19. marts 2024

DHI CUP 2018.

Så er DHI CUP årgang 2018 skrevet i historiebøgerne.

Meget har ændret sig siden starten. Det er selvfølgelig det tekniske omkring bilerne. Men også rammerne er ændret. Ganske få har været med hele vejen. Jeg er en af dem. Hele vejen i stock klassen. Vi startede med 27 turns kulmotor og nu hedder det brushless 13,5 turns med kontrolmotor(LRP).

Den største ændring er for mit vedkommende presse dækningen omkring løbet.

Jeg startede med at skrive en lille artikel, tage et par billeder og så lagde jeg resultaterne ud på min side fra tæller softwaren.

Det var før Facebook, og mobiltelefonen med kamera. Internettet var i sin spæde start. Ikke mange var nettet, og der var ikke mange rc hjemmesider.

Nu har alle en smartphone med kamera, mange har en Facebook profil og skrive kort om deres præsentationer. Der er online resultatet formidling og nettet har en stor RC site for RC sporten, nemlig redrc.net. De har skrevet om løbet en her del år nu.

De forskellige kørere har deres egne facebookprofiler og skriver lystligt om deres præstationer.

De gode vel og mærke… Man skal også lige huske sine sponsorer.

Jeg har ikke læst nogle opslag fra folk, der skriver eks. Havde en offday, bilen ville ikke køre, kunne ikke finde et set up, der virkede. Og undskyld fordi jeg kørte lidt hårdt, jeg var sgu frustreret.

Videodelen er også kommet på, brugeren streamer Live fra begivenheden.

Eller skrevet på en anden måde, denne artikel er ikke nyheder mere. 1000 vis af billeder af kørere, biler, banerne og andre ting er lagt ud. Nu glæder det om, at få likes på Facebook.

Det kan lyde lidt af ”tude kiks”. På ingen måde. Det eneste, jeg synes er synd er, at det hele drukker på Facebook. Snart er de gode billeder væk fra forsiden, og reklamer, søde ”dumme” videoer, madbilleder, med mere har taget fokus.

Nå, men nu til DHI CUP 2018. En lille håndfuld folk fra Odense RC Minirace holder liv i løbet. De tager fri for arbejde, arbejder hele ugen op til løbet. Faktisk er de i gang i flere uger før løbet.

Den første prøve på, om de har gjort meget arbejde godt året før er i oktober, hvor der tilmelding til løbet.

“2018” blev der udsolgt på under 15 min. i alle klasserne. Faktisk kortere tid i nogle klasser.

Det er vist ”verdens” rekord i RC verden.

Det er også et fantastisk løb. Nok de bedste rammer i verden. Alt kører efter en spor. Tidsplan, der holder og bane layout er godt år efter år.

Løbet i 2018 kunne ikke trække XRAY fabriksteam til løbet, men alligevel var der mange verdens/Europa mestre til start.

I modified TC var den regerende verdensmester – Ronald Völker til start. Tidligere verdensmester Marc Rheinard var også til start.

I 4WD buggy var verdensmesteren i 1/8 Nitro buggy til start, så det sportslige var stadig på meget højt plan.

Der er var nye typer dæk til rådighed i begge klasser. I TC havde LRP et nyt kontroldæk. Ikke mange havde erfaringer med dækket, da det først er kommet på markedet i efteråret.

I offroad har Schumacher designet et nyt tæppedæk – cactus. Det ”holder” meget længere, og der måtte kun bruges 2 sæt dæk i løbet. Samme model, som touringcar har brugt i flere år.

 

Modified TC.

Klassen er lidt trængt internationalt og selvfølgelig også her i Danmark.

Men 64 kørere var til start. Der var mange, der kørte begge klasser, så det reelle tal har jeg ikke undersøgt.

Flere af de bedste europæiske kørere var til start med Ronald Völker i spidsen. Fra England havde Elliott Harper taget turen sammen med Schumacher fabriksteam.

Der manglede måske flere topnavne, men det kunne så give plads til danske kørere i A-finalen.

Bedste bud var Mike Gosvig, Patrick Hornum og Patrick Danielsen. Det er også dem, der ligger i toppen i den danske løbsserie under DRCMU.

Mike Hansen, Frederik B. Mikkelsen og Stefan Finnich kunne måske køre sig i top 20 på en god dag.

Med 7 DHI CUP titler bag sig ved Ronald Völker, hvad der skal til at vinde løbet. Han var da også uden konkurrence i kvalifikationer runder. Han vandt alle 4 runder.

Marc Rheinard kæmpede med dækkene og manglede noget speed.

De tre danske topkørere lagde godt ud.

Længe så det ud til, at Hornum, Danielsen og Gosvig ville være at finde i A-finalen.

Men i sidste gennemkørsels mistede Mike sin plads. Han sluttede på 11.plads med samme kval. point, som nr. 10. Begge havde 293 point.

I B-finalen kom Frederik B. Mikkelsen også.

Du kan se kval. resultatet her.  

Under træningen var der mange, der kæmpede med set up på deres bil. For mange var det også nyt at skulle køre med en modified bil. Der er lidt flere kræfter at arbejde end med en 13,5 turns motor. Til søndagens finale var der kommet greb og folk havde fået styr på bilerne.

Toppen havde ikke de store problemer, da de er vandt til farten og måden en modified bil kører på.

Du kan se flere heat  på video fra modified på redrc.net. 

Mike Gosvig kunne vinde B-finalen med to sejre i finalerunderne.

Afgørelsen i A-finalen(de 3 runder) blev spændende. Völker vandt ”selvfølgelig” første runde i vanlig stil. Bag ham havde Marc kørt sig op fra startspor 4 til 2.pladsen godt 2 sekunder efter Völker. Patrick Hornum kørte sig en plads op. Det kunne Danielsen også.

I 2.finale lavede Völker en fejl, og røg ned i feltet. Han kørte sig noget op, men kunne ikke nå Yannic Prümper, der vandt finalen foran Marc. Nu skulle sidste finale afgøre samlet sejr.

Hornum kunne køre sig 2 pladser op i denne finale.

Danielsen tog en plads op af ”stien”. Han havde en travl weekend, han kørte også med i superstock, men mere om det senere i artiklen.

I 3.finale var Völker tilbage i stabil stil, han kørte uden at lave fejl. Så har de andre ikke en chance. Hans hurtigste tid var 12,4, mens hans gennemsnit var 12,6. Det er uhyggeligt.

Danskerne rykkede lidt frem, og sluttede samlet på 8. og 9.pladsen.

Samlet sejr til Volker for 8. Gang og nr. 2 Yannic Prümper og  Marc Rheinard på 3.pladsen.

Ellers skrevet efter mærke 2x Yokomo foran Infinity.

Du finder alle finalerne på YouTube  – bare søg på redrc.net.

Resultaterne på myrcm.ch

 

SUPERSTOCK.

Vi skal helt tilbage til 2011 for at finde en dansk vinder af klassen ved DHI CUP. Dengang hed vinderen Martin Lissau. Han er ikke aktiv i 1/10 touringcar mere.

Kontrolmotoren har flere år på bagen. Det er en LRP x20 med fast timing på endbel.

Den giver fin fart og har et godt træk. Motor kan købes ved banen, eller man kunne have den med hjemmefra. Jeg tror, min kører på 4.sæson. Den bliver også kun brugt en gang om året.

Blandt tilmeldingerne i år var der ikke så mange hurtigere udenlandske kørere, så 2018 ville måske blive året hvor en dansker igen ville stå først på podiet.

Bedste chancer ville være Mike Gosvig, Patrick Folman, Frederik B. Mikkelsen. Gode chancer for dem til en A-finaleplads. Kevin Nielsen og Patrick Danielsen har vist i DRCMU, at de har farten, men hvad med erfaringen ved internationale løb. De sidste, der kunne køre sig i top 20 var Stefan Finnich, Mike Hansen og Steven M. Olsen.

Toppen af de danske kørere så godt ud i træningen for fredagen. Patrick Folman var hurtigst og lignede manden, der skulle slås. Han satte temporet.

Faktisk var det kun den tidligere vinder af løbet Tim Benson, der kunne blande sig i en dansker top.

Mange i superstock kørte også med i modified og fik masser af bane erfaring.

Blandt dem var Patrick Danielsen, han havde en fin weekend med masser af fart i begge biler. 2 8.pladser blev det til, og dermed var han med i A-finalen i begge touringcar klasser. Ganske flot, skulderklap til ham. Lidt af en internationalt gemmebrud for ham.

Den næste dansker, der var en positiv overraskelse var Steven B. Olsen, det blev til en 5. og 6. Plads til ham. Steven har kørt en del år, men ikke så overbevisende, som denne weekend.  Mike Gosvig levede op til alm. Standard og kørte 3-4. Pladser hjem. Så A-finale til ham.

Men det var ikke slut med danskere i A-finalen. Patrick Folman viste storform og kørte sejren hjem i alle 4 kval. runder. Stor klasse fra hans side.

Frederik B. Mikkelsen var en af dem, der kørte med i to klasser, faktisk med to forskellige biler (to forskellige firmaer). Det var måske en klog beslutning. Han kørte sig ind på 3.pladsen. Han har kørt flere internationale løb, men mangler lige det sidste for at komme helt til tops. Måske denne weekend ville være springbrættet til A-finaleplads blandt de allerbedste ved andre løb. Måske bedre sponsorer aftaler.

Sidste dansker i a-finalen var Kevin Nielsen. De mange timers træning kom til udbetaling af en fornem 4. Plads. Han her gennemgået en stor formstigning det sidste år. To 3.pladser blev det til, så startspor 4 i A-finalen til ham.  6 danskere i A-finalen, godt show.

B-finalen var til gengæld overbefolket udlændinge. Stefan Finnich, Morten Iversen og Casper Morgen skulle forsvare de danske farver der.

Det kunne de ikke –  Lukas Ellerbrock vandt foran Tony Streit.

Første A-finale fik en meget dramatisk afslutning. Folman var kørt og lå i front og ”passede” sig selv.  Længere nede hvor der kamp om placeringerne. Steven M. Olsen lavede han en ruller. Så kom Frederik Mikkelsen op, Men også han laver en ruller. Steven kommer igen svinget efter, men han bliver ramt bagfra og ruller rundt. Mike Gosvig kommer ind som vinder af gruppen, men får en tidsstraf. Sikken afslutning – lige lovlig spændende. Placeringerne fra 2 til 6 var indenfor 8/10 sekund. Uha, det gik sgu stærkt. 

Du kan vinde finalen på YouTube – bare søg på redrc.net.

I 2.finale laver Folman er lille fejl. Han ruller rundt, og Tim Benson foretager fronten og holder den hjem. Folman tager 2.pladsen og Frederik Broløs nr. 3.

Spænding til sidste finale.

I denne finale kører Folman perfekt, og de andre kommer ikke til fadet. Hans hurtigste tid er 13.045, og hans gennemsnit er 13.297.

Det er det man kalder stabilt. Han vinder sit første internationale løb for 1/10 touringcar. Han har prøvet med 1/5, hvor han var vundet NM flere gange. Frederik B. Mikkelsen kører sig op på 3.pladsen, og det er nok til 3.pladsen samlet. Tyske Tim Benson tager 2.pladsen.

Sikken dejlig dag for RC Danmark. 6 kørere i A-finalen og to kørere på podiet. 

Alle sammen velfortjente placeringer for de danske gutter i A-finalen. Den megen træning og seriøsitet lønner sig.

Se alle finaler på redrc.net. De har desværre ikke skrevet så meget om superstock.

 

4 WD buggy.

De bedste danske kørere var til start.

Frederik Hovgaard, Jesper Rasmussen, Kim Nielsen og Markus Kærup ville alle sikkert være med helt fremme og køre for en A-finaleplads. Pelle Culmsee og Jonas Kærup ville sikkert være i top 20.

75 kørere var til start. Flere kørte også 2WD klassen. Nyt i år var mærket dæk og begrænsning på 2 set. Schumacher cactus foran og bagved. I startgebyret var et sæt dæk. Køreren kunne køre 1. sæt ved teknisk kontrol.

Der var greb i tæppet med den samme. Tæppet var også nyt. Mange kalder det EOS tæppe, fordi den store internationale offroad serie kaldes EOS bruger denne type tæppe. Det er noget tykkere og holder dermed længere. Der var ikke mange huler i tæpperne efter weekendens løb.

Det var noget der virkede, og bane layoutet var godt mente mange af kørere. Faktisk hørte jeg ikke ret mange negative kommentarer om banen.

Jörn Neumann har vundet løbet mange gange. Op til løbet i år er han skiftet til Schumacher racing fra England. Han har tidligere kørt Durango i mange år, men de har nedlagt deres offroad team.

Polske Michal Orlowski så ud til at have farten og rytmen på banen til at kunne true Neumann. Michael vandt sidste år 2 WD og 4WD. Dermed var der lagt op til en mulig 1-2 sejr for Schumacher.

Jesper Rasmussen kørte to 2. pladser hjem, og så kunne han sætte et 3 tal på bilen til A-finalerne.

Men det var en anden Associated kører, der ”stjal” opmærksomheden. 13-årige svenske Elias Johansson, han kunne køre en sejr hjem i en af runder, og en 2.pladsen.

 

Der blev kørt efter to resultater ud af 4 runder. Jörn ”hang” lidt og kunne køre en 2. Og 3. Plads hjem.

Markus Kærup(10 år)er et kæmpe talent, og han kørte nogle meget fine runder. Der gav ham en samlet 8.plads i det stærke 4 WD felt.

Frederik Hovgaard kæmpede med bilen og var et stykke væk fra hans normale form. Han nåede til B-finalen, hvor han fik følgeskab af Jonas Kærup, der var noget over alm. form, især da han ikke køre 4WD normalt ude til løb.

Pelle Culmsee viste igen sit talent frem ved at køre i B-finalen også. Han er danskmester i flere omgange i 1/8 nitro buggy.

Du kan se resultaterne her.

Der er ikke plads til små fejl i toppen af en A-finale. Det måtte Orlowski sande i første A-finale. Neumann ”nød” godt af andres fejl, og han kørte et perfekt løb. Derfor kunne han køre sig op fra 4.pladsen til en sejr.

Jesper Rasmussen havde et par små fejl undervejs og røg tilbage på 6.pladsen.

Markus manglede lidt fart og havde for mange fejl undervejs og sluttede på 9.pladsen. Han havde en tid på 18.661, mens Neuman kørte 18.494, men Kærup var ikke stabil nok.

Der var dermed lagt op til en spændende 2.finale. Ville Neumann kunne gøre ”kunststykket” og køre sig op igen.

Det gjorde han faktisk. Jesper derimod havde igen fejl, og røg tilbage på 6.pladsen. I slutningen kom han forbi en konkurrent og sluttet på 5.paldsen. Neuman kom op på 2.pladsen, men Orlowski kørte stabilt helt uden fejl, og kunne vinde 2.finale. Markus var nede på 10.pladsen midt i finalen, men kunne køre sig lidt op, og sluttede på 8.pladsen.

Sidste finale skulle afgøre samlet sejr.

Igen var Michal ”flyvende” med en tid 3/10 hurtigere end de andre var der ingen tvivl om, hvem der var mesteren. M. Orlowski var for overlegen for de andre. Igen kunne han byrde Neumann sejrsrække. Polakken havde vundet i 2017, måske han er på vej til at slå Neumanns rekord.

Jesper Rasmussen sluttede af med en 3.pladsen. Han havde haft en kamp om denne placering med Elias Johansson. Markus kørte sig bedste finale og kørte sig helt op på 5.pladsen.

Han sluttede sammenlagt på 7.pladsen. Jesper kom ind på 4.pladsen. Hans sidste tur på podiet ligger nogle år tilbage, hvor han kørte en gammel Associated B44 til en 3.plads.

Du finder resultaterne her.

 

2WD

77 kørere til start med flere gode navne feltet. Oplagt vinderchance havde Michal Orlowski, der vandt sidste år. Men spørgsmålet var om Jörn Neumann havde lært sin nye Schumacher så meget at kende, at han kunne køre med om første pladsen.

De danskere, der skulle lægges mærke til var Frederik Hovgaard, Jesper Rasmussen, Pelle Culmsee, Markus Kærup og Jonas Kærup.

Sidste nævnte kørte stærkt under træningen sammen med Jesper. De lå begge på top 10 placering. Det samme gjorde Pelle. Så det så godt ud set med danske øjne.

Frederik og Markus kæmpede længere nede i feltet. De var ikke stabile nok. Farten havde de.

Kim Nielsen var inde udenfor top 20. Ellers var der ingen negative eller positive overraskelser set med danske øjne.

Alle skulle ud 4 runder, hvor af 2 ville være tællende.

Jesper Rasmussen kørte en 2. og 3. hjem, så var han klar til A-finalen. Ikke overraskende.

Pelle lade ud med en 3.pladsen i første runde, men kunne blive til noget stort. Han kunne ikke leve op til dette resultat, men en 7.pladsen i 3.runde gav ham en plads i A-finalen.

Markus kørte 2 top 10 placeringer hjem, men det var ikke nok til en A-finaleplads. Bedre gik det for hans far.

I sidste runde kørte han en 4.plads. Mesterligt kørt og A-finale til ham. Ikke noget han havde regnet med.

Frederik Hovgaard fik aldrig rytme i bilen og sluttede på 17.pladsen. Han sluttede i B-finale sammen med Kærup Jr.

 

Verdensmesteren i 1/8 Nitro David Ronnefalk kunne ikke få bilen til at køre, og han sluttede på 8.pladsen. Det er helt klart under ”dagsformen”. Elias Johansson var også i 2WD med helt fremme. Et internationalt gennembrud for ham.

Han startede, som nr. 2 i A-finalen.

Ronnefalk viste sin høje klasse i første finale. Han kørte sig op fra 8. Pladsen til 2.pladsen. Orlowski kunne han ikke nå. Jesper kom længe på 3.pladsen. Men en lille fejl gjorde, at han sluttede på 4.pladsen.

Jonas kørte sig godt op i feltet og sluttede på 6. pladsen.

Pelle C. har helt oppe på 4.pladsen, men faldt tilbage.

Neumann havde flere fejl i starten, og røg tilbage. Elias Johansson beholdt sin 2.paldsen.

I 2.finale var billedet næsten det samme. Jesper lå længe på 3.pladsen, men en fejl sendte ham ned i feltet. Jonas havde ikke det bedste finale han har kørt og sluttede sidst. Pelle fik kørt sig helt op på 4.pladsen. Men i fornt var Orlowski i topform, og vandt sikkert. Dermed sejr for andet år i træk. ”Ny konge på DHI CUP banen”. Han vandt jo også 4WD, ligesom han gjorde i 2017.

I sidste finale var det stadig 3. Pladsen og køre om.

Jesper røg ned på 4.pladsen i starten, men kæmpede sig op på 3.pladsen, og dermed kom han på podiet. I øvrigt for første gang i 2WD klassen.

Pelle sluttede dårligt af, og tog 7.pladsen samlet.

Jonas Kærup sluttede på 10. Pladsen samlet.

Du finder resultaterne her

Sådan var 2018 udgaven af DHI CUP. Ikke alle detaljer er med i denne artikel, nogle er nævnt, andre ikke. Hvis du vil have et bredt billede af hvad, der skete. Så er der redrc.net og de mange facebook profiler.

Der er lidt flere billeder på denne side.

JOFR Jan. 2018