29. marts 2024

Yokomo SD.

Det er noget af en historie, der gemmer sig bag firmaet Yokomo. Tomoaki “Tom” Yokobo startede firmaet tilbage i 1965. Han opbyggede en butik, der solgte RC biler. Fra 1977 designede han RC biler, men det var først i 1983 det helt store gennembrud kom. Bilen hed YZ-834B,. Han havde allerede et samarbejde med Associated. Det tyske firma Graupner( Dog Fighter) præsenterer bilen i Europa, og så gik det stærkt for Yokomo.

I 1985 vinder firmaet verdensmester skabet i klassen 4WD. Lidt senere kommer Masami Hirosaka til Yokomo og så går endnu stærkere med mesterskaber i næsten alle RC klasser (dem, der var på det tidspunkt). 

Firmaet holder til i Japan, og netop på det marked står Yokomo meget stærkt. Det er ikke blevet mindre i de sidste år på grund af Drift RC biler. I 1/10 touringcar el har tyske Roland Völker gennem gange år været blandt i allerbedste med sin Yokomo. I Danmark er det Frederik Hovgaard og team HS-RACING, der kører med Yokomo biler i både offroad og onroad 1/10 el.

Men hvorfor al den historie. Grunden er, at der står en kasse med en Yokomo SD bil på mit bord. Bilen produceret stadig, selvom selve designet er tuse gammelt. En bedrift, som mange andre RC biler kun kan være mismodig over. 

Nu om dage, kommer der en ny model(med meget små ændringer) på markedet hvert år.

Det er en billig bil. 995 kr skal man slippe for kittet.

Noget af det første, jeg lægger mærke i kittet er at mange skruer er med stjerne hoved. Så skal ledes efter stjerneskrutrækker.

 Bunden er i hel støbt plastik. Et hurtigt check på en glasplade viser, at bunden er lige. 

I Tyskland er der en klasse for bilen, og reglerne foreskriver at stort set intet må ændres på bilen. Så jeg bygger den ud af kassen. I Tyskland må man udskifte spool – YOKOMO Strong Lightweight Solid Axle Set (#YOK-D-045) er tilladt. Men jeg bygger uden.

Et hurtigt kik i byggevejledningen afslører nok den største geartabel, jeg har et i en manual. Hele to A4 sider fyldt med tal, der viser de forskellige gear mulligheder.

Jeg starter med spool, som er lavet af plastik. Svært at sige, om den kan holde. Men 2 nye koster under 100 kr., så der er penge at sparer der. Med 17,5 turns motor er belastningen ikke stor på spoolen. Der bruges standard lejer.

Næste byggetrin er differentialet og det er hurtigt overstået, det er bygget fra YOKOMO. Jeg tester det og det ser ud til at virke, kører let og låser godt. 

Så skal spool og diff. i gearhusene. Det er vigtigt, at få alle skiver med og hele tiden checke, om der er fri gang. Ikke for løst eller for stramt. For en nybegynder, skal man lige holde tungen lige i munden. Sidste sommer havde Odense RC Minirace er sommerlejer for børn, og der byggede de Yokomo biler, som de så senere kørte med. Bygge arbejdet gik godt, og selve byggedelen med gearkasserne gik godt med lidt tålmodighed. De kører endnu og intet spurgear er ødelagt.

Bilen kommer jo med kardan træk, og der vigtigt at kron- og spids hjul køre perfekt sammen. 

Byggeledningen giver en god forklaring ved hjælp af tegninger hvordan hele trækdelen skal samles. Så er turen kommet til styrstøjet. Lidt kedeligt, at de ikke har lagt kuglelejer i kittet. Ikke engang bronze lejer. De er lavet af plastik. Men det så er skrevet, så virker styrtøjet til at “køre” godt. Kun længere test skal vise om det er et problem.

 Byggeledningen beskriver, at man skal sætte motor i nu, men det venter jeg med.

Servo saver er med med i kittet, det driller lidt, idet fjedren er lidt stram. Læg mærke til at hornet skal sidde “ca. klokken et” på servoen

Der er masser af indstillings muligheder på de to tårne til støddæmperne. Det kan godt forvirre lidt, men i første omgang bruger jeg de huler, som byggevejledningen foreskriver.

Styreblokkene er ens, så her skal man ikke kikke efter L eller R på dem. Der er 6×10 mm kuglelejer i blokkene. Læg mærke til i hvilke huler hubs skal sættes ind. Der er også forskel på hvilke “ ball stud” der skal bruges, og king pins har forskellig længde. Men ikke noget at tage fejl af, de korte  er sorte, og de lange er af “sølv”.

Trækaksler er samlet fra fabrikken, de skal dog smøres på fedt. Det er med i kassen.

Skulle du have behov for at skille dem ad, så er der forklaret i byggeledningen, hvordan man samler dem.

Der er forskel på bærearmene, så der ikke er noget at tage fejl af. Der er følger ikke “antirollbars” med. Sikkert ikke noget problem på banen. Læg mærke til, at flere steder skal jeg bruges 2 mm nøgle.

Bærearmene hænger på bunden i “pins” og man kan gøre bilen kort eller lang ved hjælpe af skriver. Bilen bliver bygget lang. Der er blokke med, sådan at bilen kan sættes op med forskellig toe-in. 

I rear er der “bones” – træk aksler. Husk at komme lidt fedt på hovederne. 

Som alt det andet på bilen er støddæmperne også af plastik. De er opbygget med en “hætte” i toppen. Husk at trække lidt ned i støddæmper stemplet, når du sætter denne hætte på, så du med til at sikre, at der ikke er lidt lufti dæmperne. Har man en støddæmper pumpe går det lidt hurtige med at få luften ud af dæmperne, men flere gange med at trække stemplet op og ned, kan hjælpe meget.

Der er ikke forskel med front og rear. Samme olie i alle 4. Fjedrene er også ens.

En ligge sjov detalje er af dæmperne bliver holdt fast på tårnet med en gummi ring(o-ring -sort).

 

Det sidste arbejde er med at sætte forbumper og karrosseri slag på bunden. 

Der er en skjold med, til at dække spurgearet. En god ide især udendørs, hvor en lille sten kan ødelægge ens dag med at sætte sig fast og ødelægge gearet. 

Der følger skum tape med, så man kan få batteriet til at ligge godt fast i bunden.  

Bilen er klar til at få justeret camber, toe-in med mere, med først skal teknikken i bilen. Der kommer HobbyWing 17,5 turns motor og speedo. Et sæt der koster omkring 850 kr. Det bruges i DRCMU af en del kørere. Gearingen bliver på 37/70. Der skulle give en OK fart på en udendørs bane. 

Odense RC MINIRACE vil hen over sommeren prøve at arrangere nogle 6 timers løb med bilen. Der er besluttet at køre med en Porsche 911 body. Den er bestilt.

Et fint kit at samle, selvfølgelig kan man mærke, at designet er gammelt, og bilerne i klassen ser helt anderledes ud nu. En gang var kardan bilerne dominerede på rc banerne, men nu er det kun i RTR og billige kits man ser kardan biler. HPI, Tamiya og andre firmaer laver biler, der ligner Yokomo bilen i opbygning.

  Køreegenskaberne fejler intet. Det er en rigtig god begynder bil, billig – robust – også billige reservedele – køre lige ud af kassen.

Bilen(KIT med mere) kan købes hos HS_RACING.dk i Vejle. Du kan følge med i planerne omkring 6 timers løb med denne bil på Odense-rc.dk.