23. februar 2024

Associated 6.3 unboxing.

30 gange har TEAM ASSOCIATED vundet et verdensmesterskab. Firmaet hører hjemme i Californien/USA og dermed er omdrejnings punktet “overthere”.

For nogle få år siden droppede firmaet touringcar 1/10 og focus punktet er nu offroad. Især 1/10, hvor de har deres store team kørende, men også i Europa har firmaet teamkørere på forskellige planer.

Jeg har bygget Associated offroad biler siden den hed B5. Nu hedder den B6.3. Der kommer løbende små detaljer på bilen, så den bare bliver bedre og bedre.

Nu står der en kasse på skrivebordet med deres nyeste Offroad 1/10 2WD. Kittet har været på markedet et års tid.

Der er nyt billede på kassen, ellers ligner den “sig selv”. Samme størrelse. I kassen er poser med tydelig mærkning med numre. I byggeledningen er det tydelige gjort, hvordan byggeprocessen skal foregå.

Jeg følger vejledningen og starter med fronten. Det vil sige styretøj og servo delen.

Jeg udskifter plastikstyrtøjet med aluminium dele. Bilen bliver ikke hurtigere, men der er ikke så meget slør i styrtøjet, når man skifter til de blå alu. dele.

Det er mere præcist på høj grebs baner. Det flexer mindre og bilen reagerer hurtigere. Delene har nr. 91668 og 91669.

Det er også i dette bygge afsnit, du skal beslutte dig for om, du vil have anti-roll bar sat på bilen. Jeg bygger bilen med anti-roll bars.

Hurtigt kommer man til en ny detalje i kittet. Selve servo mount delen er designet om.

I stedet for at servoen ligger på bunden, er den ny “hængt” op i to mounts, med en “brace” mellem dem.

Der følger stadig to vægtplader med i kittet, begge monteres. I kittet er bulkhead af plastik og vejer ikke ret meget.

Du kan med fordel udskifte denne med en af messing eller aluminium. Der er kommet en ny version i sort. Vægt 20 gram.

Bærearme er de samme, som har været brugt nu i en årrække. Der er kørere, der foretrækker bærearmene af et hårdere materiale, og det giver god mening at skifte, hvis man kører på en bane med meget greb.

Tårnene i kittet har fået nye indstillings muligheder. Skrevet på en anden måde, hullerne er ændret i positionerne i forhold til de gamle tårne. Derfor kan man ikke umiddelbart bruge sit gamle set-up til bilen. Der er kommet nye plastik “beskyttere” til kulfibertårnene. Der er sikker mange baneejerne, der er glade for det. Et kulfibertårn kan godt ødelægge et tæppe, hvis bilen “kører” på taget. Styreblokke og casterblokke er velkendte, ingen ændringerne på denne front. Læg mærke til, hvordan caster bøsningerne skal vende. 3 mm bøsningen skal sidde nederst.

Der følger en mounts C og D med og C skal sidde inderst i bilen. Ved hjælp af de små plastikbøsninger kan du bestemme toe-in og anti Squat.

Der findes to længder 73 mm og 75 mm af bærearmene. Det er “de korte”, der følger med i kittet. Husk af bruge thread lock de sider byggeledningen foreslår. I “bærearm mounts” er meget vigtigt at bruge det.

Næste byggetrin er “diffet”. Det er ikke blevet ændret gennem de sidste år. Jeg mener, at det ikke er ændret siden 6.1, det gælder også selve gearkassen. I kittet følger der 5000 olie med, og det er et godt udgangspunkt at starte med.

Det er ny detalje omkring chassis brace. Associated har designet en turnbuckle, der kan monteres stedet for “den almindelige” chassis Brace.

Der er helt ny slipper modul. Skiverne er ændret, og fjeder er gjort større. Jeg springer dog denne byggeproces over, og monterer fast “slipper”. Jeg skal bruge bilen i sportsmand klassen(13,5 turns motor), hvor jeg plejer at spænde slipper helt. Slipper delene er hentet fra deres 4WD.

De bageste hubs er ikke ændret, og læg godt mærke til, hvordan du indsætter de små plastikbøsninger, det betyder meget for, hvor højt dine bærearme vil sidde på huden. De er øvrigt de samme, som på B6.2

Bagtårnet er ændret, således at hullerne ikke er de samme, som på B6.2. Vigtigt hvis du bruger et gammelt set up. Du kunne lide at køre med. Trækaxler er 69 mm.

Næste punkt er samling af turnbuckles og ingen ændringer forhold til B6.2.

Støddæmperne er også velkendte og gennemprøvet. Dog skal du lægge mærke til skiverne i dæmperne. De kommer nu med 1.5 og 1.6 huller. Der er kommer olie med i kittet. 45 og 35Wt. Jeg kommer dog lidt tyndere olie i dæmperne, som punktpunkt. Jeg har aldrig kørt med så tyk olie i mine dæmpere på en B6 før. Der følger røde og blå fjedre med.

Der er mount til blæser, dette har der været tidligere. Montage af batteri holder skal justeret alt efter hvilke batterier, man har eller vil køre med.

Kittet kommer med bagvinge og body, men uden dæk.

Bilen er nu samlet og så skal al teknikken i bilen. Før den rammer banerne skal bilen justeres. Det vil sige camper, frihøjde og toe-in eller out skal indstilles. Man kan bruge set-uip sedlen bagt i byggeledningen, som udgangspunkt. Alt efter banen og hop, vil jeg tro at de fleste kører med 15-17 mm frihøjde. Alle mål gælder indendørs baner. Camber på -2 eller -1. Toe-in i front 0 til +1.

Toe-in i bagenden 2,5 til 3 mm.

God fornøjelse med bygningen af din TEAM ASSOCIATED 6.3.

Prisen på kittet er 2699 kr. og kan købes hos flere af vores sponsorer.