18. marts 2024

DHI CUP 2014.

Det  var 14. gang af DHI Cuppen blev kørt. Til dette års udgave var der ikke de store ændringer i forhold til sidste år.

Der skulle køres i 4 klasser. På onroad banen blev der kørt i superstock med 13,5 turns motor fra LRP(hovedsponsor) og modified. Hver kører fik et sæt LRP dæk udleveret og kunne måtte købe et sæt mere i teknisk kontrol.På offroad blev der kørt i 2WD og 4WD klasserne. Her blev der kørt med Schumacher dæk, men ingen begrænsning på antallet af dæk. Fri motor.

I gennem de 14 år har det altid været et samarbejde mellem Kim Bendiksen og Odense RC Minirace, og sådan var det også i år. Arbejdet med at stille køretårn op, rulle tæpper ud starter flere dage før løbet. I de mørke aftener har klubbens medlemmer bygget hop til offroad  banen. Prøvet dem af, så klubben ved at de fungere, når de kommer ud på Stadium Fyn. Der var sat begrænsning på deltagerantallet i alle 4 klasser, max. 80 i hver klasse. Der var i alt 276 deltagere. Dog kørte flere kørere flere klasser. Pænt deltagerantal. Når man ved at ETS og EOS trækker en masse kørere til sig. Jeg har ikke kikket alle lister igennem, men jeg har en fornemmelse af, at tilslutningen blandt de danske kørere ikke var så stor i år.

 Der var mange kørere fra Norge og Sverige. De tyske kørere var heller ikke mødt frem i så stort antal, som de plejer. ORCM havde igen fået hjælp ude fra til at speake løbet og passe tællersystemet. Det var hårdt arbejde for dem i de 3 dage. Der var kun et lille teknisk problem undervejs. Flot at der stadig kan stables et internationalt RC løb på benene her i Danmark.

Superstock.

69 kørere var til start. Det har i flere år været et tema omkring blinky mode eller timing i superstock klassen. Ved ETS får man udleveret et motorsæt, og man afleverer det igen, når løbet er slut. Ved DHI CUP har man valgt, at det skal være en LRP motor med 13,5 turns, som man kan købe ved banen eller have med hjemmefra. Speedo skal bare stå i ”blinky” mode.

 

Rygterne løb hurtigt i pitten da flere af LRP sponserede kører fik lagt ny software i deres speedo. Var denne software vejen til at køre stærkt? Nogle troede på det ud fra tiderne i træningen, og de første kvalifikations runder. De bedste chancer for en top placering i klassen var nok i hænderne på Patrick Folman/TAMIYA, Morten Iversen/TeamC og Danny Nielsen/TOP. Det var netop dem, der fredag morgen kørte stærkt. Patrick kunne køre fra alle på 3 flyvende omgange. 6 danskere lå i top 10 efter de to første træningsrunder. Men de røg så tilbage, da flere LRP speedoer blev udstyret med ny software.

Patrick kunne holde farten, og han holdt sig i toppen hele fredagen. Han sluttede fredagen med at køre sig ind på en 4.plads samlet. Desværre kunne danskere ikke holde temporet. Efter 1.runde så det ud til at B-finalen ville blive domineret af danske kørere. Navne som Søren Jeppsen/XRAY, Steven M. Olsen/Awesomatix, Søren Boy Holst/TOP, Jesper Bayer/TEAMC og Morten Iversen/TEAMC ville sikkert ligge i feltet lige under A-finalen. Danny Nielsen, der for år tilbage var super hurtig er tilbage med næsten fuld styrke. Han kunne ville den anden dansker i A-finalen. Jesper Bayer kørte et meget flot heat fredag eftermiddag, og lå på 10.pladsen efter 1.runde. Michael Skals/Serpent har ikke kørt så meget i år, og lå længere tilbage sammen med Nicolai Nielsen, der heller ikke har kørt så meget på det sidste.  Nr. 2 i DRCMU serie Niklas Engholm/Awesomatix kæmpede med bilen og nå længere tilbage, end han havde håbet på.

FOTO: Anders Sørensen

Der skulle køres 4 kval. runder, hvoraf de 2 bedste ville være tællende. Oliver Franke med sin AWESOMATIX havde hurtigst tid i 1. Runde. Tiden var 23 5:05.058.

Tidlig lørdag morgen kørte Patrick 23 5:03.822, det var igen til en plads som nr. 4 i feltet. Danny kom ind på 5.pladsen. så det lignede meget to danskere i A-finalen.  Jesper Bayer kørte en 12. Plads hjem, så han røg ud af A-finalen. Morten Iversen sluttede også længere nede. Søren Jeppsen var i top 20, så hans B-finale var næsten i hus. Niklas kunne stadig ikke finde farten og lå til C-finalen. Hurtigste mand var Marek Cerny. I 3.runde kom Patrik ind på 7.pladsen og Danni måtte udgå.

FOTO: Anders Sørensen

Jeg fik senere at vide, at han havde fået nyt software i hans speedo, og så var motoren stået af. Morten Iversen kom ind på 10.pladsen. Det lignende en placering på 9-12 pladsen i slutstilling. Det positive overraskelse må man sige Henrik Christensen fra Aalborg stod for. Han kører ikke så meget el. Han er mest i Nitro – helst 1/8 på asfalt. Men med sin AWESOMATIX lå han til en C-finale plads. GODKENDT resultat af den ikke helt unge mand. 14 kørere ud af top 30 var fra Danmark.

 FOTO: Anders Sørensen

 I sidste runde skete, der ikke de store ting blandt placeringerne. Morten Iversen kørte en 9.plads hjem, men det var ikke nok. Han sluttede på 11.pladsen. En fejl på 4 sekunder kostede ham en plads i A-finalen. Han vil sikkert gerne have lavet reglerne om, så der var 3, der skulle være tællende. For hvis han kikke på hans tider, så har han 3 tider indenfor top 10. Oliver Franke tog pole foran Marek Cerny. Top 20 set med danske øjne. Patrick Folman, Danni Nielsen, Morten Iversen, Jesper Bayer, Søren Boy Holst, Søren Jeppsen, Steven M. Olsen og Nicolai Nielsen.

Folmans havde en dejlig kvinde med til RCFOLKET.

Dansker oprør i B-finalen med Morten Iversen i pole. Modsat hans modified bil var hans superstock TEAMC bil ikke bygget om. Han kører med short pack batteri i modified bilen. Han kørte gode finaler, og lod ikke de andre komme til. Han kunne også glæde sig over, at hans team kammerat Jesper Bayer kunne tage 2.pladsen i finalen.

Morten Iversen 

 Patrick Folman og Danni Nielsen kom ikke til at spille nogen store roller i finalerne, deres bedste resultater kom i sidste finale, hvor de kørte en 3. og 4. plads hjem. Det var Oliver Franke, der styrede begivenhederne, og kunne skrive sig ind i historie bøgerne omkring DHI med en sejr. Patrick sluttede på 4.plads, det er flere trin op ad stien i forhold til sidste år. Danni kunne trods alt glæde sig over en 5.plads i hans første DHI CUP finale.

Modified.

Set med danske øjne var modified klassen ikke så interessant. Steen Graversen/eget design har været væk fra internationale løb og har ikke kørt så meget i Danmark, så chancerne for at han ville blande sig i toppen havde små odds. Bedre odds havde Patrick Hornum/Serpent efter de resultater han har kørt hjem i de danske løb. Hvem kunne ellers køre med i top 20?

hornum

Patrick Hornum

Morten Iversen/TEAMC havde måske en chance. Han var bygget bilen om, så han kunne få en bedre vægt fordeling ved brugen af short pack batteri. Bilen så godt ud på banen, og han havde også en fin fart i bilen. Der var flere superstock kører, der kørte med i klassen, for at få så megen træning som muligt.

Der var 76 kørere, men ikke mange af dem var danskere. De to bedste touringcar kørere i verden Ronald Völker og Marc Rheinard var til start, plus vinderen fra sidste år norske Adrian Berntsen. XRAY stillede til start med blandt andre Alexander Hagberg. Disse 4 havde prøvet at vinde før. Steen og Patrick var begge fint med i træningen, hvor de lå til top 10 placeringer. Morten lå længere nede. Frederik Broløs Mikkelsen var med i top 30. Det blev ikke meget bedre i de sidste trænings runder. Steen nr. 8 og Patrick nr. 7. Morten på 14. Pladsen. Broløs havde kørt sig op på 20.pladsen.

Men de havde alle 4 kval. runder til at køre sig op i rækkene.

 Marc Rheinads Tamiya 418

Marc Rheinard og Ronald Völker var ”selvfølgelig” de hurtigste under træningen. Marc havde lige bygget sin Tamiya 418 nogle dage før løbet, og kom uden mekaniker. Völker derimod havde ”hele apparatet” med sig. Det vil sige mekaniker og LRP tekniker. Hornum lagde ud med at køre en 8.plads hjem i første runde. Steen var i top 20. I front var Völker bare kørt, faktisk tog han alle 4 runder foran de andre. Marc uden ”support” havde svært ved at følge med. Steen kørte gode kval. runder. Det blev til 3 top 10 placeringer, og kunne derfor gøre sig klar i søndagens A-finaler. Patrick kunne ikke holde temporet og sluttede på 13.pladsen.

Han var sidste år med i A-finalen, så det var tilbage skridt for ham. Morten Iversen kom lige efter. Nr. 23 blev Frederik Broløs/AWESOMATIX og det er en godkendt placering i feltet.  Næste dansker var Jesper Bayer på 35. Pladsen. DHI CUP banen passede godt til ham, så det ud til efter resultaterne at dømme.

Han kunne vinde D-finalen om søndagen. Mikkel Jensen tog sig af F-finalen.

Jesper Bayer

 

Steen sluttede på 5.pladsen i første finale, desværre kom han ikke tættere på podiet. I front styrede Völker løbet , og efter de  to runder kunne han blive udråbt som vinder for 5. Gang i DHI CUP historien.Steen er dog ikke færdig med top RC løb. Han drager til ETS i slutningen af Januar til Tyskland, i øvrigt sammen med en del andre danskere. Kun 2.finale blev spændende fordi en påsætter satte en bil foran Völker bil, derved kom Viljami Kutvonen tæt på, og over målstregen var afstanden kun 2/10 til Völker fordel. Han kørte ikke sidste finale. Kutvonen/AWESOMATIX kom ind på 2.pladsen samlet, mens Marc Rheinard sluttede på 3.pladsen.

Der blev kørt træning og finaler på begge baner samtidig. Overordnet virkede det fint, men der var tilfælde, hvor kørere var i tvivl om der blev sagt noget til dem i deres heat, eller det glat den anden bane. Det positive ved at køre på begge baner er, at tidsplanen ikke bliver så lang. Både fredag og lørdag var der plads til at gå ud og spise sammen med vennerne. Om søndagen sluttede løbet også tidlig, så de mange udlændingen kunne nå hjem i ordentlig tid.

4WD.

Den mindste klasse med 57 deltagere. Klassen er under teknisk udvikling. Der er kommet ny biler indenfor det sidste år, og snart er alle biler ustyret med tandhjuls gearkasser. Det sidste skulle nedsætte vedligeholdelsen af gearkasser. Klassen var den, hvor danskere havde de bedste chancer for at komme på podiet. Jesper Rasmussen er lige skiftet til Associated. Han havde ikke fået sin bil endnu, men lånte en bil af Joans Kærup – hans nye team kammerat.

Craig Drescher har England har opbygget et junior skandinavisk buggy hold, hvor Jesper er blevet en del af. Jonas Kærup får dog stadig støtte fra Associated, selvom firmaet satser helt unge kørere. Jonas har en søn, som helt sikkert om et par år er med på det hold. En meget talent fuld gut på bare 6 år. Han kørte med i 2 WD klassen.Foruden de 2 Associated kørere var der værd at holde øjne med Frederik Hovgaard/DURANGO, Kim Nielsen/XRAY og de to TEAMC kørere Lasse Nielsen og Torben Højfelt.Hvis de kørte op til deres bedste ville de nå A-finalen. Fra udlandet var det Jörn Neuman/DURANGO, Martin Bayer/XRAY og Tom Cockerill/Schumacher, der skulle ligges mærke til. Under træningen var Jesper Rasmussen med helt fremme, sammen med Kim Nielsen. Jan Larsen var også godt kørende og lå til en top 10 placering.

I første runde kom der svar på flere spørgsmål, hvordan var dagsformen?

Jesper lagde ud med at køre 4 5:04.972. Det var næst hurtigst i den runde. Han blev kun overgået af Martin Bayer. Lasse Nielsen kørte en 5.plads hjem. Kim Nielsen måtte udgå med defekt. Frederik Hovgaard kørte sig ind på 10 pladsen.

I 2. Runde var Martin Bayer igen hurtigst. Kim Nielsen kom i mål, og det rakte til en 8.plads i den runde. Jesper kom ind på 12.pladsen. Frederik måtte udgå. Billedet blev tydeligere og tydeligere i to sidste runder indledende. Kim Nielsen og Jesper Rasmussen havde momentum og kørte nogle gode runder. De kunne måle sig med ”gæsterne”. B-finalen så ud til at blive et rigtig dansker oprør med Jonas Kærup, Frederik Hovgaard og Lasse Nielsen i hovedrollerne.

Der var mange kørere fra Norge og Sverige. Men en skifte sig ud. Det var Marlin Karlsen fra Norge, en pige på 8 år med masser at selvtillid og god fart i bilen. Hun tiltrak sig megen opmærksomhed, og vandt C-finalen. Det er ikke sidste gang vi hører om hende,

Jesper viste, at det ikke var et ”enlig svane” i første runde. Han kørte en 3.plads hjem i sidste runde. Hvis han kunne holde den placering var den sikkert nogle folk i Associateds hovedsæde, der ville glæde sig over, at de havde fået ham i stalden. Jesper slutter 3. bedst i klassen efter de indledende. Kim havde også fået læst banen og kom ind på 4.pladsen, kun 8/10 efter Jesper.I front var der virkelig kamp om pole. Martin Bayer og Jörn Neumann havde begge to sejre. Neumann fik pole, fordi han havde kørt 3 sekunder hurtigere end Martin i det hurtigste heat. I B-finalen var Lasse Nielsen i pole med Jan Larsen, Frederik Hovgaard og Jonas Kærup lige efter. Lidt længere nede kom Torben Højfeldt. I B-finalen kunne Lasse ikke holde Frederik bag sig, og Hovgaard vandt.

Frederik Hovgaard

Der var god kamp mellem Martin Bayer og Jörn Neumann i alle tre finaler. Der stod sikkert også en masse på spil. Jörn kunne med en sejr være ”unbeaten” i DHI historien i 4WD. Bag ham var Jesper Rasmussen godt kørende. Flere gange var han faktisk foran Martin Bayer. Jesper kæmpede med Tom Cockerill om 3.pladsen. Martin vandt 1.finale med 3 sekunder foran Jörn og Jesper kom ind på 3.pladsen. I anden finale var rollerne byttet om. Jörn vandt. Jesper holdt igen hovedet koldt og kom ind på 3.pladsen. Kim Nielsen lå længere nede i feltet.

3.finale skulle afgøre sejren. Her viste tyskeren sin meget store klassen. Han tog starten og kikke ikke tilbage. Martin kæmpede lidt med Jesper. Desværre gik luften ud af Jesper og sluttede nede i felter i denne runde. Bayer og Neumann kørte i hver finale 15 omgange. De andre 14. Kun i sidste finale kunne Cockerill køre 15 omgange. Jörn var ”lysår” foran de andre i sidste finale.

Han kunne dermed skrive sig ind i historie bøgerne. 3 starter i DHI CUP´s 4 WD klasse – 3 sejre. Jesper Rasmussen fik et mindre internationalt gennembrud med 3.pladsen for hans nye Associated junior team.

Kim sluttede på 7.pladsen.

Der var også en opvisnings bane med driftbiler.

 2WD.

77 kørere på startlisten, der var sprækket med top navne. Fra Danmark ville det sikkert være de samme, som om sommeren kæmper om sejren i DRCMU´s løbs serie, der ville sætte deres fingeraftryk på løbet. Jonas Kærup og Jesper kørte nogle gode trænings heats.

Men også Torben Højfeldt og Rene Jepsen med deres TEAMC biler viste god form. Alle kørere skulle gennem to heats, hvor det galt om at køre 3 hurtige omgange. Denne tid ville så afgøre deres heat indledning til kval. runderne. Torben Højfeldt, Kim Nielsen og Jesper Rasmussen kom alle de i det hurtigste heat. Lidt længere tilbage lå Jonas Kærup, Mikkel Søholt og Jan Larsen. Frederik Hovgaard, Rene Jepsen og Henrik Skov Jensen var alle kørere, der godt kunne køre stærkere, så deres placeringer kunne sikkert blive bedre. Blandt de udenlandske kørere var det selvfølgelig Jörn Neumann, Martin Bayer, Tom Cockerill og Oskar Levin, der viste stor hurtighed.

Oskar var før løbet skiftet til TEAMC, og det så ud til, at han var blevet hurtigere i forhold til tidligere. Sidste år var halvdelen af A-finalen fyldt med danskere, dette syn ville sikkert blive meget svært at opnå i 2014.

 Blandt deltagere var Marc Fischer med den nye ”mid” motor Serpent. Det er ikke hans boldbane, så han lå nede i feltet.

Der var flere andre spændende kører i feltet. Blandt andre Marcus Kærup, søn af Jonas Kærup. Marcus er trods sine 6 år en erfaren kører. I sommerens lå han og ”bankede” de andre i stock klassen under DRCMU. Vi kommer helt sikkert til at høre med om ham.

Jonas Kærup med sønen og bagved sidder Carina med endnu en RC i maven.

 De indledende blev domineret af tre kløvet Jörn Neumann/Durango, Oskar Levin og Tom Cockerill/Schumacher. Der var få sekunder mellem dem. Bag dem var et dansk tre kløver, der udkæmpede et slag. Jesper Rasmussen, Kim Nielsen og Jonas Kærup havde næsten samme sluttider og omgangstider. Det kom sikkert bag på mange eksperter, at Oskar Levin kunne køre med helt i toppen. Faktisk satte han hele feltet til vægs. Han tog pole foran Tom. Jörn var ”nede” på 3.pladsen. I den rent danske oprør var Kim Nielsen bedst. Han havde lånt en TEAMC bil af Patrick Hornum. Et godt lån, må kan sige. I team oprøret mellem Jonas og Jesper var det Rasmusen, der var hurtigst.

Kim kom ind på 4.pladsen, så Jesper og Jonas. Ikke andre danskere kom med i A-finalen. Torben Højfeldt havde nok sat næsen op efter en A-finale, men han manglede lige det sidste.

Han kørte en god 1.runde, men så gik det tilbage.Mikkel Søholt, Lasse Nielsen, Rene Jepsen og Jan Larsen manglede også det sidste i fart. De skulle alle køre B-finale. Desværre kunne ingen af dem vinde B-finalen. Den gik til Simon Moss fra England. Danskere i A-finalen kørte det bedste, de kunne, men 3 kløveret fra udlandet var for stor en mund fuld. Kim kørte 2 tredje pladser hjem, men den var desværre ikke nok til en plads på podiet.

Tom Cockerill kørte måske sig bedste løb i lang tid, og snuppede 1.pladsen foran Jörn Neumann. Oskar Levin var sikkert  for nevøs for kunne omsætte ”polen” til sejren. Han sluttede på 3.pladsen. Et resultat, som han sikkert er tilfreds med, når han kommer hjem og tænker tilbage på løbet. Jesper sluttede godt af og sluttede på 5.pladsen. Jonas Kærup kom ind på 7.pladsen.

2014 udgaven af DHI CUP sluttede søndag eftermiddag med pokaler til de mange vindere. Nogle kunne glæde sig, men andre sikkert hang lidt med mulen. Til sådan et stort løb er forventninger store. Nogle gange for store. Der kommer mange udenlandske kører og deres niveau er meget afgørende for ens egen placering.

Løbet forløb overordnet set godt, der er altid ting, som kan ændres og skal gøres om. LRP begyndte at ændre software i nogle af deres team kørers speedo. Sådan noget giver rygter om ”blinky” mode. Ikke heldigt af hovedsponsoren.  

ORCM er helt sikkert på banen næste år til endnu en udgave af DHI CUPPPEN. I sammen weekend var der et stort tysk offroad løb, og EOS ligger løb meget tæt på datoen, så DHI CUP er presset. Der er ikke nok kørere i DK til sådan et stort, så der skal komme kørere ”udefra”.

Resultater er www.myrcm.ch

Video på www.racerc.dk

TAK til F1.dk og Anders Sørensen for billed bidrag.

JOFR 2014.