ORCM 1 2021

ORCM afholdte søndag d. 25/4 klub løb. Disse er altid vel besøgte og denne gang var pladen fuld. På grund af forsamlings loftet på 50 personer.

Vejret var med masser af sol, men temperaturen kunne kun lige snige sig op over 10 grader, og med en blæst der ind fra Nord, ja så var det en kold fornøjelse. Men alle tog det i stiv arm. 

 

Der kom masser af godt ræs ud af løbet, selvom alle havde stive fingre. Til næste klub løb er forsamlings loftet sikkert aflyst, og så kan alle tilmelde sig, og der kan komme publikum ind og se løbet. 

Der var dog mange, der “kikkede ind” ude fra vejen, når de skulle på genbrugs stationen, der ligger lige ved siden af. 

Den største klassen var sportsmand 2WD klassen med 16 tilmeldte. Desværre måtte en kører melde fra. Han var “positiv”, og måtte blive hjemme.

Det blev en rigtig fest dag for familie Rasmussen fra Nyborg. Jesper havde haft travlt i ugerne op til med at bygge 4 biler fra Associated. Alle 4 biler kørte med i A-finalen.

Der var “indført” Max gearing på bilerne. Den lød på 7.18. Farten var lidt lavere end tidligere. Udviklingen sidste år under DRCMU var gået den vej, at mange droppede 2WD modified klassen, og kørte med i sportmands klassen. Denne udvikling skulle “stoppes” ved at gøre sportmands klassen langsommere og endnu mere jævnbyrdig. 

Det er for tidligt at drage nogle konklusioner, idet banen i Odense er meget “hjemmebane fordel artig”. 

Duoen – Ulrick Rasmussen og Brian Larsen kender banen ud og ind, og var klart de hurtigste med deres 13,5 turns juststock motor. Banen er svær at køre uden fejl, og kommer der en fejl koster det flere sekunder. 

Kørerne var blandet i de indledende heats, så både “gode” og mindre erfarne kørte sammen, det fungerede perfekt. Det blev taget hensyn til alle. 

Ulrich Rasmussen tog alle 3 indledende runder i overlegen stil foran Brian. De var de eneste, der kunne køre 14 omgange på banen. Martin Rasmussen kom ind på 3.pladsen. Thomas Olsen tog 4.pladsen.

Ole Strandlyst kunne senere søndag eftermiddag vinde B-finalen.

Ulrich Rasmussen vandt de to første finaler og dermed samlet. Kikker man på tiderne for finalerne kan man se, der var stor tæthed mellem flere kørere. Tag eks. et kik på 2.A-finale.

Alle kørerne på samme omgang undtagen Ulrick.

Ulrick kørte ikke med i sidste finale, og så var alle på omgangs højde. Martin Rasmussen sluttede godt af og tog 3.pladsen samlet. Så 3 biler bygget af Jesper Rasmussen i toppen. Sara Koue kørte også med “Jesper bil”, og sluttede på 6.pladsen.

Det så ud til at gearingen passede fint til Odense, men hvordan ser det ud på andre baner?

Der blev også kørt med 4WD modified, og der var der kun 4 deltagere. Jan Larsen og Mads Koue havde en “fest”, og Mads kunne gøre rent bord efter at Jan havde vundet første indledende runde. Også her havde Jesper Rasmussen sikkert haft en finger med i opsætningen af bilen. (rettet fra tidligere udgave af artiklen).

På asfalten var den største klasse large scale klassen. En dejligt cocktail  af FG sportsline og dyre aluminium biler. Disse prægtige mænd arbejder med deres maskiner. De går ikke af vejen for at skifte en kobling eller skifte bundpakninger mellem hver heat.

Nicolai Petersen er tidligere Danmarks mester i klassen, og har fint styr på sit gear. Han kørte 2 runde sejre hjem, og var dermed TQ. Der var talt 9 kørere til start, så alle var garenteret en A-finale plads. Paw Mikkelsen træner og lærer sit gear af kende for hver gang. Han “roder” meget med motorer og laver tunings motorer til flere kørere. Han har en fortid for speedway kører, det kan man godt mærke i hans indgang til large scale.

Michael Andersen kom ind på 3.pladsen efter de indledende, selvom han ikke har trænet meget i år. Det er værd at ligge mærke til Tjørk Andersen, der var til start med en bil, der er over 10 år gammel. Den fik lige en hoved reparation mellem to heats, så kørte den igen. Large scale bilerne kører 3 x10 min i finalerne.

Ingen kunne “true” Nicolai i  finalerne og han vandt sikkert. Paw indtog 2.pladsen samlet. Der var tæt kamp mellem 2 gange Michael om 3.pladsen. Michael Jørgensen havde ikke den bedste søndag, men kørte sig godt op i sidste finale, men manglede 1 point for at nå Michael Andersen på 3.pladsen.

Der var 7 deltagere i 13,5 turns klassen. Fri motor og blinky. Alle kørte på Matrix 36R dæk.

Jesper Rasmussen stillede til start, og da han kender banen, så ville de andre få det svært. Mike Hansen var bedst af resten, lidt overraskende var måske, at Kasper Bjerggaard kunne køre ind på 3.pladsen efter de indledende kval. runder. 

Lidt dramatik kom der i 2. finale, idet Jesper Rasmussens bil bliver ramt, og ryger ned i feltet. Mike Hansen må udgå, og vinder af finalen bliver Chris Nielsen. Jesper får sig kørt op på 3.pladsen.

De kører hurtigt på banen – en god tid 16.8 sek pr. omgang.

I sidste finale var alt ved den gamle og Jesper kunne vinde foran Mike med ca. 3 sekunder.

Også en 17.5 turns var det Jesper Rasmussen, der satte temporet.

Han kørte med en ARC FWD bil. Der var en 4 WD biler med i feltet, der bestod af 6 kørere.

Jesper kæmpede med Kim Jørgensen om pole. Kim kørte med en Yokomo SD i “6 timers ORCM” mode. Begge biler havde 4.5 i total gearing. 

De bedste kunne kører 15 omgange, og de lå tæt på den store bane.

De bedste tider lå om 20.xx og den er ganske flot.

Samlet sejr til Jesper foran Kim, og Emil på 3.pladsen.

I begge touringcar klasser var der gæster fra Sjælland, dejligt at se at klub løbene kan trække folk indenbys fra. Så må vi kan heller ikke glemme jyderne. Så tak til alle.

Jeg tror ikke, Jesper Rasmussen havde en finger med i 1/8 GTe klassen. I denne var der 4 kørere. Bo Lindgren havde støvet sin Serpent af og han skulle lige se tingene an, så var han kørt. Søren Jeppesen kæmpede med sin bil, der drillede, eller det var vist mest teknikken, der ikke ville lege med. Jeppesen nåede nok at vinde 1 finale, mens ellers stod der Bo på resten.

Jess Christophersen  havde debut i klassen, og sluttede a. point med Søren, men han havde en sejr, og fik derfor 2.pladsen. 

En fin søndag med masser af ræs og højt humør, det lover alt for næste løb, og gerne skulle afvikles med højere temperaturen. Det er søndag d. 27/6.

JOFR April 2021

Resultater finder du på www.odense-rc.dk eller myrcm.ch

%d bloggers like this: