagde til mig, det er sgu for få røde bøffer og cafe latte i dansk RC. 

Banen i Vejle er måske ikke den mest tekniske, men der er er dejligt flow i banen, der består af hurtige seksioner og nature højde forskelle.

Vejret var alle fælles om, og det ændrede ikke det store i placeringerne i klasser efter folks niveau og fart.

Åben klassen.

Dejligt at se Rally bilerne tilbage på en racedag. Det er den åbne klasse de kører i. I alt 6 kørere var til start. Bilerne køre lige godt om det regner eller sne, eller solen bager ned fra en skyfri himmel. Der spændende at se dem køre, de er over hele banen.

Desværre er de lidt svære at få fat i. Traxxas har ændret produktionen, men skulle være til at få fat i udlandet med et anden body.

De to RCKONGEN gutter – Tobias Baungaard og Steffen Larsen var bedre end de andre til at få deres biler rundt på banen. De var bedst til at holde bilerne på hjulene. Tobias var TQ mand, og kunne vinde alle 3 finaler. Bedst af resten var Steffen Larsen med 2 anden pladser. Erik Pedersen kom ind på 3.pladsen.

Det var Eriks første pokal i klassen, og måske hans første under DRCMU Husk at klassen er åben for alle biler 1/10, der har samme fart, som en Traxxas Rally bil.

2WD.

Med 6 deltagere skulle man tro at det ville være en kedelig affære. Men det blev det ikke. Det sørgede Frederik Hovgaard og Jesper Rasmussen for. 

Frederik var i pole, men i første finale gik der kun 2 omgange så var Jesper i front. En fejl fra Hovgaard sendte ham ned på 4.pladsen. Ulrich Rasmussen og Mike Hansen havde en god kamp om 3.pladsen. Faktisk var Ulrick helt oppe på 2.pladsen på et tidpunkt, men den placering holdt ikke hjem. Frederik fik sig kørt op og sluttede op 2.pladsen – 11 sekunder efter Jesper. 

I 2.finale holdt Frederik fronten indtil 6. omgang, så måtte han se Jesper smutte forbi. Trods et par små fejl kunne Hovgaard holde 2.pladsen. Mike kunne ikke køre forbi Ulrich denne finale og sluttede på 4.plads. Der var debut for Jacob Jørgensen. Han har kun kørt et par måneder, men gik til sagen med åben pande, og klarede sig godt i det “skarpe” selskab. 

Løbet var afgjort og Jesper blev i pitten. Ulrich holdt længe 2.pladsen efter Frederik, men kunne ikke holde Hansen bag sig. Dermed gik 3.pladsen til Mike. Kikker man på omgangs tider blev de hurtigere og hurtigere eftersom banen/tæpperne blev tørre.

Frederik sluttede af med at køre 12 omgange på banen.

Sportmands 13,5 blinky.

Hele 16 kørere til start, det betød A og B finale. Feltet bestod af en fin blanding af folk med mange års på bagen, hyggekørere og andre, der bare finder fornøjelsen ved at køre med bilerne, der ikke har så megen motorkraft. 

På en bane, som den i Vejle med den glatte overflade på grund af regnen, så var tider for sportmand klassen ikke meget langesommere end 2WD modified. Således kunne Kim Nielsen køre 10 5.08 i første runde, og det havde givet ham en 3.plads i 2WD. Ok banen “flyttede”  sig lidt hele tiden, men billedet er klart. Det er ikke den store tidsforskel.

Kim stilede til start med en “stock” version fra Schumacher. Der er ingen slipper, og bunden er af kulfiber.

Kim kunne tage pole med 3 kval. runde sejre. Bo Dissing var også godt kørende og kunne køre to anden pladser hjem. Christer Rasmussen lagde ud på tørvejrs dæk, han havde ikke lige nogle om formiddagen. Han fik limet et sæt, og så havde han fart på. Det blev til en 2. og en 3.plads. Han kunne starte med nr. 3 på bilen til A-finalerne.

Der var gensyn med Niklas Engholm, og trods ingen træning kunne han køre ind på 5.pladsen. Hele 3 kørere kæmpede om 8.pladsen, der ville give adgang til A-finalen. Det var Søren Christensen, Per Eriksen og Jens Otto Frederiksen. Alle havde 15 kval. point. Søren tog 8.pladsen, fordi han havde den bedste runde. 

I B-finalen havde Per og Jens en god fight gennem alle 3 finaler. Niels Laursen førte på en et tidspunkt en af finalerne, men kunne ikke holde Erik og Jens tilbage. Med en meget hurtig 3.finale kunne Jens vinde B-finalen.

A-finalerne blev en ensidig affære, dertil var Kim for godt kørende. Til tider var der tumult nede i feltet, og det gik mest ud over Christer Rasmussen. I alle 3 finaler kunne han ikke holde sin placering og endte udenfor podiet. Bo Dissing kunne vinde sidste finale, men da havde Kim allerde vundet de to første finaler. Der var kamp om 3.pladsen.

Flere kørere kunne tage 3.pladsen, men Niklas Engholm “snuppede” den foran Ole Villumsen. Der var noget med hurtigst heats tid, der var afgørende. 

Ole havde kørt nogle rigtig gode heats med en ældre “regnvejs” Schumacher. Kan det passe, at den var over 10 år gammel?

Klassen er blevet en succes, jeg tror ikke det vare længe, før vi ser en C-finale til et løb. Den “nye gearing” ser ud til at virke perfekt. Hurtig men til at styre. Skønt.

4WD.

Der var 9 deltagere, og hurtigt blev det besluttet, at alle skulle køre med i A-finalen. Det så også ud til at Jesper Rasmussen havde en rigtig skidt dag “på kontoret”. Han havde 18 kval. point før sidste runde. I front var Frederik Hovgaard bare “flyvende”. OK, det er hans hjemmebane, men han kørte meget overbevisende. Jan Larsen fulgte godt med, men manglede en del fart i forhold til Hovgaard. Mads Koue manglede også lige det sidste. Efter kval. runderne lå Jesper på 5.pladsen, så han havde et stort arbejde foran sig, hvis han ville på podiet. 

Jacob Jeffers blev sidste mand i A-finalen, og dermed vandt han B-finalen.

Man havde også ikke lige forventet det, men finalerne blev RC kørsels i “verdens klasse”. 

I første finale kom Jesper hurtigt op på 2.pladsen lige efter Hovgaard. Trods en tid på 23.940  kunne han ikke fange Frederik. Mads kom ind på 3.pladsen. 

I 2.finale laver Frederik en fejl og kommer ned på 3.pladsen. Jesper kører sig i front, men med 3 omgange tilbage kan Frederik køre fordi Jesper . Jesper presser bilen og når ned på 23.262. Men Frederik holder bilen på alle 4 hjul, og vinder. Dermed samlet sejr til ham. Jan Larsen kan tage 3.pladsen nogle få omgange før slut. Hovgaard kører ikke sidste og finale og dermed kan Jesper vinde i overlegen stil. Jan sluttede på 3.pladsen. 

Nogle flotte finaler i 4WD, der lover godt for resten af sæsonen. Lidt synd at ingen havde tid til at optage de to første finaler, de kunne godt tåle, at blive gentaget.

Racing Truck.

Kun 4 deltagere, og når niveauet på kørerne er stort, så fisser spændingen ud. Mike Hansen “lamme” bankede de andre 3.

Per Eriksen holdt lidt igen i de indledende, men da finalerne kom, at kørte han stærkt. Men han manglede 1 omgang op til Mike i første finale. Steen M. Jensen kørte en 2. og 3. plads, dermed blev han samlet nr. 3. Sidste mand blev Freddy Nielsen. 

Næste løb er i Tinglev, og tilmeldingen er åben. Dato 6/6.

Alle resultater her.  

Du kan se mange flere billeder på denne side.