Søndag morgen, og EM i Türkheim er nu ovre. Der venter en lang dag i bilen, men stemningen er god. Jeg vil skrive lidt om danskerne i kvalifikationerne og finalerne. Jeg går ud fra at læsere her, allerede har læst hvem der vandt de forskellige klasser.
Generelt blev der kigget meget på himlen både fredag og lørdag. Men på nær en enkelt kval runde i F1 og FWD, blev alt kørt i tørvejr. Det regnede både natten til fredag og lørdag, så banen var lidt glat i de første runder. Men jeg tror de fleste var glade for at løbe blev afviklet i tørvejr. Jesper lå lige i bunden af A-finalen igennem kval runderne, så der var lidt pres på for ikke at blive i toppen af B i stedet for bunden af A. Men Jesper kørte nogle gode runder, og kom med på den sidste plads i A-finalen. Nu var opgaven at se hvor mange pladser der kunne vindes, men der kunne køres frit for han kunne ikke tabe nogen.
Toppen af A-finalen er hurtigere end Jesper, og der blev kørt noget flot og spændende race om podie placeringerne. I den anden ende var farten meget jævnbyrdig, og var derfor svært at overhale. Men Jesper kørte rigtig stabilt, og tog nogle pladseringer hver gang. I sidste ende blev det til 8 pladsen, hvilket til et EM er utrolig flot. Jeg håber det kan åbne nogle døre for Jesper i 1:10 TC.
Frederik havde det fortsat svært i gennem kval, og ingen af Yokomo bilerne var med i top 10 i hverken spec eller modified. Det er en lækker bil, med masser af fine detaljer. Men det er ligesom om der mangler et godt basis setup, at arbejde ud fra. Men selvom bilen til tider lignede noget der var umuligt at køre med, lykkedes det alligevel Frederik at kvalificere sig i B-finalen. Finalerne var lidt hårde ved Frederik, der var ikke en eneste af dem hvor karossen ikke skulle rettes af på et tidspunkt. Generelt faldt der ikke mange domme, og en gang i mellem var der nogle der var lidt “hjælpsomme”. Frederik endte som nr 17. Med lidt mere held, havde han haft samme pace som Yokomo’s anden fabrikskører i Spec Enrico Jung.
Min ambition hjemmefra var at komme i den næst sidste finale. Selvom om dåbsattesten måske passer bedre ind i F1 feltet, er det TC bilen der har min kærlighed. Jeg var placeret nr 3 i det første kval heat, og det var hurtigt klart at det ville blive svært at indfri ambitionen. Jeg kunne køre 14,9 på hurtigste, og lave 15 tider stabilt. Men allerede i det næste heat kørte de 14 tider, med mindre der var fejl. Bilen kørte fint. Jeg lavede små justeringer i løbet af runderne, men det var oppe i tårnet tiden skulle findes. Efter kval’en skulle jeg starte 6 i E finalen. Vi var 12 i finalen, så det var svært at gøre andet end at følge med klumpen ned i første sving og se hvad der sker. I den første finale kom jeg gennem sving 1 som nummer 2, men fik så lidt hjælp i sving 3. Jeg trak bilen ud derefter. I anden finale var jeg også sidst efter de første sving, men fik kørt mig op som nr 4. Sidste finale var noget pænere end de 2 første, og her kunne jeg køre mig op som 3. Men endnu vigtigere var hurtigste omgang nu nede på 14,5 og gennemsnit på 14,9. Så fremgang selvom ambitionen var lidt for høj denne gang. Til sidst en lille betragtning omkring de forskellige Stock/spec klasser.
Det er udelukkende min observation, og ikke en kritik af det der bliver gjort i de forskellige organisationer. Udenfor har jeg prøvet kræfter med Superstock i DK, og på de større asfalt baner har farten faktisk passet mig fint. Til ETS tilmeldte jeg mig i Masters sammen med alle de andre gamle mænd.
Jeg var lidt betænkelig ved 21.5, selvom gearingen var høj. Jeg syntes det var for langsomt. Der var stadig mange der kunne køre hurtigere end mig, men bilen var ikke sjov at køre. Stort set hele omgangen var fuld gas, der var 2 sving hvor man skulle åbne gassen lidt. Til EM har vi kørt 13,5 med fri timing på motor og fri gearing. Det er hurtigere end vores Super Stock klasse der hjemme, og for mig rigtig sjovt at køre. Men de langsommere Stock klasser betyder at nogle af de hurtigste i den klasse nu rykker op i modified.
I top 5 til EM er 3 kørere allerede begyndt at køre modified til ETS. Simon og Max regner ikke med at køre flere løb i Stock. Jeg syntes det er en god udvikling hvis de dygtige kørere rykker op i den næste klasse, og sætter gang i et generationsskifte i klasserne.
Det giver nemlig også plads til at nye talenter kan udvikle sig. Så for mig ser det ud til at lidt langsommere Stock klasser er en succes, og for dem der vil køre hurtigere er der jo altid en klasse man kan rykke op i.
Redaktøren: Endnu en stor tak for en fremragende reportage fra Peter Knudsen.
Billedet viser Martin(pitmand for Jesper) og Jesper Rasmussen få sin en “lille en” efter det gode resultatet. Det var Jesper´s første EM for touringcar, og faktisk hans første A-finale ved et EM. Han kører jo også 1/10 Offroad og har flere B-finale pladser på CVét i Offroad.