18. marts 2024

DRCMU Offroad 7 ORCM.

ORCM lagde anlæg til årets afslutningsløb for buggy 1/10 biler. Det var første weekend i september, så vejrudsigten skiftede flere gange før lørdag morgen – regn- sol – regn- overskyet – masser af regn. Vejrguderne var med klubben og de mange deltagere. Små 60 kørere var til start i de 4 klasser, og det er flere år siden deltagerantallet har været så højt.

Der kom ikke en dråbe vand fra oven før sidst på søndag eftermiddag, hvor traditionen tro vindere i klasserne skulle have en gang vand. Det fik de. Der var to mesterskabs klasser – 2WD og 4 WD.

Stock og truck Racing klasserne er ikke mesterskab klasser.

ORCM har nok Danmarks bedste anlæg. Banen er ikke jævn, det sørger en muldvarp familie for. Den hygger sig under banen, og skyder jord op flere steder. Banen er teknisk og har man ikke kørt på banen før, så kører man ikke supertider lige med den samme. Der er kunstgræs på banen og der er et godt greb i underlaget.

Der er pit til næsten 100 kørere, og et køkken, der er berømt for deres ribben sandwichs.

Søren Jeppesen havde taget plads i køretårnet og var både dommer og speaker. En god cocktail og han skaber en god stemning. Hans friske kommentarer rammer tit plet.

Jesper Rasmussen havde samlet point nok sammen i de tidligere 6 løb til, at han var sikker på at vinde begge mesterskabs klasser.

Hans store træning mængde og seriøsitet har betalt sig denne sæson. De andre placeringer stod åben i begge klasser. Så der var masser at køre om, og faktisk spænding til de sidste finaler.

Mere om den senere, først til de andre klasser.

 

Stock.

Klassen er ikke gået helt i stå. Men kun 4 deltagere var til start i Odense.

Der er et stykke arbejde for klubberne i at få flere nye folk med ud og køre lidt ræs.

Unge Nicolas Nielsen fra Tinglev var hurtigst i de 5 kval. runder, der blev kørt lørdag. Han kører med  en 4WD bil, og det er nok en fordel i klassen.

Rickie Kütterman har været stærkt kørende i flere løb i år, men på Odense banen kunne han ikke rigtig få tingene til at køre.

De to andre i klassen var Erik Pedersen, der også kører racing truck. Han stiller op i klassen med en anden racing truck. Sidste deltager var Lone Christensen.

I første finale lurede en stor overraskelse. Lone lå over flere omgang i spidsen, men kunne ikke holde fronten. Nicolas kom i front, og der blev han i resten af dagen. Han sejrede i alle 3 finaler.

Erik kørte nogle fine placeringer hjem, og sluttede på 2. Pladsen. Lone sluttede på 4.pladsen og Rickie tog 3.pladsen.

ORCM havde indkørt medaljer til de 3 bedste sammenlagt. Küttermann var bedst sammenlagt over 7 løb. Erik tog 2.pladsen og Lone tog 3.pladsen.

Racing Truck.

Ulrich Rasmussen har været ganske overlegen gennem hele sæsonen. Hvis vi lige tager Black Hill løbet ud. Den ene første plads efter den anden har han kørt hjem.

Hans konkurrenter har været Kim Boeslund, Per Eriksen og Kim Kristensen. Det er en prøve klasse i år, men til næste bliver det en mesterskabs klasse.

Ulrich var godt kørende på sin hjemmebane. Han var ude og køre 8 gange, og hver gang vandt han.

Hans hurtigste tid på banen var lidt over 22 sekunder. Det var 8/10 hurtigere end nr. 2 kim Boeslund.

Der var fin kamp om 3.pladsen mellem Per Eriksen og Kim Kristensen. Faktisk blev samlet 3.plads afgjort på sidste omgang i sidste finale. Per lavede en fejl og Kim kunne køre forbi en bil på taget. Det betød en 3.plads til Kim på dagen og samlet 3.plads. Der blev kørt med 9 kørere i finalerne. Det gik udmærket, selvom farten er meget forskellig mellem top og bund. Det kunne være skønt med lidt flere i klassen, og det kommer der sikkert også nu da klassen er en mesterskabs klasse.

2WD.

Jesper Rasmussen havde taget sejren samlet, så han kunne køre uden nerver. Tværtimod var der kamp om 2.pladsen samlet. Det var ganske enkelt. Hvis Jonas Kærup blev bedre placeret end Frederik Hovgaard ville Kærup blive nr. 2. Modsat blev Frederik placeret før Jonas ville Frederik tage 2.pladsen.

Der var 24 kørere til start. Det er skønt at se. A-B-C finaler.

Der blev kørt 5 runder kval. om lørdagen i fint vejr, solen var fremme det meste af tiden. Så er det en sand fornøjelse at køre buggy. Masser af greb i kunstgræsset, og lidt udfordringer på banen, ikke lavet af klubben, men af hr. og fru Muldvarp.

Jesper kender banen, som sin egen lomme. Jeg tror ikke, han har tal om hvor mange timer og omgange, han har kørt på banen. Det er mange.

Jesper måtte sidste år afgive mesterskabet til Frederik Hovgaard, så Rasmussen har sikkert gerne ville tage mesterskabet hjem igen. Det gjorde han så.

Med stil, idet han vandt alle 5 runder om lørdagen. Pole til ham.

Bag ham var Jonas Kærup en lige så sikker nr. 2. Jonas Kærup kender også banen, for år tilbage blev han nordisk mester på banen.

Christoffer Henriksen er også bekendt med banen. Han kunne køre sig ind på 4.paldsen lige efter Frederik.

Mathias Douglas havde ikke den bedste weekend. Han startede sæsonen godt, men siden er det gået tilbage for ham i 2 WD. Han kunne dog vinde C-finalen søndag eftermiddag.

Han skal bare på hesten igen, som vi siger.

Lasse Bak har bidt sig godt fast i A-finalerne og han var også med i Odense i det fine selskab.

Gode navne, som Mike Hansen, Christer Rasmussen og Kim Boeslund havde ikke farten til A-finalen, men måtte køre om placeringerne i B-finalen. Efter nogle spændende finaler, hvor der blev ”kæmpet” om hver meter kunne Christer modtage pokalen for samlet sejr i B-finalen.

Trods sin unge alder har Markus Kærup bidt sig fast i toppen i begge klasser. Han er fast mand på holdet i A-finalen. I år er det blevet til en sejr i 2 WD. Jonas har vundet en gang, ellers har der stået Jesper på sejrene. Jan Larsen er sjælden uden for top 5, i Odense var han også i top 5 efter kval. runderne.

Sidste mand er mest kendt fra touringcar verden, men Jesper R. har bygget ham en bil. Det er ikke nogen dum ide. Så Niklas Engholm kunne køre sig i A-finalen, som sidste mand.

Resultaterne på myrcm.ch er lidt forkert, idet 1. Runde finale faktisk er den sidste runde, der blev kørt. Forklaring:

Software eller hardware fejl på PC. Der kunne ikke printes, og den ville ikke gemme. Christer Rasmussen kikkede på PCén, men der var ingen vej uden om, end at køre 1.runde om.

Jesper Rasmussen har klart hurtigere end de andre. Han kunne som den eneste køre 15 omgange i 1.finale. Han var 2/10 hurtigere end Markus K., men han havde for mange fejl undervejs og sluttede på 7.pladsen. Jonas Kærup lå længe på 2.pladsen, men faldt tilbage på 4. Pladsen på de sidste omgange. Det gav plads til Frederik Hovgaard, der kunne tage 2.pladsen.

I 2.finale kunne Jesper igen køre 15 omgange, men denne gang kunne Jonas holde 2.pladsen hele vejen hjem. Christoffer Henriksen sluttede på 4.pladsen. Frederik var en tur nede i feltet, men kunne køre sig op på 3.pladsen.

Jesper var dermed sikker på samlet sejr. Han vandt dermed også mesterskabet med maxi. point. Jonas og Frederik havde stadig muligheder for 2.pladsen i sidste finale.

Jesper stillede ikke til start. Det gav plads til Fa.  Kærup. Frederik lavede en fejl efter få omgange, og Markus kunne køre sig op på 2.pladsen. Jonas i front hele finalen. Således sluttede Kærup senior på 2.pladsen samlet og Frederik blev nr. 3.  Hovgaard sluttede sidste år på 1.pladsen.

4WD.

17 kørere til start. Jesper Rasmussen lagde fint ud, og kunne vinde alle 5 runder om lørdagen. Så var luften ude af den ballon.

Frederik Hovgaard og Markus Kærup kæmpede om 2.pladsen bag Jesper. Med 17 kørere besluttede løbsledelsen at der måtte køre 9 biler i A-finalen. Det gav lige plads til Mathias Douglas. På den kedelige 10. Plads kom Martin Rasmussen – lillebror til Jesper. Martin vandt senere søndag eftermiddag B-finalen. Så der gik rigtig meget til ”sølvtøj” til Nyborg, hvor familie Rasmussen bor.

Lasse bak og Jan Larsen har været med i A-finalen i de tidligere afdelinger, og der var de også denne weekend.

Henning Warner fra Sjælland fik en A-finaleplads ud af turen til Fyn.

Frederik og Markus lå næsten lige, men efter de 5 runder, hvor de 3 bedste var tællende havde Markus 1 point mindre, og kunne dermed starte fra plads nr. 2.

Christer Rasmussen og Oliver Nielsen var de sidste i A-finalen.

Jesper Rasmussen styrede tingene i de to første finaler med overblik. Han lå i front, kom de andre tæt på – ja satte han temporet op. Markus kørte stærkt, men ikke svært nok til at komme forbi Jesper. 1.finale blev vundet med ca. 2 sekunder af Jesper.

Markus hele 7 sekunder foran Frederik.

Jan Larsen kom ind på 4.pladsen. De første 4 kunne køre 15 omgange på banen.

Hovgaard lå på 3.pladsen længe i 2.finale, men en fejl kostede dyrt. Han røg ned i feltet.

Foran var det Jesper og bag ham Markus. I Denne runde var afstanden ca. 6 sekunder.

En utrolig fin statistik fra Rasmussen. Han vandt samlet denne weekend. Som i 2 WD med maxi. point.

Markus Kærup kunne vinde sidste finale, og dermed kom han på 2.pladsen. Hovgaard tog sig anden 3. Plads denne weekend. Samlet denne søndag kom Jan Larsen ind på 4.pladsen. Der var ikke så mange placerings skift i finalerne, men de var ikke kedelige, der blev kørt stærkt og fair.

Frederik blev sidste år nr. 2 og Jesper Rassmusen nr. 3.

 

Så er Sæson 2017 i historiebøgerne. Tak for en fin sæson, og lad os håbe 2018 bliver ligeså god, både hvad det sportslige angår, men også med deltagerantallet.

God pause til dem, der ikke lige kører touringcar her om vinteren.

Husk DHI i Jan. 2018.

Jofr sep.2017.

Resultater