
I vores 3. nedslag i historiske tilbageblikke indenfor slotracing racing bliver vi året 2015.
Under DMRU blev der kørt flere klasser, som stadig har en lille skare af kørere. Der er modeller på baggrund af scaleauto modeller.
Lars Møller fra OMR lufter en gang imellem hans biler fra den tid.
Den første model, der fandt i mine øjne var en Peugeot 905. En lyn hurtig bil, der ligner dens forbillede stort set på en brik.
Peugeot 905 var bygget kun til et formål. Nemlig at vinde 24 Timers løbet på Le Mans. Den gjorde den så i 1992. Bilen var en gruppe C racer, og havde en V10 motor.
Slotcarbodien er et byggesæt fra firmaet Heller. Det kan stadig købes til omkring 190 kr. Undervogn er en Plafiti, som også stadig kan fås både her i landet og i udlandet.
Motor er SRP-13D Speed35/Speed36 motor.
Den blå bil er en R390 GT1. Karrosseri er fra et byggesæt fra Tamiya(Tamiya 24192 Nissan R390 GT1 – 1:24). Den kan stadig fås på nettet.
1:1 bilen kørte på Le Mans i en anden bemaling. Mere lyseblå.
Undervognen er en tidligere model fra SCALEAUTO. Motor er SRP-13D/speed36.
Dækkene bruges stadig i scaleauto klassen i 2021.
ToyotaGT ONE.
Byggesæt er fra Tamiya (Tamiya 24222 Toyota GT-One TS020). Kan stadig fås.
Bilen er malet i den org. maling, som 1:1 kørte på Le Mans. Toyota brugte i gennem flere år mega store penge summer på at vinde Le Mans(1998-99), men dette lykkes ikke i. Først senere kunne de vinde løbet i Frankrig. Bunden på modellen er fra scaleauto.(igen en tidligere model)
Fælles for alle tre er, at de forbilleder har kørt på Le Mans og karrosserierne kommer fra et byggesæt. Alle biler er 1/24.
Har du lyst til at se nærmere på reglementet for biler kan du finde dem på dmru.dk.