november 27, 2022

DRCMU 5 – RANDERS.

Næstsidste afdeling af DRCMU-mesterskabet for 1/10 elbiler blev kørt i Spentrup, hvor Randers RC Racing holder til. Klubben har hallen mange gange i løbet af en vintersæson. Derfor var der godt greb i tæpperne, da de første kørere begyndte deres træning lørdag formiddag.

De fleste kørere møder op om lørdagen og får trænet en masse op til selve løbet om søndagen. Der er et apr stykker i stock klassen, der kommer om søndagen, og få lige to gange træning på banen, iden det går løs. Der er lidt “stress” om morgenen søndag, idet alle FWD, super stock og modified skal have dæk. Især FWD har travlt, fordi dækkene skal slibes, der er høj kant i midten af gummiet. Det skal væk. Til gengæld holder dækkene længe. Flere mener, at man godt kan droppe , at alle i klassen skal købe nye dæk til dæk løb. Jeg er sikker på , at bestyrelsen kikker på dette. 

Desværre blev der ikke kørt F1 om lørdagen. Der var ingen tilmeldinger. Trist for klassen, fordi den er spændende at kikke på, og de kører faktisk godt. De er sjove at køre med og måske den billigste klasse at starte i i forhold til touringcar klasserne. 

Der var 55 deltagere. Jeg fik teknisk kontrol til at skrive ned, hvilke bi lfirmaer, der blev kørt med hen over alle klasserne. Tak til Mogens Pedersen og CO i teknisk kontrol.

XRAY 20 biler, lige efter dem kom Awesomatix med 17 biler. Så var der et kæmpe hop ned til Schumacher og Yokomo med hver 5 biler. Xpress og Mugen var repræsenteret med hver 2 biler. ARC, VBC og Serpent havde 1 hver.

FWD

Der var lige et heatfuld i FWD, så alle kørte med i A-finalen. Det vil sige, der var faktisk 9 kørere, men løbsledelsen besluttede alle 9 kunne starte i A-finalen.  Det er ikke ligegyldigt, hvor du starter op i finalerne, så der blev kørt stærkt i de 3 indledende.

Steven M. Olsen er en “haj” med en FWD, han tilhører eliten i Europa i klassen. Han er tidligere i år blev nr. 2 sammenlagt i den store ETS serie.

Derfor var det ingen overraskelse, at Steven tog pole. Bag ham havde Ole Strandlyst bygget en Schumacher 4WD om til FWD. Det var ingen dum ide, og han havde farten til at køre sig ind på 2. pladsen. Derefter kom en række Awesomatix biler. I bunden lå 2 XRAY biler. De var bare ikke hurtige nok. Der skulle komme en ny version af deres FWD senere i år. Når bilerne ligger så tæt, ja så tæller hver 1/10 på banen. Men efter 5 min. så bliver det til en omgang eller to. Trafik betyder også meget, skal man give plads flere gange, så mister man også kostbare 1/10 i den situation. 

Billedet ændrede sig ikke meget i finalerne, og Steven kunne vinde alle 3. 

Han kunne køre 20 omgange på banen. Eneste mand, der også kunne det var Ole Strandlyst. 

Han sluttede på 2.pladsen og Ulrich Rasmussen kom ind på 3.pladsen. Finalerne blev kørt fair og uden stor dramatik. Dog var sidste finale ikke så pænt kørt, men da havde alle også været i gang i mange timer. 

STOCK 17,5 

Stock klassen med 17, 5 turns er et fint sted at starte, hvis man vil i gang med RC. Det er også stedet, hvor man kan hygge sig, og har set i øjnene, at farten er for stor i de andre klasser.(Ok, F1 og FWD har samme fart). 20 kørere var til start, og det betød A-B-C finaler.

Klassen er derfor et godt mix af erfaring, alder og viden omkring RC.

20 kørere var til start og betød C-finale.

De hurtigste kunne køre 3 omgange på 44-46 sekunder under træningerne. Det var blandt andet Lasse Stockholm, Henrik Rasmussen, Martin Jensen og Sebastian Dalgaard. Men et er træning noget andet kvalifikation.

Med træning og gå på mod kan man nå langt, også hvis man ikke er så gammel. Det var unge Kristoffer Lyhne Jensen et godt eksempel på. Han kommer fra den lokale klub, og han var ikke imponeret over at skulle køre mod folk, der kunne være hans grandfædre. Han kørte med i B-finalen, og kørte fra så kendte navne, som Per Eriksen, Niels Laursen og Steen Moeskjær Jensen. Alle sammen med masser at RC erfaring på CV-et.

Lasse var hurtigst i alle 3 kval. runder. Lige så sikker på 2. pladsen var Sebastian. I finalerne var der kamp mellem Henrik og Martin om 3.pladsen. Rasmussen kørte sig op på 2.pladsen. Der var mange gode placeringskampe ned gennem feltet. Sebastian Dalgaard sluttede på 3.pladsen efter en fin fight med Martin Jensen i sidste finale. Lasse kunne som den eneste køre 21 omgange på banen i klassen. Så han var hurtigere end FWD vinderen. De langsomeste i klassen kørte 16-17 omgange. 

Der blev også kørt en finale med 4 deltagere i U16. Der var tidlige påskeæg til dem.

 

Modifed:

6 kørere til start i “kongeklassen” modified. Trods de få deltagere var der meget fint ræs hele søndagen. Omgangs tider lå på ca. 12,6-12,7 sekunder. Patrick Hornum kunne vinde første kval. runde. Men i 2.runde var det Patrick Danielsen, der var hurtigst. De første 3 lå indenfor 2 sekunder. 

I sidste lå runde på de tæt. Faktisk var der kun 2/10 mellem dem efter de 5 min. Hornum havde “mule håret” først. Så pole til ham.

På papiret kan det se kedeligt ud, men de to første finaler var spændende med masser af tæt ræs mellem de 2xPatrick. Men hver gang kunne Hornum vinde. Spændingen kom først i sidste finale. De 2xP.´s biler ramte hinanden. Frederik Hougaard lukkede øjenene og gav fuld gas. Han kørte forbi dem. Men ville han holde hjem?

Ja, han holdt hovedet koldt og kunne vinde sidste finale. Dermed var 2.pladsen samlet i hus.

Danielsen sluttede på 3.pladsen.  Begge havde 4 finale pint men Frederik havde en sejr i sidste finale.

De hurtigste kørte 24 omgange på banen, og det var 1 omgange hurtigere end de sidste i A-finalen. Eller skrevet på en anden måde ca. 12 sekunder mellem top og bund.

Super Stock 13,5.

Allerede under første kvalifikationsrunde var der tre kørere, der var et gear foran de andre. Det var Patrick Folman, Casper Lund og Jesper Rasmussen. De kunne som de eneste køre 23 omgange på banen. 

Der var 20 kørere til start. Så der betød også C-finale i denne klasse. Klassen har været den største gennem mange år, men 17,5 turns klassen ånder klassen i nakken. Sikkert fordi det går for stærkt i 13,5 klassen. 

Bilerne er hurtige og har et godt træk ud af svingene. Sammenligner man med modified, så er de ca. 1 omgang langsommere end modified. De hurtigeste ligge ligge i bunden i modified. Kasper Bjerggaard kunne i 2.runde køre 23, så han var også sikker på en A-finale plads. 

Han bliver bare hurtigere og mere stabil, så i sidste løb kan han måske “drille” toppen i klassen.

Mest imporende var nok Rasmus Callesen bil. Han stillede til start med et chassis, der koster 1000 kr.(Yokomo SD). Bilen skal nok have 15 år design mæssigt på bagen. Jeg tror heller ikke, den ville kunne klare sig, hvis farten blev sat i vejret.

Han havde ikke gjort så meget ved setup. Dog havde han placeret ESC i samme side som batteri. Bilen er designet til 6 celler (af den gamle runde type). Så der er masser af plads i den side. Vægt fordelen var nu god i bilen. Han kørte sig i A-finalen. Foran så gode navne som Kristian Dalgaard, Chris Nielsen, Philip Pedersen og Claus Ryeskov. 

B-finalerne var spændende, der var gode situation og ikke så heldige. De lå alle tæt og sluttede stort på omgangs højde. 

I 3. kval. runde var der dramatik. Jesper Rasmussen og Casper Lund havde begge en sejr på kontoen. Så der blev kørt stærkt af de to for at tage pole. Et stykke ind i heatet rammer Jesper en tallerken og misser nogle tallerkener. Desværre ser Bjarne Callesen ikke situationen, og kan ikke dømme denne. Jeg kan kun forholde mig til tiderne, og de viser at Jesper “mister” ca. 1 sekund i den situation. Han kommer ind bag Casper Lund. Et par omgange senere kan Jesper dog overtage 1.pladsen, og dermed tage pole. 

En episode, der vendt og drejet i pitten. Men som reglerne er nu, er det dommer/løbsleder der “har det sidste ord”. 

Første A-finale blev en spændende kamp mellem Casper Lund og Jesper Rasmussen, afstanden mellem dem, var på intet tidspunkt særlig stor, som i få 1/10 dele. Begge kunne kunne køre 24 omgange, bag dem lå Folman klar til at tage over, hvis de to front skulle komme for tæt på hinanden og lave fejl. Faktisk var der ikke de store forskydninger i placeringer. Niklas Engholm og Callesen skiftede plads. I front kørte Jesper og Lund begge 24 omgange.

2.A-finale blev derimod spændende, Jesper “valgte” at sætte bilen på taget i starten, og så var Patrick Folman bare kørt.  Han manglede dog 3 sekunder for at køre 24 omgange. Men når man bliver langt i front, så kører man kun 95 %.

Casper Lund blev også sat tilbage i starten. Så løbet var helt åben efter 2. A-finalen. Kasper Kold Bjerggaard sluttede på 2.pladsen. Jesper fik kørt sig op på 3.pladsen.

I sidste A-finalen trak Jesper “stille og roligt” fra Lund. En fejl under vejs fra Casper gjorde heller ikke tingene lettere. 

Han sluttede dog på 2.pladsen. Men Jesper kørte igen 24 omgange. Folman kom ind på 3.pladsen. Lund og Folman havde begge 4 finale point, men Patrick havde en 1. plads. Derfor gik 2.pladsen til Patrick Folman.

Sidste løb er i Tinglev 25-26/3. Tilmelding på myrcm.ch

Resultateter og stilling på DRCMU.

%d bloggers like this: