18. marts 2024

DRCMU TC 2 2016/17.

DRCMU2 i VEJLE.

Der var lagt op til et mega ræs i Højen hallen  ed 1/10 TOURINGCARS. Der var træning fra torsdag morgen. Ingen undskyldning for ikke at få trænet, og da det var efterårsferie var der også god aktivitet på banen frem til søndag morgen.

Der var 64 kørere til start i de 3 klasser. Størst var super stock med 39 kørere.


Der blev diskuteret/snakket om motor udviklingen i super stock. En ny motor er kommet på markedet, og den ser ud til at være hurtigere end de andre i klassen. Der køres efter en motorliste, og den er på. Mange kørere, som jeg talte med var ikke glade for den udvikling. Denne problematik kommer sikkert til at fylde en del de næste par måneder.

 

DRCMU bestyrelsen holder selvfølgelig hele tiden øjne med udviklingen, og dette punkt bliver helt klart taget op til næste generalforsamling i foråret.

Vejle løbet er fast punkt på DRCMU racer kalender. Hallen er perfekt, og forholdene lige så. Man vender sig (måske) til det høje køretårn og gelænder. Tæpperne er slidte, men virker OK. Fint greb i tæpper.

Jeg synes, det er tilpas. Banen kan være lidt vanskelig at overhale på, man skal samarbejde lidt, der skal to til en god overhaling.

Vi fik masser af godt ræs i klasserne. Især modified var flot kørt af alle 8 i A-finalen. Ok der var nogle få situationer, der kunne diskuteres, men det går mega stærkt, og det er vanskeligt at være dommer. Til de fleste finaler var det 4 øjne på banen.

STOCK.

Stock klassen er åben for alle, og det giver selvfølgelig stor forskel i fart og erfaring.

Der var 17 kørere til start. Man kører ikke om pokaler, men der er gavekort til 6 heldige kørere. HS-RACING, RCKONGEN og XRAY-SHOP har udstedt gavekort på 150 kr.

Så de heldig kan komme hjem med lidt nye stumper.

Der er et forsøg, så skrive endelig til DRCMU, hvis du har nogle kommentarer til dette.

På det sportslige plan var det Tommy Udesen, Jens Otto Frederiksen og Mads Koue, der satte farten.

Tommy kunne tage pole, og holdt stillen gennem alle 3 finaler. Han stillede til start med et Porsche karosseri. Dejligt at se en anden type body end Mazda 6 eller de andre Protoform bodies.

Efter Tommy kom Mads Koue og Dan Stampe efter de 3 finaler.

Jens Otto Frederiksen kom ikke rigtig med i sidste finale og så røg han væk fra toppen. Han kunne så glæde sig over dagens hurtigste heat 20 05:08.398 i træningen. Tommy kørte 20 5.03.724 i første finale.

Men det var tæt – kun en omgang mellem top og bund i A-finalen.

 

Modified.

Skuffende at kun 8 kørere stillede til start. Der er flere i super stock, der både har evnerne og farten til at køre med, også til at blande sig i toppen.

Men dem, der stillede til start gav hinanden er godt ræs. De indledende blev brugt til at finde det perfekte set up. Ikke bruge dækkene for meget, men alligevel starte i den bedste del af feltet.

Frederik Hovgaard var på hjemmebane, og han ville gøre en god figur. Han var tændt, han lagde ud med at tage 1.runde foran Patrick Hornum. Men Hornum kunne svare igen i 2.runde.

yokomo

Mike Gosvig kom ind på 2.pladsen i denne runde.

Rasmus T. Callesen var til start med den nye Serpent, og Mike Hansen er skiftet til Schumacher. Begge skulle lige vende sig til bilerne, men havde god fart i bilen. Der var stort set kun en omgang eller ca. 13 sekunder mellem top og bund. Ganske flot.

Gosvig kørte 23 5.02.838 i sidste gennemkørsels, men det var ikke nok, Frederik kørte ca. 1.sekund hurtigere, og kunne dermed tage pole.

 

Der var gode øjeblikke og lidt kedelige momenter i finalerne. Helhedsindtrykket – godt ræs. Det er almindeligt i RC,( uskreven regel om man vil) at rammer man en bil foran sig i bagenden, så holder man tilbage.

Det kunne godt være sket et par gange.

serpentren

Frederik var virkelig tændt, han behøvede ikke mere end to finaler, så var hans første sejr i modified touringcar i hus.

Flot af den unge gut, som jeg har fulgt siden han startede.

Patrick Hornum har været ”kongen” i klassen gennem flere år, men denne søndag måtte han se Frederik sejre. Mike Gosvig kom ind 3.pladsen.

cars

Det kan gå hen og blive en meget spændende sæson i klassen. To forskellige vindere i de to første afdelinger.

modivinder

SUPERSTOCK.

39 kørere til start, og mindst 15 navne kunne køre sig i A-finalen.

Trods træning i dage op til løbet, er jeg overbevist om, at kommer man fra en klub med fast bane og klubaftenener, så er man hurtigere end de andre, der ikke har adgang til en bane. Træning er nøglen til succes.

taarn

Det er sket en del ændringen i hvad biler, de forskellige folk kører med. Således var Patrick Folman til start med en XRAY. Frederik B. Mikkelsen er skiftet til VBC, men havde ikke fået endnu. Pelle Culmsee var til start med en XRAY. Daniel Bjerg havde en Yokomo. Så er der sikkert nogle jeg har glemt. Ole Strandlyst havde en Schumacher holdende på bordet.

En hjælp ville være, hvis du logge ind på myrcm og ændrede dine oplysninger på din profil. Så kunne jeg læse ændringerne der.

serpent

Efter de indledende var så gode navne som Niklas Engholm, også med XRAY, Stefan Finnich, Daniel Bjerg og Jesper Rasmussen at finde i B-finalen. De havde ikke kørt hurtigt nok til A-finalen. Havde man ikke en bestemt motor på over 900 kr. så havde man ikke de store muligheder for at køre stærkt nok til ”den store finale”.

Gode positive præstationer kom fra Kevin Nielsen og Patrick Danielsen, begge med XRAY biler. De kunne køre sig top 3, ganske flot af de unge gutter.

jespercar

Jesper Bayer skal lige nævnes, fordi det var 2-3 år siden han har kørt. Man han havde ikke helt glemt det, han kørte sig i C-finalen, i øvrigt med en TEAMC bil. Han var ikke i dårligt selskab, i denne finale kørte også Søren Jeppesen, Michael Johnsen og Mads Andreas Callesen.

A-finalen så således ud.

Folman kikkede ikke tilbage i første finale. Der var lidt sammenstød i starten i feltet, og Mike Gosvig røg tilbage i feltet, det gjorde Patrick Danielsen også, men begge kunne køre sig lidt op igen. Ole Standlyst havde sikkert brugt alle krudtet på at komme i A-finalen, så han var chanceløs i finalerne.

car

Mike Gosvig sluttede nede i feltet. Kevin kunne forsvare sin 2.plads, og Danielsen kom op på 3.pladsen. Tiderne lå omkring 13.200 til 13.500.

I 2.finalen røg Danielsen ned i feltet og kunne ikke køre sig op. Det gav plads til Mike Gosvig, der sluttede på 2.pladsen. Folman i front kunne ingen røre. Frederik B. Mikkelsen kom ind på 3.pladsen. Lidt for megen uro nede i feltet, flere overkørte bilen, og det gav sammenstød og fejl.

folmancar

Det betød, samlet sejr til Folman, han valgte at køre 3.finale også. Den vandt han. Mike Gosvig havde et ”dårligt” dæk, oplyste han efter løbet, derfor var han ikke med helt fremme. Højre bagdæk fik bilen til at trække til venstre. Han kom nemlig ikke på trappen, det gjorde Kevin og P. Danielsen. Flot af de to unge gutter. Begge under 15 år, et langt RC liv kan ligge forude for dem. De skal nok nå langt, hvis ikke andre interesser tager over.

superstockhelfinale

Vinderne i de små finaler-

Dagens bedste finale tid havde Folman på 23 5.06.299. Det var ca. 6 sekunder langsommere end modified klassen, blev at mærke over 5 min. Hovgaard kørte 23 5.00.177.

superstockvinder

Se alle resultater på DRCMU.