18. marts 2024

DRCMU 2 2018/19 Onroad.


Stedet kender de fleste og tæpperne kender folket også. Så intet nyt under solen, lige bort ses fra, at de nye kontroldæk lægger en masse gummi i tæpperne, så søndag eftermiddag var der et godt greb – bred sort linje rundt på banen.

Det er meget godt, men hold nu op hvor de griser, dækmiddel og bremserens giver sorte fingre. Som ikke en miljø rigtig cooktail.

Grebet var en udfordring for mange. Men det så ud til at de fleste klarede den. Der var kørere, der havde trænet torsdag, fredag og selvfølgelig lørdag.

Layout var det samme, som klubbens medlemmer bruger, når de kan låne Multi-huset i Ny Højen.

Der var gjort noget ud af banen, pænt grønt tæppe mellem banespor.

Rene Hovgaard og CO havde gjort alt hvad de kunne for at kørere kunne få en god weekend.

Deltager antallet er vigende i år. OK, kun to løb kørt, men der manglede i hvert fald over tæt ved 20 kørere i forhold til tidligere år. Bliver der ikke arbejdet ude i klubberne med at få nye folk med ud til løbene, eller er det noget helt andet, der er galt. 

Rene Hovgaards familie passede køkkenet sammen med et par andre, og der var masser af mad og god service gennem flere dage. Til teknisk kontrol havde klubben fået en gammel RC-kending til at tage funktionen. Konrad Berger ”passede” butikken og gjorde et stort og godt arbejde.

Men nu til selve løbet.

F1

 Der var 4 kørere, der havde taget deres F1 med, og selvfølelig skulle de ud og køre lidt ræs.

Der var perfekt greb til bilerne. De kørte ”faktisk” side godt, for at skrive det på dansk.

Der var desværre stor forskel i farten hos de 4.

Jesper Rasmussen, der lige passede computeren og speakede kørte med, og han var overlegen. Flere sekunder hurtigere end de andre. De andre var Brian Kjærulf, Mogens Pedersen og Henrik Karlson.

STOCK

I stock var erfaringen også forskellig. Flere erfarne RC kørere er med i klassen (farten passer dem). Peter Birch havde næsten boet på bane i flere dage før løbet, og havde fundet farten. Han vandt alle 3 runder kval.

Det særlige ved stock er, at der faktisk er to klasser. Der køres også en for juniorkørere.

Men alle kører i et mix. Noget forvirrende da løbet var slut. Peter kunne ikke holde Henrik Rasmussen bag sig i finalerne, og kom ind på 2.pladsen. Henrik vandt 2 finaler, mens Simon (jr) vandt 1 finale. Jens Otto Frederiksen blev nr. 4 samlet, men nr. 3 i ”voksen” regnen skabet.

Simon vandt junior klassen. Lasse Stokholm Kristensen kom ind på 2.pladsen. Sebastian Dalgaard kom in på 3.pladsen, han fik to pokaler, idet han vandt B-finalen.

I Superstock var Frederik B. Mikkelsen, Kevin Nielsen og Patrick Folman i sær klasse. De kæmpede om pole, og kun ganske få sekunder (læs 1/10) var der mellem dem.

Steven M. Olsen var hurtigst af resten, han kunne også køre 23 omgange på banen, men manglede lidt for at kunne være med helt fremme.

Dagens overraskelse kom fra Niklas Engholm, der ikke har kørt i over et år, og sikkert længere, når det gælder ræs på tæppe.

Han kunne køre sig i A-finalen med en bil, som sikkert ikke mange ville køre med – en Associated. Det var en lånebil, som han ikke kendte godt.

Casper Lund skal også nævnes, han kørte sig også i A-finalen, godt gået af den unge gut, der kører large scale om sommeren.

Det var Patrick Folman, der lagde bedst ud med at vinde 1. runde af de 3 kval. runder. Kevin havde ikke helt fundet farten og sluttede første runde på 4.pladsen.

Frederik B. Mikelsen kom ind på 2.pladsen. Steven M. Olesen tog sig af 3 pladsen.

Men så tog Kevin over og vandt de næste to runder. Hver gang var han ca. 2 sekunder hurtigere end Frederik. 

Casper Morgen og Søren Boy Holst har mange års erfaring, og måske kunne de bruge noget af den erfaring til at finde et set up til bilen, der gjorde den hurtig og ikke ville vælte i svingene. Kikker man lidt nærmere på sluttiden for Kevin i de to sidste runder, så lå hans sluttid indenfor 3/100 sekunder. Ganske flot.

B-finalen var besat af gode navne, og en gammel kending, der har holdt pause nogle år. Jørn Birkebæk var til start for 2.gang i år under DRCMU, og har fundet farten til B-finalen. 

Michael Johnsen vandt B-finalen med to sejre.

Folk i pitten blev vidne til nogle flotte finaler. Men Kevin var lige lidt hurtigere,

I første finale skete, der ikke de store ting i front, Broløs kunne overhale Folman, og satte en jagt ind på Nielsen,men kunne ikke komme forbi, og sluttede på 2.pladsen.

I 2.finale var det Patrick Folman, der skyggede Nielsen, og afstanden var kun 2/10 mellem dem. Flot flot finale fra de to, og Frederik var lige efter kun 6/10 efter dem. 

Hobby Wing motoren og max. Gearing gør at løbene bliver tætte, men der sker ikke mange overhalinger i et heat/finale. 

Kevin kunne tage sin 2.sejr i træk, og 3 finale var uden betydning for ham. Men han stillede til start, og lod ikke de andre komme til fadet. Patrick tog 2.pladsen og Broløs sluttede på 3.pladsen. 

Folman skyndte sig hjem for at se F1 i Tv’et, derfor er han ikke med på billedet.

Spændende finaler, men alligevel lidt tamme. Meget få overhalinger, og placerings skift skete næsten kun ved at en kører lavede en kørefejl. Start placeringen i finalerne er alt afgørende, jeg tror ikke vi kommer til at se en kører fra eks. startspor 4 tage samlet sejr.

Modified

I modified var deltagerantallet 11, jeg tror, at det antal har ligget over stabilt i flere år. Der kommer lidt nye til, og nogle falder fra.

Men det er ikke kedeligt at se på. De to Patricks var igen i deres egen klasse. 

Der var comeback til Rasmus Callesen, han skyndte sig ind på 4.pladsen efter de 3 indledende runder, flot kørt, han havde ikke glemt farten.

Frederik Hovgaard kom ind på 3.pladsen. Sidste mand i A-finalen var Mads Koue. 

B-finalen blev vundet af Johnni Andersen. 

Hornum og Danielsen kæmpede om pole og senere om sejren.

Hornum tog pole, og blev i front resten af dagen.

Danielsen var tættest på i 2.finale men kunne ikke køre forbi Hornum. Han manglede lige 2/10 efter 5 min.

Trods den store bane, var der ikke mange overhalingsmuligheder. Hornum tog sejren, og nu står der 1:1 i deres regnskab.

Der var 3 XRAY, 3 Schumacher, 1 Yokomo og 1 Express biler i A-finalen.

Resultater på drcmu.dk og stillingen.

Som noget nyt var der ”live” fra løbet, og mange kikkede forbi på Facebook. Rene Hovgaard gjorde sit til, at det skulle være spændende, han speakede hele ”chancen”. Det ”nåede” også ud til mange folk – 15.000 ifølge facebook data, men hvor mange har så set det?