19. marts 2024

DHI-CUP 2019.

Alt var ved det gamle, og så alligevel ikke. Redrc.net og Chris Church havde ikke tid til komme Odense. De var optaget andet sted.

To nye folk kom ind i ”varmen”. Bjarne Høllund (taler Tysk, Dansk og Engelsk), som speaker og Niklas Majgaard, som redaktør på event siden(facebook) og www.dhi-cup.dk.

Det var ikke noget dårlig bytte. Begge gjorde et fremragende arbejde hele weekenden. Flere af dem, jeg talte med synes faktisk, det var godt, der kom nye øjne på eventen. Begge blev godt hjulpen af tyske tæller bestyrer Hartmut Wenzel, der sidder ved tællerstyret ved mange RC rundt om i Europa. Han ved, hvad han laver.

Stedet var det samme – Sparekassen Arena Fyn, samme tæpper på offroad banen, nye tæpper på onroad banen.

Tilslutningen til løbet iår gik lidt tilbage i forhold til tidligere år, Især onroad folket holdt sig tilbage.

Der var 73 kørere i superstock. 42 i modified klassen. Desværre en udvikling, som vi har set rundt om i Europa gennem de sidste år. 

Der er også kommet mange store løb til, siden DHI-CUP startede for 19 år siden. Hvorfor køre mange km for et komme til et internationalt løb, når der næsten er et i ens ”baghave”. 

Bedre så det ud med offroadklasserne. 82 i 2WD og 67 i 4WD. 

Måske rc folket er blevet trætte af de lange ventetider, der er ved et RC løb. Jeg brugte fredag, lørdag og søndag på løbet og kørte 11 x 5 min., plus 11 x 5 min., som påsætter.

Det er selvfølgelig spændende og komme ud og se nogle af de allerbedste rc-kørere. Men med de mange store løb rundt i Europa, ja så skal de vælge nogle fra. 

Men svenske og nordmænd holder stadig fast i Cuppen.

Så er det negative lukket ud, og så kan vi glæde os over, at der stadig er ”ild” i ORCM og de gider stable et sådan stort løb på benene for os. Flere at klubbens medlemmer tager ferie i en hel uge, for at sætte banen op. Alt står klar i to container. Hop til offroad, bander og al det andet, der skal bruges.

Mange så ud til at hygge sig og have nogle gode dage i hallen, andre hang med hovedet. Måske forventninger og ambitioner ikke var helt afstemt.

ORCM havde inviteret en rilleræs klub(http://www.hfmrc.dk) ud i hallen for at vise deres digitale scalextric bane frem, den var vel besøgt lørdag og søndag.

Modified.

Den mindste klasse med kun 42 startende. Faktisk mindre, idet flere kørte også kørte superstock for at mere træning. 

Feltet var ikke overfyldt med superkørere. Jeg håber ikke at blive uvenner med nogle, men faktisk var der kun to kørere, der havde farten til at vinde. Ronald Völker og Viljami Kutvonen, begge har vundet før. Völker et utal af gange.

David Ronnefalk (verdensmester i 1/8 Nitro buggy og offroad stjerne) kørte med, men havde ikke trænet, så det store resultat fra ham, skulle man ikke forvente. Danskere Patrick Hornum var sammen med Patrick Danielsen nok de bedste bud på topplaceringer set med danske øjne. De har været i A-finalen før

Mike Hansen og Rasmus Callesen kunne måske køre gode resultatet hjem, hvis de ramte dagen. 

Trods mangel på super kørere, så blev de indledende rigtig spændende. Völker og Kutvonen vandt begge to runder og havde lige mange point. Så det var sluttiden, der skulle placere pole.

Den gik til finnen. 

På 3.pladsen kom polske Jakub Rozycki, et ret ukendt kører for mig.

Patrick Hornum kørte to gode runder og to halv dårligere runder. Der blev kørt 4 kval. og 2 var tællende. Han kom ind på 5.paldsen. Han havde 1 point mere end Danielsen, der også kørte to halvdårlige runder og to gode. 

Måske noget med dækkene at gøre. Hver kører måtte bruge 2 sæt dæk i de indledende runder.

Den positive overraskelse for mange var at Rasmus Callesen lige nåede med i A-finalen. Han er tilbage efter en pause på fuld fart. Dejligt at se.

I B-finalen var Danmark repræsenteret af Mike Hansen og Michael Hovgaard. 13 danske kørere var til start i modified.

Med finske Kutvonen i pole kunne man forvente et spændende ræs mellem ham og Ronald. Tysken havde hele lørdagen skiftet mellem standardbil og en prototype. 

Finalerne blev da også spændende og publikum så RC-ræs i verdens klasse fra finnen og tyskeren.

Der var ikke plads til mange våde aviser mellem deres biler. Ronald startede ”lidt” langsomt ud, men i slutningen af hver finale, fik han mere fart i bilen. Måske noget med dækmiddel at gøre. Noget virker med det samme, andet skal lige have et par omgange, før det virker. Noget tredje ”forsvinder” i slutningen af de 5 min.

Du kan se alle finalerne på Facebook.

Patrick Hornum kørte nogle meget fine finaler. Han kæmpede sig om på en 2.plads og en 3. plads. Flot kørt. Det gav ham en samlet 3.plads. 

Callesen havde intet at tabe og kunne køre sig helt op på 6. pladsen. Fint resultat, som han sikkert ikke havde regnet med. Han sluttede lige efter Danielsen, der igen viste sig høje klasse. Danielsen mangler lige det sidste, der skal til. Måske lidt flere ture til udlandet, og suge erfaring fra mega løb, kan gøre det.

Tilbage til fronten. Ronald prøvede og prøvede, men kunne ikke komme forbi Kutvonen. Sejren var i hus for ham efter 2.finaler. Især 2.A-finale er værd at studere på video. 

Det var finnens 2. DHI-CUP sejr. I 2017 vandt han første gang, øvrigt foran Ronald også dengang.

Superstock.

Igen blev der kørt med LRP x20 motor. Mange kender motoren og den giver da også god fart i bilen. Sidste år vandt Patrick Folman, og da han stillede til start igen i år var han nok det bedste bud på en dansk sejr. Men andre danskere kunne måske overraske. Kevin Nielsen har været godt kørende dette efterår, og vundet DRCMU løb. Frederik Broløs har også været med helt fremme, og han har kørt internationale løb med fine resultater til følge.

Patrick Danielsen er altid hurtig, men med start i 2 klassen, kunne det måske ”ødelægge” lidt for ham. Ok, han ville få træning på banen. Men det er to forskellige kørestille – superstock og modified.

Fra udlandet var det nok Tim Benson, der kunne tage sejren. Han har vundet før, og han kører altid godt til DHI-CUP.

DHI-CUP giver altid folk opture og nedture. Forventninger, ambitioner og pres kan let spille ind. Der er ikke plads til nogle fejl, så ryger man en plads ned. Modsat kan et perfekt heat løfte dig en finale op.

Eneste lille overraskelse i kval. runder var måske at Steven M. Olsen. Han havde rigtig fin fart i bilen, og kunne køre nogle stabile placeringer hjem. Han startede, som nr. 9 i A-finaler.

I front kæmpede Patrick Folman og Benson om pole. Benson vandt 1.runde, og Folman 2.runde.

Men så tog Tim over med nogle meget flotte heats. Ultra skarp var han.

Frederik Broløs var stabil. Han kørte 3 tredje pladser hjem. Plus en 4.plads.

Hans sluttider lå uhyggelig tæt.

Flere gode navne kom i B-finalen. Søren Boy Holst, der har kørt med i alle 19 år kom ind på 13.pladsen. En anden veteran Søren Jeppesen (vinder af stockklassen i 2001) kom ind på 16.pladsen. Unge Casper Lund på 19.pladsen.

Patrick Danielsen havde kørt sig i A-finalen i modified. Han havde også farten til at tage 10.pladsen i superstock.

Kevin Nielsen kom ind på 4.pladsen efter nogle gode solide heats. Det kan ikke vare længe før han træder helt ind på den internationale scene. 

Du kan se A-finalerne på Facebook.

1.A-finale blev en gang kamp mellem Folman og Benson. Kevin og Frederik Broløs rammer hinanden og får skabt uro i feltet. Folman hænger på, men midt i finalen, laver han en fejl og sejren går til Tim. Lukas Ellerbrock overtager 2.pladsen.

2.A-finale starter godt for Patrick Folman. Tim laver en lille fejl (rammer en tallerken) og så en vejen fri for Folman. Benson laver en lille mere og må se Frederik kører forbi. De 5 første kører 23 omgange. Tim med hurtigste tid – 13.241.

3.A-finale.   skulle afgøre samlet sejr. Benson tager starten og da Folman bliver ramt bagfra, så kan Benson tage det roligt. Patrick kommer med igen(sidst), men der er for langt op til Tim. 

Kevin ligger længe på 2.pladsen. Men vælter og ryger ned på 3.pladsen. Mange biler væltede sidst på søndagen på grund af den megen gummi, der blev kørt i tæpperne.

Slut resultat: Tim Benson vinder for 2.gang DHI-CUP. Patrick Folman nr. 2 og Lukas Ellerbrick på 3.pladsen.  Frederik Broløs på 4.pladsen. 

4WD

Et felt på 67 kørere, med masser af super hurtige folk, Jörn Neumann, David Ronnefalk i toppen, og så en håndfuld unge kommende stjerner.

Bedste og realistisk bud på dansk sejr var Jesper Rasmussen og Marcus Kærup.

På en dag hvor alt fungere, så kører Kærup så stærkt, at Neumann og Ronnefalk skal køre op til deres allerbedste. Jesper har erfaringen og hvis der spiller for ham, så står han øverst.

Han har dog ikke trænet så meget med 4WD, og ”gør” ikke så meget ved bilen.

Andre danskere med chance for gode placering var Pelle Culmsee (super hurtig 1/8 nitro buggy kører), Kim Nielsen og Frederik Hovgaard. Han havde droppet onroad får at fokusere på offroad.

Marcus kørte perfekt i sine indledende runder. Det blev til 2 tredje pladser. Så var han klar til A-finalerne. Han ville starte, som nr. 4 perfekt sted at være i det selskab.

Desværre var han den eneste ”danske snaps” i klassen. 

Jesper Rasmussen prøvede mange ting, men hans bil var bare for langsom. Han kørte en 4.plads hjem i en runde, men kunne ikke køre flere topplaceringer hjem om lørdagen. Han fortalte, at han var godt tilfreds med placeringen.

Han manglede et point for at komme med i A-finalen. Han fik dog lidt oprejsning i B-finalen, som han kunne finde let. Han behøvede kun to finaler, så var B-finalen hans.

Pelle Culmsee kørte også sammen med Jesper i B-finalerne. Han manglede også lige det sidste, der skulle til. 

Banen så ud til at passe de kraftfulde 4WD biler godt. Gode bløde kurver, og godt designede hop. Et godt flow, så det ud til, der var i banen.

Frederik Hovgaard kæmpede også med bilen, men på slutningen af søndag fik han mere styr på bilen. Han kørte også med i B-finalen. 

Kim Nielsen nåede også B-finalen, hvor han sluttede i nederst del af feltet.

Jörn Neumann er kongen af 4WD klassen ved DHI-CUP. Han har vundet 5 gange. Der må ske et eller andet oppe i hovedet på ham, når han kommer til Odense. På en sæson, hvor han måske ikke har de bedste resultater, så trækker han et eller andet op af hatten til DHI-CUP.

I 2019 udgaven kunne han tage pole foran David Ronnefalk. Han mangler en sejr i 4WD i løbet. Han har vundet 2 WD-klassen tilbage i 2015.

De sidste års vinder Michal Orlowskivar var ikke til start.

Der er ret mange svenske med i DHI-CUP og i 4WD var 6 ud af 10 fra Sverige. Bedste mand/dreng var Hampus Berg efter ”selvfølgelig” Davis Ronnefalk. Hampuser måske ikke så kendt i DK, men han kører stærkt også med en Nitro 1/8 buggy.

A-Finalerne blev en ”walk over” for Jörn. Manges fokus var sikkert på Marcus bil. Desværre blev første finale ikke nogen god finale for ham, han lå sidste og efter 10-11 omgange stoppede han med at køre. Neumann var ca. 3 sekunder foran Ronnefalk, de havde kæmpet lidt i starten, med Neumann kom hurtig i front.

I 2.finale skete, der ikke de store ting. Marcus kunne blive på sin 4.plads, og Jörn trak bare fra i fronten og kunne dermed finale sin sejr nr. 6. Ganske flot. 

I sidste finale kørte Neumann ikke med, men igen skete der ikke de store ting. Alle sluttede næsten som de startede. Marcus slutter samlet på 4.pladsen. Men der er meget mere i ham. Så til næste år er han sikkert i top-3.

Alle finaler finder du på Facebook.

2WD.

Den største klasse med 83 kørere. Det er også den letteste klasse, at starte op i. Bilen er simpel i opbygning. På tæppe er der altid greb. Der er ikke så mange indstillingsmuligheder. Man kører på kontroldæk, skal/må ikke bruge dækmiddel. Sikkert derfor den store tilslutning. De bedste danskere var selvfølgelig til start.

Det vil sige Marcus og Jonas Kærup, Jesper Rasmussen, Pelle Culmsee og Frederik Hovgaard i toppen.

Men med så mange kørere, er feltet tæt. Ingen fejl, en hurtig bil og måske lidt held, hvis man vil lave en god placering. Du kan hurtig rykke en finale op eller ned.

Jesper Rassmusen har været ret overlegen den sidste sæson i Danamark. Så fine vinderchancer i det stærke felt var måske tilstede.

David Ronnefalk og Jörn Neumann var igen de bedste bud på en samlet sejr. Begge har stået øverst. Ingen danskere har stået øverst.

Men det var svenske Elias Johansson, der lagde bedst med at vinde 1.runde kval.

Jesper var ikke kørt rigtig ind på banen og lå tilbage i feltet. Jörn kom ind på 2.pladsen. Igen var der en del svenske kørere, der blandede sig i toppen. Det så ud som, at danskere lige skulle se banen an.

I 2.runde havde Jesper Ramussen fundet farten og kørte sig ind på 2.pladsen. Det havde Ronnefalk også, og han vandt runden. Marcus Kærup måtte udgå, det lignede en rigtig offday for ham i 2WD.

Jonas Kærup lå omkring 10.pladsen efter de to første runder.

3.runde gav en 4.plads til Jesper, han var på vej mod en A-finale plads. Markus havde fundet farten og stabilitet, han kørte sin bil ind på 3.pladsen. Nu var han også på vej mod A-finalen. Men bedste dansker i den runde blev Pelle med en 2.plads. Nu rykkede danskerne.

I front var Ronnefalk kørt. Jörn så ikke så hurtig ud, og lå tilbage i top-10.

I 4.runde viste Jesper, at 2019 måske var året, hvis han trådte rigtig frem på den internationale scene. Han vandt runden foran Hampus Berg. Pelle og Marcus kørte igen fine resultater hjem, og så var de klar til A-finalerne sammen med Jesper, der ville starte fra 2.pladsen.

Frederik Hovgaard og Jonas Kærup manglede det sidste og kørte sig i B-finalerne.  

Marcus var den eneste dansker, der køre sig i begge A-finaler i buggyklasserne. Flot af den 11-årige gut.

Hold nu op, for nogle A-finaler.

Jeg tror, at Jörn tænkte, når jeg skal starte fra plads 5, så sætter en 3,5 motor i bilen med fuld timing. Jeg har jo samme fart, som de andre i svingende, men hvis jeg kan tage 2-3 meter på langsiden, så gør jeg det.

Som tænkt, så gjort.

Ronnefalk og Jesper har en episode på 1.omgang. Jesper kommer i front. Tror ikke svensken var helt tilfreds med overhalingen. Han så lidt gal ud, da han snakkede med dommerne efter finalen.

Jesper kunne ikke holde Neumann bag sig og indtog 2.paldsen og blev der resten af finalen. Jörn kørte 17.720. Jespers bedste var 18.132 på deres bedste omgang.

Fra start 5 til front. Ganske flot, men det er noget vi kan forvente af en verdensstjerne kører.

2. A-finale startede fint ud, alle kørte på deres placering, meget hurtig blev den en 3 kamp mellem Ronnefalk, Jesper og Neumann. Flot buggy racing. Jesper måtte forsvare sig mod Jörn, der gav lidt luft til Ronnefalk i front. Efter langsiden satte Neumann angreb ind på Jesper, og så var han forbi. Så satte han kurs mod svensken. Neumann overhalede på væggen, måske en lille fejl fra Ronnefalk, men i front var tyskeren. Han blev der.

Neumann kørte 17.445.

Marcus og Pelle sluttede sidst i feltet.

3.finale var uden betydning. Jesper var på tidspunkt nede på 3.pladsen med kørte sig op på 2.pladsen. Ronnefalk tog sejren. 

Lidt overraskende sejr til Jörn foran David og Jesper på 3.pladsen.

Marcus sluttede på 7.paldsen, Pelle på 10 pladsen.

19. udgave af DHi-CUP reportage er skrevet og vi gør klar til 20. gang.

Husk alle resultater ligger på myrcm.ch og A-finalerne på Facebook.

Husk også at se på www.dhi-cup.dk

Tak til Anders Sørensen og Niklas Majgaard (https://boxengasse.dk)for billeder. 

Tak til Søren Jeppesen for support.

JOFR 2019