29. marts 2024

XRAY B2

 

drive1

Der var engang, hvor man skulle forklare, hvad biler fra XRAY var. De tider er for længst overstået. Alle kender XRAY biler og hvad de står for.

Ved seneste EOS løb(internationalt offroad 1/10 el løb), var 26 % af bilerne fra XRAY, OK det var på hjemmebane, men alligevel.

Jeg har tidligere skrevet godt om mærket, god kvalitet, god pris, super manual og super køreegenskaber.

Det forventer jeg også er der i den kasse, der ligger foran mig på mit skrivebord.

poser

 

Deres nyeste 2WD buggy – Navnet er XRAY XB2. Det skal med til deres succes historie, at deres første 2WD ikke blev nogen succes. Bilen var en hybrid af deres 4WD, bygget af dele fra den. Men den virkede ikke.

Derfor startede fabrikken fra en frisk, og designet en helt ny buggy. Det er faktisk tale om to biler. Alt efter,hvad underlag den skal køre på. Der er en dirt version og en carpet version.

Dirt – det siger næsten sig selv. Bilen er designet til baner med lidt greb. Carpet til baner med meget greb. Tæppe og kunstgræs baner og dem har vi mange af i Danmark.

XRAY er ikke kommet sovende til deres succes, og de andre RC producenter kan lære meget af XRAY´s købmandskab. De sælger godt, og indenfor de sidste år er de store mesterskaber også kommet i hus. Sidste mesterskab var 4WD verdens mesterskabet i Japan for 1/10 el buggy biler.

Det er XRAY-shop.dk ved Claus Ryskov, der har stillet bilen til rådighed. Prisen er 2799 kr.

nanual

 

Kassen indeholder poserne med stumperne til bygningen af bilen, body, fælge og et manual/byggevejledning.

Jeg ved, at jeg har skrevet det før, men Deres byggeledning er i sær klasse. Lækkert papir, super flotte billeder, og gode forklaringer på de forskellige byggeprocesser.

En hurtig gennemgang af manuallen viser, at bilen kommer med lay-down gear kasse. Selvfølgelig geardiff. Der er 2 hardheder bærearme med. Hard og medium, og så kan du købe grafit arme til bilen. Det gælder iørigt også rearhubs, styreblokke og C-hubs.

I det hele taget er der mange options parts til bilen. Dele i grafit eller aluminium. Det kan virke lidt afskrækkende med alle de options parts, håber bilen kører godt ”ud af kassen”.

Der er også forklaret, at man kan montere støddæmperne foran eller bag på reartårnet. Alt efter hvor meget greb, der er i banen.

diff1

 

Første byggetrin er diffencialet. Det er et tandhjul diff. denne version, som jo er carpet versionen.

XRAY har lavet designet et diff. med relative store tænder i gearet. For et par bilen siden begyndte XRAY at vejlede folk i bygningen af gearet, at de skal veje gearet for at bestemme, hvor meget olie, der skal i gearet. Fin detalje. Jeg ved ikke hvor nødagtig min køkkenvægt er, men jeg havnede da på 12 gram. Jeg kom 3000 olie i. Det kommer med i kittet. Alle dele passede fint sammen og var hurtigt samlet.

Diffet er samlet og nu går turen til gearkassen.

diff2

 

Det er en 3 tands af laydown typen. Det betyder 3 interne tandhjul. Diffet sættes ned i kassen, husk fedt til tandhjulene.

gearkasse2

 


Motor mount sidder på gearkassen. På akslen fra gearkassen skal slipperen monteres. Der er 3 ”bakker” .

Det er et 81/48 spurgear, der følger med. XRAY levere kun dette med, men der findes 75 til 84 spurgear med 3 tænder spring immelm. Slipper skal justeres på banen, så det er ikke så vigtigt, hvor langt møtriken bliver skruet på.

spur

 

Så er turen kommet til bagtårn og de bageste bærearme. Der følger hårde og medium med. Jeg fik et tips af XRAY fabrikskører Mike Gosvig, at jeg skulle bruge harde bærearme. Der er små plastik bøsninger til alu. Mounts. Jeg byggede bilen efter byggelednings afvisninger.

Det vil sige, at brugte de bøsninger, der stod 0 grader på.

 

XRAY har designet bilen således, at man kan flytte støddæmpere alt efter om de skal sidde foran eller bag på tårnet. Du skal blot montere et ekstra stykke plastik. Placeringen er bestemt efter hvor meget greb, der er i banen. Jeg byggede bilen med dæmperne ”inde” i bilen. Det vil sige foran tårnet. Byggevejledningen beskriver tydeligt, hvor du skal gøre. Uprights er der også dobbelt af – medium og hard. Jeg byggede med hard. XRAY tilbyder Hex Hub i flere tykkelser. Det er +2.25 mm, der følger med.

Igen er der fortalt hvordan de forskellige hubs tykkelser virker på setup.

barearme

Det er et 5x12x4 leje, der sikker ude ved hjulet, mens et 5x10x4 sidder på den anden side.

Trækaksler er på 68 mm. De fås også i flere versioner. Med hensyn til placering af camberlinks fulgte jeg byggeledningen. Bagvingen blev placeret efter byggeledningen på midten af bagtårnet. Bilen blev bygget med lang aksel afstand.

Bilen har indtil nu været let at bygge, og alle dele passer perfekt sammen. XRAY laver de fleste dele selv på deres fabrik.

 

Nu er ”byggearbejdet” kommet til selve bunden. Der skal monteres ”SIDE GUARDS”. Eller side skærme på dansk. En fin detalje er ledningsholdere i den ene side.

barearme2

 

Det er til motor sensor kabel. Plastikken er af medium hardhed. Front bærearm findes i kittet i plastik, men findes også i alu. og messing. Styrtøjet er også i plastik, men findes i alu. også. Styrtøjet er med kugle lejer.

Chassis ”bøjle” eller på engelsk brace er også i to hardheder. Jeg valgte den hårde, efter tips fra Mike Gosvig(fabriks kører for XRAY).

front1

 

Medium C-HUBS i hård blev monteret sammen med hårde bærearme. Husk forskel på højre og venstre. I selve C-hubs skal der placeret ”bøsninger”, der bestemmer caster grader. Bilen kan bygges med 0 – 2,5 – eller 5 grader bøsninger.

 

Læg mærke til at bøsningerne i styreblokkene er af forskellig længde. Styreblokkene kommer også i to hårdheder. Jeg valgte medium hårdhed. Du kan læse i manuallen, hvad de forskellige hårdheder gør ved køre egenskaberne. Medium giver mere styring, men er også mere aggressiv. En lille detalje er at der skal monteres kulfiber stykker på styreblokkene. Der findes 3 versioner, kun en følger med i kittet.

styrtoej

 

Bærearmene er solide, så bilen lever sikkert op til til standarden på en XRAY, der er kendt for at kunne holde til en hel del.

Bærearmene sidder i to store Hing-pins. Der er en lille skrue, der sørger for at hing-pins ikke skubber sig ud af bærearmen.

Styrelinks og rulle center links blev monteret efter ”bogen”.

Næste punkt i byggeledningen er støddæmperne. I flere år har XRAY lavet dæmpere i topklasse.

damper4

 

Der er 6 forskellige skiver med i kittet. Jeg valgte at bruge skriver med 3 huler med størrelsen 1,3 mm. XRAY bruger afstands skiver inde i selve dæmpercyclinderen, det er til downstop. Vejledningen anbefaler 1 mm afstandsring, Byggeledningen viser hvordan du bygger dæmperne med ”rebound”. Det er meget vigtigt at alle dæmperne er ens. Jeg byggede dæmperne med 50 % rebound. Der er forskel i længde på front og rear.

Du skal heller ikke bruge samme olie. Brug det, som kommer i kittet. Det er 350 og 500. Husk, der ikke må være luft i dæmperne. Det kan godt betale sig, at være særlig opmærksom og omhyggelig, når dæmperne skal bygges. Ekstra værktøj som en ”luftudtager” og en særlig dæmpertang er godt, når der skal bygges dæmpere. Dæmperne på XB2 lever helt op til forventningerne, når det er dæmpere fra XRAY, der skal bygges.

damper3

 

Tilbage er kun at montere en del plastikdele, og selvfølgelig tekniksen. Sammen med bilen fulgte en Servo – Savox black Edition SC-1258TG – en perfekt servo til 1/10 offroad, hurtig og med masser af træk.

servo

 

Efter at servoen er monteret er tiden kommet til øverste frontdæk. Igen blev der valgt hård. Selve tårnet er af kulfiber på 4 mm. Jeg valgte at placere støddæmperne i de huler, som byggeledningen anbefalede.

fortarn

 

Motoren skal anbringes før du to stykker plastik, der skal være med til at holde på batteri. Du kan bruges “short” i bilen. Der følger et stykke skum med, så du kan ændre placeringen på batteriet i bilen. Du kan skære dette skum i tyndere stykke, hvis du virkelig vil teste placeringen af batteri.

 

Du kan også bare vælge saddel packs, så er du fri og at tænke på placeringen. Der føler Velcro med i kittet.

damperpacering

Som noget af det sidste blev de to vinger monteret, Der følger en lille vinde i fronten med. Der er forklaret i manuallen hvordan du skal klippe bagvingen ud. Alt efter hvor meget greb, der en i banen. Der følger ikke dæk.

 

Teknikken kom også i bilen Speedo – en LRP FLOW med nyeste software til Offroad. En LRP X20 7,5 turn. Batteri “short” fra Gens på 4200 mAh. Mine ledninger var ikke lange nok, til at blive monteret i ledningsholderne, men det skal nok komme, når jeg har været ude på banener og kørt lidt ræs med XRAY XB2.

bilen

 

Så er tiden kommet til en tur med bilen på bane.

Bilen var udstyret med en LRP FLOW speedo, en LRP 7,5 turns motor. Dækkene var fra Schuamcher, DRCMU kontroldæk.

 

Stedet var Kongens indendørs bane i Søndersø. Banen er lille og teknisk, med nogle udmærkede hop, der nok skal sættes bilens egenskaber på prøve.

drive4

De første omgange blev brugt på at justere slipper. Efter flere justeringer, ja så endte det med at den stod, som beskrevet i manuallen. Sikkert en tilfældighed.

 

Bilen havde fin fart, og klarede alle hop på bedste vis. Bremsen på sender blev justeret, den bremsede lidt for meget. De små hop klarede den fint, og de store hop, hvor bilen skal ned i fart lige efter/før et sving) klarede den også udmærket. Den landende sikkert hver gang, og kunne accelerere videre til næste sving.

Hoppene, som man flyver over var heller ikke noget problem. Tiderne lå ikke til rekordtider, men det skyldes ikke bilen, nok mere chaufføren.

 

Off power styrede bilen med den samme, meget neutral. På gassen var det selvfølgelig understyring.

Bilen styrede godt, og  det setup, som XRAY XB2 har som udgangspunkt passede godt til banen. Jeg ændrede ikke noget på bilen, men lod en kører, der har mere erfaring i offroad kørsels prøve bilen. Han kan på gode køre med i A-finlaen under DRCMU offroad serie om sommeren.

Så kom tiderne ned.

drive5

Bilen kom ned i 14,2 sek. for en omgang. Det er under et sekund fra de allerbedste tider, sat af offroad specialister.

Jeg fik også testet holdbarheden af bilen, et par gange var jeg uden for banen. Det holdt bilen til, og det er jo kendt, at XRAY bygger bilen, der kan holde til noget.

Jeg havde ikke fået spændt alle skruer i bunden, men det blev hurtigt opdaget. Når man har bygget en bil, skal man altid huske lige, at checke skruer de første par gange man er ude på banen.

Bilen havde masser af greb, det kunne ses, når bilen kom ind. Der er masser af tæpper rester på bilen. Dækkene bed godt i tæppet.

 

Der er jo ingen fabrikanter, der bygger en bil, og så den ikke kører godt. Nogle biler skal, der arbejdes med for at finde et setup. Andre kører lige ud af kassen. XRAY hører til sidste katelogi. Bilen kommer med næsten alt, der du skal bruge. Jeg har dog blive lidt bange for at de options parts, der kommer til bilen. Den kørte godt med de hårde dele på bilen. Det kan kun blive et spørgsmål om tid, når XRAYS kørere begynder at ligge setup sedler ud, om der skal ekstra dele på bilen.

Tager man i betragtning af, at bilen kommer med lawndown gearkasse, ekstra bærearme plus andre dele i to hårdheder, som er prisen på 2799 kr. til noget at sige til. Bilen dækker fuldt mine behov for en bil, der kører perfekt ud af kassen.

XRAY har fat i den rigtige trend. Ved sidste EOS(stort internationalt offroad løb i Europa), OK det var på deres hjemme var ca. ¼ af alle buggy bilen en XRAY. Et eller andet gør de rigtigt.

Der er sikkert ikke nogle producenter, der læser dette, men de skulle kikke lidt på hele pakken fra XRAY, hvis de stadig vil være med i ”gamet”. Spørgsmålet er så om markedet for high-end biler er stort. Det kan være producenter, der sælger billige RTR og har hele rækken af produkter sælger meget mere end XRAY.

XRAY havde ingen succes med deres første 2WD, men den nye XB2 kan gå hen og blive et kæmpe hit. Jeg tror, at det kun varer et par. Mdr, så vinder den et stort internationalt løb.

 

XRAY BX2 skal nok få mange fans rundt om i verden. Prisen er ikke afskækkende. Bilen kører lige ud af kassen. XRAY er dygtige til at komme med setup sedler på nettet. Så du hurtigt kan se hvordan de rigtige hurtige drenge har sat deres bil op. XRAY laver nok RC verdens bedste manualler og udvikler hele tiden på bilerne.

TIPS: Byg bilen lige efter bogen, og tag ud på banerne. Den er en sand nydelse at køre med.

bilen

Tak til XRAY-SHOP for muligheden at køre og bygge bilen.

Der er kommet flere nye dele til bilen. Kik på XRAYS hjemmeside.

bilen2

 

Download deres setup seddel plus manual her.