juli 28, 2021

En omvendt unboxing – XRAY 1/8 GTe.

Jeg har skrevet mange unboxing artikler. Altså samlet en bil fra grunden. I denne går jeg den anden vej. Tager en bil og skiller den ad, for at klargøre den til sommerens løb.

Bilen er en XRAY 1/8 luxury GTe v2. Bilen er lidt over et år gammel, det vil sige, at den har kørt en sæson.

 

Jeg har købt den brugt og med en hobbywing 1/8 esc og motor i. Kort beskreven er bilen bygget op omkring deres 1/8 buggy bil. Motoren ligger stort set i midten af bilen. I modsat side er der plads til batteri. Bilen kører på 4S – altså 14,8 volt. Bag batteri er der plads til ESC, som er noget større end dem, man kender fra 1/10. Funktioner er dog de samme, det vil sige, man kan indstille timing, boost og meget mere. Den har kardan træk, som alle andre biler i klassen.

 

Du kan læse artiklen, fordi du vil blive lidt klogere på 1/8 XRAY-bilen, eller du kan bruge den til at få inspiration, hvis du har købt en brugt bil, og skal til at renovere den.

Mange biler, der bliver købt brugt, skal ses efter.(jeg mener alle, skal have et eftersyn)Selvom man måske har fået at vide at bilen er efterset. Ved at skille bilen ad, kommer man også til at lære bilen at kende. Hvor mange skruer skal ud eks. når man vil skifte differentiale?

Hvis du ikke får manual med til bilen, skal du en tur på nettet for finde en. De fleste firmaer har en manual til downloade.

Jeg kikkede på teamxray.com og fandt hurtigt en manual.

En GTe deler manual med deres nitro 1/8 GT-bil. Derfor er manualen lidt tykkere end andre. Der er dog klare opdelinger mellem nitro og EL byggeledningerne.

 

Det vigtigste del på en RC-bil er differentialerne. ( du skal altid checke diff på en bil du ikke kender) Derfor blev bagenden på bilen skilt ad. Jeg afmonterede hele bagenden. Det var dog ikke nødvendigt, hvis man kun skal indtil diffet. Faktisk skal man kun have fat i 4 skruer for at få diffet ud.

Jeg valgte hele bagenden, fordi jeg ville rengøre hele bilen Jeg bruger altid bremserens til arbejdet. En god gammel bomuldsklud og en tandbørste er gode af have ved hånden. Mange bruger også trykluft, en god ide, hvis man bare passer på ikke at blæse olie ud fra lejerne.

Der er kan ligge småsten, olie og andet i bunden af en RC-bil, bare man har kørt lidt. Rens af med bremserens, og her har du godt bruge trykluft.

Så blev diffet skilt ad.

 

Det havde ikke megen olie tilbage og det der var tilbage var helt sort., og det viste sig også en et leje til gearhuset var ødelagt.

Et leje kan godt køre rundt, men det er først, når man får det ud af bilen, man opdager, at det ikke kører perfekt. Det er også en af grundende til at skille bilen ad. Nogle gange kan det hjælpe at rense lejer, men husk at komme fedt eller olie i lejet igen.

 

Tandhjulene i gearkasserne var kørt til, men min vurdering var at de godt kunne klare en sæson mere. Selvfølgelig al efter hvor meget jeg får kørt denne sommer.

Jeg kom 30000 olie i bagdiffet. Der findes en god beskrivelse af hvor meget olie, der skal i. XRAY Teamet har fundet ud af, der skal 42,3 gram olie i det bageste diff.

 

Når man samlet gearhuset med diffet skal man være ekstra omhyggelig med at få spidshjul til at gå perfekt sammen med diffet ”tænder”.

I byggeledningen er der en beskrivelse af, hvordan man ved hjælp af skiver kan justere afstanden mellem “tænderne”. Lejerne ude ved hjulene blev gennemgået, og et leje gik ikke så godt og blev udskiftet. Det er 8x16x5 mm og 13x19x4 mm. De største sidder yderst i hubben.

Jeg vidste, at bilen havde et godt setup, så jeg skulle ikke koncertere mig om toe-in, kort beskrevet så var hele geometrien ok, som udgangspunkt, men det sidste jeg gør før den kommer på banen, er at efterse caster, toe-in(out), frihøjde med mere. Har du ikke kendskab til opsætning til bilen, så er der mange steder på nettet, hvor du kan få hjælp.

Hvis du køber 1/10 biler, så skal du være megen opmærksom på, at d

 

Der er ”chassis side guards” på bilen, de blev afmonteret. Der gemte sig en masse dæk rester nede under dem.

Spurgearet i midten af bilen blev efterset, og godkendt. Senere skulle der teknik i bilen, så motoren blev løsnet, så spurgearet ikke havde fat i pinionen. Når sender og modtager ”ser” hinanden, er det ikke sikkert eks. servo eller motor er indstillet korrekt. Jeg skulle eks. skifte servo indstilling på min Sanwa sender. Husk altid at starte på en ”tom” kanal.

 

 

Gearkassen i forenden var næste arbejde gang. Bilen kom med lås diff i front. Alle lejer blev checket og sat tilbage på plads efter de havde fået olie.

 

En nærmere gennemgang af styrtøjet afslørede at et leje var gået. Så hele styrtøjet blev skilt ad.

 

Trækakslerne på en RC-bil har megen slidtage, derfor skal man huske at checke disse, når man eks. har trænet en hel dag, eller kørt et løb. Alle 4 blev selvfølgelig skilt ad, og samlet med masser af fedt. Men det er faktisk en arbejdsgang, som skal gøres ofte.

 

Støddæmperne er også vigtige på rc-bil. Derfor skal dæmperne altid have en check. De er opbygget på samme måde, som 1/10 – de bare større. Designet er med en membran i toppen. Dette er med til at skabe en perfekt dæmpning. Jeg byggede dæmperne med 1000 olie, og uden rebound.

 

XRAY er kendt for meget høje kvalitet, og denne 1/8 lever helt op til forventningerne omkring design og kvalitet. Bilen er bygget op efter deres 1/8 bygge offroad bil. Der er en udgave på vej, men bliver sikkert forsinket på grund af covid19. Der er ikke kommet nogle detaljer om den nye bil, så jeg ved ikke ”hvor meget”, der bliver ændret på modellen.

 

 

Bilen skal nu have servo og modtager bygget ind. Modtageren skal sidde en lille kasse (der er også plads til tællerbrik).  Servoen “står” op, og bliver fastgjort på en kulfiberholder.

 

Nu er bilen klar til at få checket frihøjde, caster med mere. En batteri pakke blev sat i bilen, og ”anlægget” startet. Alt virkede  – det kunne vende til højre, til venstre, motoren reagerede på senderen. Men hold da op, hvor bilen ”larmer” i transitionen. Men det skal 1/8 onroad bilerne, hvad jeg fået at vide. Men det lyder, som om alle tandhjul vil ud af bilen.

 

Bilen er nu klar til ræs på banen. Klargøringen tog 8 timer, men så skulle den også være klar.

God fornøjelse med dit næste projekt.

 

%d bloggers like this: