18. marts 2024

DHI CUP 2017

Det er nu 17 gang, jeg skal samle tankerne, vække minderne frem fra weekendens oplevelser ved DHI CUP. Stedet har været det samme i flere år, Arena FYN lidt udenfor Odense. 

Det er klart, at løbet ændre sig fra år til år, det er ikke de samme mennesker, trods mange trofaste deltagere. Og da tilmeldingen blev frigivet, gik der under 15 min. så var der udsolgt i alle klasser, nogen har sidenhen sprunget fra, og nye er kommet til, men folkene bag DHI CUP har næsten kunne melde fuldt udsolgt.

Igen i år er det LRP der er hovedsponsor, det vil sige at der blev kørt på LRP dæk i touringcar, og i superstock kørte alle med X20 13,5 turns motor. 

David Church er stemmen bag DHI CUP.

LRP havde nye batterier med til DHI CUP, de er lavere end de “gamle” og volten er på 7,6. De er ikke godkendt til ræs i DK.

Plus de havde deres FLOW X med. Flere tyske kørere havde den i deres biler, men den er ikke til salg i Danmark endnu.

Dækkene virkede perfekt og lagde en del gummi i tæppet, så allerede til 2. runde træning var der et rimeligt greb i tæpperne, som ligesom tidligere var nye, og af den gode gamle lysegrå type.

På offroad banen var det Schumacher dæk, der blev brugt. Mange kørere brugte nye dæk til næsten hver runde kvalifikation, måske skal dette forbrug sættes ned, det er en stor udgift i dæk. Der blev kørt på de gamle touringcar tæpper fra sidste år. Frit greb lige fra starten.

Deltagerne kommer primært fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. De store teams plejer at sende nogle af deres bedste kørere, men i år havde TEAM XRAY valgt at blive hjemme med nogle af deres bedste kørere. LRP havde deres esser med, Serpent havde hurtige folk afsted med Jörn Neumann i spidsen. Yokomo havde sendt deres store talent Naoki Akiyama fra Japan til Odense, ligesom sidste år.

Pressen var tilstede, og der kom indslag i TV2/fyn og DR P4 om fredagen, klubben havde igen hyret REDRC.net til at dække løbet, derudover var der også et hold der Live streamede fra løbet. 

Det er flere år siden en dansker har vundet en klasse ved DHI CUP, men måske ville 2017 være året hvor det ville ske igen. Danmark har nogle gode talenter, der især i offroad klarer sig fint i internationalt sammenhæng.

I touringcar er der ingen nye talenter, men måske et par at de erfarne kørere kunne køre sig i A-finalerne, største chancer havde Mike Gosvig, Martin Lissau og Patrick Folman i Superstock, og i modified Martin Lissau, Patrick Folman og Patrick Hornum, og lige efter dem kunne Frederik B. Mikkelsen måske overraske, men mere om det senere. 

 

4 WD.

Under træningen i klassen så det ud til at Danskerne ville få det svært, Jesper Rassmusen, der plejer at gøre en god figur i klassen havde ikke fået Associateds nye 4WD buggy, så han stillede ikke til start, de største forventning lå derfor på Frederik Hovgaard skuldre, men måske kunne Jan Larsen og Kim Nielsen overraske, Pelle Culmsee havde fin fart i startfasen. 71 kørere kom til start.

Under træningen, hvor der skulle køres 3 hurtige omgange var Frederik Hovgaard og Pelle Culmsse i top 10. Jan Larsen og Kim Nielsen lå i en gruppe lige efter, i spidsen var det næsten selvfølgeligt Jörn Neumann, han har vundet klassen lige siden offroad kom på programmet ved DHI Cup. Michal Orlowski var 2/10 sek. langsommere, verdens mesteren i 1/8 Nitro buggy, David Ronnefalk på 3. Pladsen var 3/10 langsommere på de 3 bedste omgange, Så der var lagt op til et mega ræs senere. 

Desværre gik de 4 kval. runder ikke så godt for de Danske kørere, gæsterne var bare hurtigere. Frederik Hovgaard kæmpede med styring på sin bil, og kunne ikke finde farten, han blev dog bedste dansker på 13. Pladsen, der blev kørt round by round, og han var kun 2 point fra 10. Pladsen. Han fik følgeskab af Pelle på 15.pladsen i B finalen, sammen med Kim Nielsen og Jan Larsen, lidt positivt set med danske øjne var, at Anders Aagaard kunne køre sig i C-finalen, i øvrigt sammen med Rune Gustavsen.

Kvalifikationen vandt Orlowski med 2 runde sejre, super stjernen fra touringcar, Marc Rheinard kørte med og kom ind på 4.pladsen, nr. 3 blev Jörn Neumann, og nr. 2 blev David Ronnefalk.

Der var mange afbrydelser fordi tæpperne fik huller, når en buggy landende med tårnene på tæppet.

Kvalifikationen viste en meget hurtig Orlowski, og måske ville det lykkedes Europa mesteren at skubbe Jörn Neumann ned fra første pladsen.

Verdens mester i 1/8 Nitro fra Sverige David Ronnefalk.

Pelle Culmsee kørte nogle gode finaler, og kunne avancerer et par placeringer, han sluttede på 13.pladsen i B-finalen, og blev dermed bedste dansker, han er dansk mester i flere 1/8 Nitro buggy klasser, så det var måske ikke så overraskende. Derimod lidt skuffende resultat for Frederik Hovgaard, han kæmpede hele løbet med styring på bilen, han sluttede på 15 pladsen.

I A-finalen var der 4 kørere der skilte sig ud, Marc, Jörn, Ronnefalk og Orlowski, der var ikke mange sekunder i mellem dem. Efter 1.finale så det ud som om Neumann lige manglede de sidste 1/10 for at kunne køre med om sejren, Michal vandt 1.finale, og da Ronnefalk vandt nr. 2. Så stod det klart at Jörn sejrsrække var brudt, i sidste finale var der verdens klasse ræs mellem Orlowski og Ronnefalk, det var Michal der træk det længste strå, og med en tid på 17,873 i de dødende sekunder kørte sejren i hus. 

2 WD.

Stærkt felt med Marc Rheinard, Jörn Neumann og Michal Orlowski oppe imod de danske talenter Jesper Rasmussen og Frederik Hovgaard, måske vetaranen Jonas Kærup kunne overraske sammen med sønnen Marcus, måske der kom 4 danskere med i A-finalen. Under træningen viste Jan Larsen også god fart, efter den kontrollerede træning havde Frederik kørt 055.754 på de 3 tællende omgange. Jesper Rasmussen havde kørt 056.257, og det var nok til den bedste gruppe, Kim Nielsen kørte 057.352. Jonas Kærup 057.580, hurtigst var Orlowski med 055.401. Marc Rheinard kørte 055.498.

Der var 77 kørere til start.

Der blev brugt mange dæk for at sætte en god tid. Schumacher dækkene er blevet dårligere indenfor det sidste stykke tid, og der er flere forskellige versioner under hver type, og topkørere klager over at de kun er optimale i 5 minutter, men sådan er det blevet med alle dæk, og når der ikke er begrænsning på antallet af dæk, så er der nogle, der gerne vil betale for nye dæk til hver runde. Banen var teknisk nogle steder, og havde generelt en godt flow, der var hop af forskellig sværhedsgrad, sådan som det skal være, der var bygget flere nye hop af Ulrich og Jesper Rasmussen.

I kvalifikationen lagde Marc Rheinard ud med at vinde første runde foran Jörn Neumann. Hovgaard kom ind på 3.pladsen, ganske flot, og tegnede godt for resten af lørdagen for den unge Dansker, Jesper Rasmussen kom ind på 5.pladsen. I 2.runde var det Neumann der var hurtigst, Frederik var på 10.pladsen. Men så tog Orlowski over, og vandt runde 3-4, og dermed TQ til ham, Jesper Rasmassen havde 300 kval. point og det var nok til 7.pladsen til A-finalen, Frederik lagde en 9.plads i kurven, og så var han også klar til A-finalen.

Jonas Kærup og sønnen Marcus havde også gode placeringer, Marcus lå i sidste runde kval. til at køre sig i A-finalen, men en bil kom i vejen, og han måtte køre B-finale sammen med far Kærup. C-finalen var godt besøgt at hele 5 danskere, en blanding af unge talenter og erfarne herrer.

Orlowski skulle kun bruge to finaler, så havde han sejren i hus. Jesper kørte nogle fine finaler, og kunne køre sig op på 4.pladsen, det var hans bedste resultat i 2WD ved DHI CUP, han kørte en 3.plads hjem i sidste runde finaler. Frederik Hovgaard kæmpede sig en plads op, således at han sluttede på 8.pladsen.

Marcus vandt en B-finale, men havde to dårlige resultater, så det blev en 15.plads samlet, men før sin far, det tæller nok en del i deres regnskab. De 5 danskere kunne ikke gøre noget i C-finalen, og sluttede på de sidste 5 pladser.

 

MODIFIED.

Danske kørere er ikke forvent med at køre sig i A-finalen i modified ved DHI CUP, sidste år var der ingen Danskerer i A-finalen, men i år var der på papiret flere Danskerer der måske kunne.

Patrick og Patrick med efternavnene Folman og Hornum var de bedste bud, men også Frederik B. Mikkelsen kunne gøre noget stort, Mike Gosvig og Martin Lissau har også klassen til det, men hvordan ville dagsformen være. 

Efter træningen var Patrick Folman kun 2 sekunder væk fra verdensmesteren Ronald Völker, og det var over 3 sammenhængende omgange, det så faktisk godt ud med Danske briller, 6 kørere i top 20.

Det blev til en mere efter kval. runderne, 7 kørere i top 20. Patrick Folman lå til en A-finale plads, hvis han kunne køre en super sidste runde, men han havde for mange fejl i runden, derimod var Hornum super kørende i sidste runde og kunne køre en 6.plads hjem, og det gav lige point nok til 10.pladsen i A-finalen, Mike Gosvig havde samme point antal 292, men han havde to 8.pladser, så han måtte tage til takke med 12.pladsen, og dermed en B-finale plads, sammen med 4 andre Danskerer, bl.a Patrick Danielsen var en positiv overraskelse på 19.pladsen, de andre i B-finalen var Martin Lissau, Morten Iversen og Folman.

I front var det Viljami Kutvonen, der kunne tage TQ, han vandt de to sidste runder, en runde gik til stor talentet Naoki Akiyama fra Japan, og selvfølgelig var Ronald Völker med i top 3, feltet var på 63 kørere.

Kutvonen var været med i flere år, og sidste år kom han ind på 2.pladsen, i 2017 havde han farten til at udfodre verdensmesteren fra Tyskland, Naoki var også med sidste år, og så til tider hurtigere ud end Völker, der var lagt op til mega ræs i finalerne. 

Viljami havde ramt formen og hans bil var perfekt, han havde kæmpet lidt med setup, men til finalerne havde han styr på det hele, han trak fra feltet, og kom aldrig i vanskeligheder, Patrick Hornum kom aldrig fri af bunden, hans bedste finale var en 7.plads, han sluttede på 8.pladsen, han havde flere gode kampe om placeringer, og et skridt på 2 placering op, er fint i det stjernefelt.

Viljami behøvede kun to finaler, så var han den nye vinder af DHI CUP. Han blev sidste år nr. 2. Så et skridt op af listen for ham, og en god titel på sit CV. Tim Benson vandt B-finalen foran Mike Gosvig.

 

SUPERSTOCK.

Mike Gosvig har kørt med i superstock klassen i flere år uden den helt store sejr, men kunne den komme i år? På papiret så det ud som om at flere top kørere i klassen, ikke stillede til start, chancen for Mike måske, en anden der har kørt i klassen i flere er Jan Ratheisky, han er mester under ETS i 2016, og er kendt for at køre mange klasser ved de store løb, til DHI CUP 2017 kørte han 3 klasser. Jan var min favorit, men nr. 2 i ETS mesterskabet Tom Krägefski stillede også til start, så sejren kunne også gå den vej.

Patrick Folman var også til start, og havde på papiret en god chance for at køre sig i A-finalen, Martin Lissau har vundet løbet to gange, så helt afskrives skulle han ikke, Frederik B. Mikkelsen bliver bedre og bedre, og derved også hurtigere, så en lille overraskelse kunne måske komme fra den kant, afskrives kunne Nicolai Lindegaard heller ikke, han har måske ikke trænet så meget på grund af uddannelse.

Lige bag de etablerede kører ligger flere gode talenter, der bare skal have lidt flere år på bagen, det er bl.a Kevin Nielsen og Patrick Danielsen, de kunne måske køre sig i B-finalen.

Der var 87 kørere til start, mange deltager for hyggens skyld, og får nogle rigtig gode dage sammen med gode RC venner, DHI CUP er RC på højt og lavt plan, alle kan være med og får noget for pengene.

Efter meldinger på facebook, er løbet en mega succes og får 5 stjerner, fortjent ros til de få mennesker, der tager fri en hel uge for at lave nord Europas største RC event.

 

Gosvig lagde ud med en 9.plads i første runde, Folman kom ind på 8.pladsen, Mikkelsen på 7. Pladsen, Nicolai på 5 pladsen, det tegnede godt med Danske briller. I front var Ratheisky hurtigst, han kunne vinde 3 runder, og var dermed ganske overlegen pole mand, Mike Gosvig og Folman lavede i anden runde igen top 10 placeringer, hvis de kunne lave to gode placeringen i 3 runde var A-finalen hjemme, det kunne de, og især Folman skruede op for tempoet, han kørte en 2.plads hjem, Mike nr. 6. Frederik kørte en 7.plads hjem. I sidste runde var marginalerne ikke med Frederik B. Mikkelsen, han manglede under 1/10 sek. i sidste runde, han havde 296 point, samme antal som nr. 10, men nr. 10 havde en placering bedre, surt.

 Patrick havde et godt udgangs punkt for en podieplacering, han startede som nr. 4 i A-finalerne, Mike lidt længere nede på 6.pladsen, det var heller ikke umuligt for ham.

B-finalen var godt besat af danskere.

I A-finalerne masede Jan Ratheisky derudaf, han kom ikke under pres og kunne vinde alle 3 finaler.

Folman var uheldig i flere af finalerne og chancerne for en top placering forsvandt dermed, Mike sluttede på 4. Pladsen i en enkelt finale, han kunne dog glæde sig over, at han satte dagens hurtigste omgangs tid i klassen med 13.493, han sluttede på 5.pladsen sammenlagt, Folman nr. 8. Bag Ratheisky kom team kammeraten Krägefski ind som 2’er og Merlin Depta på 3.pladsen med en Serpent. Frederik Broløs kunne vinde B-finalen foran Tyske Daniel Horn.

 

Man skal helt tilbage til 2011 for at finde en dansk vinder af klassen, det var Martin Lissau, han sluttede på 17.pladsen i denne udgave af DHI CUP.

 

Endnu et DHI CUP er kørt. Sent søndag aften var hallen igen tømt for tæpper, køretårn og alt det andet. Det var nogle trætte ORCM folk, der kunne gøre status for DHI CUP 2017.

”Det gik sgu meget godt”. 

Alle finaler kan du se på redrc.net´s youtube kanal. Resultaterne ligger på MYRCM.ch

Tak til Søren Jeppesen, HS-RACING, REDRC, RC-KONGEN og XRAY-shop.