23. april 2024

DM3 1/32 Open & 1/24 S16D

DMRU 3 blev afvilket hos Lillebælt Minirace Klub ved Jan Pieler.

En fin gammel Blue King bane, der for snart en del år siden stod i Jylland ved Peter Broe.

Verdensrekorden for en omgang på sådan en bane er 1,2 sek.

Banen i Middelfart er en af Danmarks længste. Banen er afkortet en smule i forhold til en stanard Blue King bane.

Denne type bane var meget populær i 60erne i USA, hvor der lå en butik med slotracing bane i mange byer. Det var som regel en Blue King bane. Den gang var chassiserne hjemmelavet og med meget kraftige motorer. Men tiden var ændret sig og de baner, der bruges til EM og VM er uden oplagte sving/stejlkurve. Der bruges heller ikke så ”hurtige” motorer mere.

Det er dog dejligt at Jan og hans familie holder liv i den gamle bane, der har fået en fin ”ansigtsløftning”.

Banen bruges til events, hvor man kan købe et Grand Prix og hygge sig et par timer sammen med vennerne.

Et par gange om året åbnes dørene for løb med slotracing biler.

Søndag d. 7. april var dørene åben for DMRU-afdeling 3 for 1/32 Open og 1/24 S16D.

I 1/24 var der 15 mænd til start og der blev kørt stærkt. Omgangs tiderne kom ikke ned på 1,2 sek., men banerekorden blev slået flere gange. Allerede uden træningen lørdag aften kom de første hentydninger til, at bane rekorden på 4,7 ville få et tryk ned.

Søndag morgen fra kl. 8.00 var der træning for dem, der ikke kikkede forbi lørdag. Der blev testet og alle fik kørt sig godt ind på banen.

Tidtagningen blev spændende 1,1 sek. Var dem mellem langsomste mand og hurtigste mand.

Jeg havde kørt 4,8 om lørdagen – måske en feber omgang, men bilen var til det.

Der blev kørt på spor 5(blå). Jeg havde kørt af banen på broen flere gang under træningen, så jeg var forsigtig og fik ikke trykket den af under tidtagningen. Min tid var 5.08. 8 andre kunne køre under 5 sekunder på banen. Klaus Godtfredsen var hurtigst af alle med tiden 4,766 og så var der 4 kørere på 4,8 sekund. Det lovede tæt til gennem kørslerne.

Første gennemkørsels var lidt usikker for flere kørere. Steen Michelsen havde flere afkørsels og sluttede på 3.pladsen. Klaus Godtfredsen havde god fart i bilen og nåede 181,28 omgange. Men helt i top havde Erik Noltensmejer kørt meget stærkt han nåede 192.06 omgange. Nede i feltet kunne Thorkild Hjort ikke finde rytmen og farten. Martin Kristensen havde kørt nogle fine heats og lå 4.pladsen. Jeg havde en OK gennemkørsels med plads til forbedringer. Jeg mistede placeringer i sidste stint, surt. Jeg havde sluttede på 170.04 omgange.

Men det gav plads i den hurtige gruppe. Så skulle der køres mod toppen.

Spændende, direkte ræs mod Danmarks bedste.

Det blev hurtigt klart, at jeg ikke havde noget at gøre i gruppen. Jeg blev kørt bag ud med ca. 2-3 omgange i hvert stint. Når jeg klarede mig godt. Jeg blev ramt af flere uheld, og det hele sluttede med en sprungen sikring i håndspeederen.

I front skruede Michelsen op for farten. Flere gange røg bane rekorden sig en tur. Faktisk tog han rekorden på alle baner. Bane 3(grøn) røg rekorden ned på 4.486. ”Dårligste” bane for ham var spor 8(sort) – 4.834.

Bag ham var der kamp mellem Lasse Kristensen, der havde haft et dårligt 1. gennemkørsels og Klaus Godtfredsen, Martin Kristensen og Peter Larsen. Fra nr. 4 til nr. 12 var forskellen ca. 12 omgange.

194.47 omgange blev det til Steen, Erik 192.06 og så et lille stykke ned til Klaus på 186.48 og så igen 6 omgange ned til Martin på 180.02.

Henning Hein kørte kun omgange i 2. gennemkørsels idet hans body blev ødelagt. Man må ikke skifte body ifølge reglerne.

 

I 1/32 Open var der 13 deltagere. Klassen blev faktisk kørt først på søndagen.

Tidtagningen gav en lille overraskelse. Idet Lasse Kristensen satte den hurtigste tid 5.111. Langsomste mand var 9/10 efter, så de 13 kørere lå tæt. Erik Noltenmejer kom ind på 2.pladsen, mens Klaus Godtfredsen og Steen Michelsen kom lige efter.

Jeg kørte 5.744 hvilket var til en 7. plads. Jeg kører med et chassis i den billige til ca. 300 kr. Det hedder Genesis chassis BSCRA. Jeg synes,det kører fint. I klassen bruges chassiser, der er langt dyrere.

Efter 1.runde havde Erik Noltensmejer fundet rytmen og kunne køre flest omgange med Lasse ca. 2 omgange efter. Klaus igen 2 omgange efter. Det meste af feltet lå på 140-150 omgange. Jeg havde igen uheld og kørte 141 omgange.

I 2. gennemkørsels gik meget bedre, men stadig plads til forbedring. Min bedste bane var nr. 2(hvid), mens dårligste bane var bane 1(rød).

I toppen kunne Lasse Kristensen og Erik Noltensmejer ikke forbedre sig. Klaus G. Kørte stort set det samme. Steen M. Kunne forbedre sig med næsten 9 omgange. Det var mange gode dueller gennem hele løbet i 2.gennemkørsels. Eriks ”første skud” var nok 173.13 omgange. Lasse vandt 2.gennemkørsels, men han var langsommere end i første. Klaus Godtfredsen og Steen Michaelsen en god fight om 3.pladsen. De var på samme omgang.

Men Godtfredsen havde kørt nogle meter længere. Martin Kristensen kom ind på 5. pladsen ca. 5 omgange efter vinderen. Derefter var der et stort hul ned til mig på hele 10 omgange. Lasses tid fra tidtagningen blev ikke slået. Erik kom ned på 5.124 i hans gennemkørsels. Hans bedste bane var den grønne nr. 3.

 

En lang søndag med masser af hygge, super ræs og fair kørsels og få ”track calls”.

En stor tak til familie Pieler for løbet og for at holde liv i den gamle Blue King bane.

Jeg har kørt 3 DM løb nu, og lærer meget hver gang.

Jeg vil dog opfordre til, at vi prøver at stramme op på løbsafviklingen. Det er ikke møntet på nogle personer eller arranger ører.

Hvis vi alle strammer lidt op, behøver søndagene ikke at blive så lange. Vi starter kl. 10 og slutter efter 18, det må kunne gøres lidt hurtigere.

Du kan se stillingen på dmru.dk

Serien holder nu sommer ferie indtil September, hvor der skal køres hos Peter Broe i Hørning.

 

[envira-gallery id=”731″]