18. marts 2024

DHI CUP 2015.

rckongen-logoREPORTAGE SPONSORER.

Der er den 15. DHI CUP rapport, jeg sidder og skriver om. Jeg har sammen med Søren Jeppsen, Søren Boy Holst, Niels Laursen og Jonas Kærup været med siden det første år 2001. Jonas Kærup startede i onroad, men er ”hoppet”  over til offroad siden. Der er sket meget i tekniken i bilen, men raceformat er næsten den samme. 

onroadbanen

DHI CUP har haft til huse i flere forskellige haller rundt i Odense. De sidste par år har rammerne været Arena FYN. En moderne sport hal med gode forhold til publikum, baner og kørere. I år var hallen desværre udlånt til herre landsholdet, der havde en testkamp forud deres verdens mesterskab i håndbold.

DHI CUP rykkede så ind i hallen ved siden af. Det var ikke nogen dårlig beslutning. Der var ikke den store tribune, super lys over banen, og et lysshow, når kørere i A-finalen skulle præsenteres. Men den nye hal var mere intim og banerne havde et super godt layout. Ikke noget dårligt bytte.

pitten

Jeg hørte, ikke nogle sure opstød over forholdene. Der var vist nogle tyskere, der ikke kunne forstå, at folkene bag DHI CUP ikke havde købt sorte tæpper magen til dem, man bruger ved ETS. 

Folkene bag DHI CUP er Odense Minirace Club og RCKONGEN. De får hjælp til tæller system og speaker plus dommer fra udlandet. Det er et perfekt team, og alt kørte, som på skinner. Efter gange var eventen før tidsplanen. Hvor mange gange sker det ved et RC event?

Ingen nævnt ingen glemt.

Træningen var op delt i 4 heat til hver deltager. Offroad og onroad blev afviklet på samme tid, det fungere godt. 

Der var 295 kørere til start, faktisk var der venteliste til flere af klasser. Det er især svenskere og nordmænd, der tager til Odense. Ialt 12 forskellige nationer var til start. 

Det er dejligt at se, at en klub og en RC forhandler går sammen og skabe et løb, der har så stor anseelse i Danmark og i udlandet.

Foruden RCKONEGN havde flere andre danske forhandlere en lille stand ved banen.

xrayshop

Fra udlandet kom team LRP med deres bedste kørere, TEAM XRAY havde også de bedste til start. Associated Europa var der med vetaranen Craig Drescher  i spidsen. Team Serpent, TeamC og Team Schumacher havde også gode kørere til start.

Fra Danmark havde TCHOBBY et stort team med flere af landet bedste superstock kørere. 

Ja, rammerne var i orden,  kørere skulle så lige udfylde dem. Det gjorde, der var mange medrivende heats og finaler med tæt kørsels og spænding lige til sidste meter. Dette gjorde, at DHI CUP 2015 blev et af de bedste i historien.

4WD OFFROAD.

Jörn Neumann var ubesejret i klassen forud dette års løb. Durango har opløst deres team, men det gjorde ikke noget for Jörns hurtighed,  Neumann var mega favorit. Han kørte stadig med en Durango.

De bedste danske kort stod Jesper Rasmussen og Frederik Hovgård med, men om de ville blande sig helt i toppen, var det store spørgsmål. Jesper har vundet DRCMU 4 klassen de sidste to år, faktisk foran Frederik. Der var mange super top kørere til start.

jespercar

Set med danske briller kunne Kim Nielsen, Torben Højfeldt , Jonas Kærup og Mike Gosvig også være med i toppen, hvis de kørte op til deres bedste og måske kørte over daglig form, men top 5 placering ville nok være for stor en mundfuld.

Det gik godt for de danske kørere. Frederik havde godt styr på sin Yokomo og kørte to gode runder hjem. Der var 4 kval. runder, hvoraf to var tællende. Han kørte sig ind på 5. pladsen samlet, og dermed blev han bedste dansker i 4 WD klassen. Men han var ikke den eneste, der havde en god dagsform. Kim Nielsen med sin TEAMC buggy kan være noget svingende, men kunne  denne weekend også køre to gode runder og sluttede på 6.pladsen samlet.

De bedste danskere i den hjemlige DRCMU serie var til start, og stanarden er høj i Danmark kan man se, når man kikker på resultatlisten efter kvalifikation runderne. Mange gode præstationer og det blev fuldendt ved at de 2 Associated kørere Jesper Rasmussen og Jonas Kærup også kunne køre sig i A-finalen.

offdrivers

I finalerne var det Martin Bayer og Jörn, der satte farten. Det gjorde de også sidste år, og alle 3 finalerne var spændende og medrivende.

Bayer med sin XRAY kunne vinde 1.finale, da Jörn lavede fejl på 3. omgang, og kom med i feltet, men kørte sig op på 2.pladsen. Jesper Rasmussen måtte udgå, og nedturen galt alle danskerne. De havde ikke en god finale, de sluttede på de sidste pladser.

2. finale blev ikke meget bedre for danskerne, i front var kampen mellem Jörn og Martin intens. Denne gang var det Jörn, der vandt. Så 3. finale skulle afgøre sejren. Neumann holdt hovedet koldt , og var i en meget kort periode nede på 2.pladsen, men han kom hurtigt igen, og kunne tage sejren.

Meget flot af tyskeren, der stadig er ubesejret i DHI i 4WD klassen. Martin Bayer kom ind på 2.pladsen. Danskerne tog de sidste 4.pladser i A-finalen. Jesper blev bedst placeret. Det var Jörns 4. sejr i lige så mange starter ved DHI. 

4wdvinder

2 WD.

UHA, sikke et felt, der var samlet. De bedste danske mod mange gode udlandske kørere. 2 WD er meget populær.

ronnefalkcar

Bilerne er “simple” og kører godt næsten ud af boxen. TEAMC har næsten revolutioneret klassen med deres udgave af en 2WD buggy. Motoren ligger på langs i bilen. Det er bilen, man skal have, hvis man vil vinde 2 WD. Så enkelt er det. 

teamc2wd

Jörn Neumann havde skiftet sin Durango ud med en TEAMC. David Ronnefalk er fabrikkører for HPI/HB, men firmaet har ingen 2 WD, så han stillede til start med en TEAMC. 

offserpent2

Craig Drescher har vundet mange løb, men de senere år er det ikke blevet til så mange løb. Han er ansat ved Associated og står for team arbejdet i Europa. Ved dette DHI løb ville han også køre samtidig med, at han kunne følge sine team kørere blandt andre Jesper Rasmussen. Han havde ikke glemt at køre buggy, og kørte sig B-finalen. 

CDTHEMAN

Lige fra de første runder under træningen står det klart, at danskerne ville få det svært. Jesper Rasmussen kørte gode tider med sin Associated. Det samme gjorde Jonas Kærup. Men Kim Nielsen og Frederik Hovgaard ville få det svært. Torben Højfeldt, der op til løbet havde fået en kontrakt med TEAMC/Absima havde også svært ved at finde farten.

jesperrasmussen

Thomas Mikkelsen har kørt i mange år, men han ligget lidt stille, men han havde lånt en bil, og havde fin fart i bilen, og kunne måske lave en tid, der rakte til B-finalen. 

frederikcar

Jonas Kærup lagde ud med en 8.plads i runden, Jesper lagde ud med en 6.plads. I front var det Ronnefalk, der var hurtigst. Han vandt ialt 3 runder og dermed var han TQ.

ronnefalk

Jesper Rasmussen fortsatte den høje fart og kunne køre sig  i A-finalen. Jonas Kærup faldt lidt tilbage, og sluttede på den kedelige 11. plads. Han fik følgeskab fra Frederik Hovgaard, Thomas Mikkelsen, Kim Nielsen og Rene Jepsen i B-finalen. Jonas Kærup kørte nogle nogle B-finaler og vandt samlet denne finale.

Torben Højfeldt kørte sig C-finalen, noget under hans standard. Han fik selskab fra Mikkel Søholt, Rasmus Callesen og Christer Rasmussen. Torben vandt dog C-finalen senere om søndagen.

thpokal

Det var Ronnefalk mod Neumann i finalerne. Tæt og super racing. Top buggy i verdens klasse. Fantatisk at se disse kørere håndtere deres biler på tæppet, i luften og på hoppene. Jesper Rasmussen kørte gode finaler, men han var bare ikke hurtig nok.

ronnefalkcar

Bag Ronnefalk og Neumann kørte Michal Orlowski med sin Schumacher et godt løb, et lille internationalt gennembrud i klassen for ham. En anden, som fik sig navnet slået fast var Tom Maquel. En ukendt kører fra Luxemborg, som kørte sig begge A-finaler i buggy. 

start2wdf

Afgørelsen skulle ud i 3. finale før vinderen kunne findes. Det blev David Ronnefalk med sin TEAMC. Der var 4 TEAMC biler i A-finalen, der var 4 Schumacher  buggy også. En Associated og en X-RAY prototype.

2wdvinder

Modified.

Feltet var på 81 kørere. Til start var den 5 dobbelte DH I CUP mester Ronald Völker fra Team Yokomo/LRP. 

Han var en klar favorit. Men Marc Rheinard fra TAMIYA ville sikkert gøre alt for at vinde. Begge starter i LRP MASTERS senere i Jan. 2015, så DHI ville være generalprøve for LRP løbet. Styrkeforholdet kunne afprøves blandt de to verdens stjerner i RC.

Efter disse kom en håndfuld hurtige folk, der nok skulle “træde” hvis disse to havde en off day. Alexander Hagberg fra TEAMXRAY er verdens mester i 200 mm 1/10 nitro. 

Han er altid mega hurtig. Frederik Südhoff er fabrik kører for HPI/HOTBODIES, han ville sikkert være med fremme. Yannic Prümper er team kammerat med Völker, og  skal regnes med i toppen af den europæske top. Fra Serpent teamet kom Marc Fischer. Han er  altid hurtig, og tilhører også toppen.

folmancar

Af danske kørere ville det sikkert være Martin Lissau, der havde de bedste chancer for en A-finale plads. Han kørte med en prototype af en dansk 1/10 touring. En RC bil, han udvikler sammen med Steen Gravesen og Martin Christensen. Den ser spændende ud, og ligner ikke en almindelig bil. Ligner den russiske Awesomatix  en lille smule? Der er to spur gear i bilen og godt med kulfiber. Jeg kunne ikke få lov til at tage billeder af bilen – en hemmelighed, der måske ser dagens lys engang i foråret. 

Patrick Hornum ville kunne køre sig i A-finalen, hvis han kørte op til sit bedste. Han er hurtig og har været med i mange år, så han ved hvad der skal til. Han misssede A-finalen sidste, så han var sikkert sulten.

Patrick Folman er næsten startet i modified. Den er hans første sæson, men har vist at han tilhører toppen i Danmark. Hvad hvad kunne han gøre i dette selskab. Han er blandt europas bedste i large scale, men LS er noget helt andet ved 1/10 EL.

carsair

Resten af danskere ville sikkert være glade for C-finale pladser eller lavere.

Det kunne gå hen og blive spændende, idet Pümpler vandt første runde kvaler. Völker kørte en 3.plads hjem. Marc Rheinard kom ind på 2.pladsen. Patrick F, Patrick H. og Martin Lissau kørte gode tider og kunne måske køre en plads hjem i den bedste finale.

volkercar

Ronald Völker kom dog igen, og kunne tage de næste 3 runder og dermed havde han pole. Efter ham kom Yannic Prümper og Marc R. De havde dog efter sekunder op til Vôlker. Hagberg havde også god fart i bilen. Danskere holdt sig stadig pænt i top 15, og i 3. runder så det stadig lyst ud for dem. De bedste kørte 25 omgange på banen.

 I 4 runder lørdag aften kom de sidste brikker på plads. 

kagen

Morten Iversen havde med sin TEAMC bil kørte sig i B-finalen. Godt nok som sidste mand, men med var han. 

Patrick Hornum kørte tre 9.pladser hjem, men det var ikke nok. Han manglede to kval. point for at komme med i det “fine” selskab.

Martin Lissau havde 8 point mere, og blev bedste dansker med en 7. plads i start opstillingen. Der var kun to tællende runder ud af de 4, der blev kørt.

Martin Lissau kørte alle 4 runder med tider i top 7. FLOT.

lissaucar

Patrick Folman leverede et flot resultat – han kørte to 5.pladsen hjem. Lidt af de gennembrud på den internationale scene. Der var sikkert ikke mange, der  havde givet ham mange chancer før løbet for at nå A-finalen.

Finalerne blev ikke spændende, dertil var Völker bare for god for de andre. Han skulle kun bruge 2 finaler, så var hans 6. sejr i DHI CUPPEN hjemme. Ganske ”out standing”. 

Marc Rheinard kom aldrig i gang i finalerne og havde en skuffende søndag. Han sluttede sidst samlet. Han lavede flere fejl og var involveret i flere sammenstød. Hagberg havde mere held og hurtighed i finalerne og kunne tage 2.pladsen efter Vôlker. Patrick Folman havde ikke de bedste finaler. 

teamxray

Han viste i sidste finale med en 5.plads, at han godt kunne være med, og på den måde sluttede han på 8.pladsen samlet. Lissau lavede to 5.pladser, og havde ikke så meget at køre med i finalerne. Han var aldrig med helt fremme. Han sluttede samlet på 7. pladsen. Frederik Sudhoff kørte 3.pladsen hjem.

Med to danskere i  den bedste finale i dette felt af top kørere må siges at være flot. Der er ikke så mange modified kørere i Danmark, og det er lidt kedeligt, at der ikke er flere, der prøver kræfter med farten. Kun ved konkurrence på de hjemlige baner kan  talenter voksne, og blive så gode, at de kan begå sig på den internationale scene.

modfiedvinder

Superstock.

79 kørere var til start. Kontrol i begge klasse var LRP dæk. I superstock kunne man tage sin egen 13,5 turns LRP med eller købe ved banen. Speedo skulle står på “blinky” mode.

Denne cocktail giver jævnbyrdighed og tilpas fart og god acceleration ud af svingene. Især svinghastigheden er blevet vigtig i klassen.

Grebet kom hurtigt ned i tæpperne, og layoutet var meget fint lavet, med gode sving og et par oplagte overhalings muligheder. En god bane, der også fik mange positive meninger fra kørere i begge klasser. 

Mange klubber kunne lære  lidt af ORCM folkene, der der skal bygges bane.

xrayhjelp

 I DRCMU´s vinterserie får de danske kører masser af erfaring i tæt kørsels og konkurrence er også hård. Under DMSU er standarden i supperstock på vej frem, så der var flere danskere, der måske kunne lave et godt resultat.

Fra udlandet kom Team Xray med to hurtige chaffører Marek Cerny og Jan Ratheisky. Begge er front kørere under ETS. På papiret ville de sikkert vinde, men måske kunne Mike Gosvig “drille” sine team kammerater. Mike kører modified under DRCMU, men under ETS er det superstock han satser på, det samme ved DHI CUP. 

På papiret kunne Mike køre med i top 3. Andre danskere, der måske kunne følge ham i A-finalen var Niklas Engholm. Han er skiftet til XRAY T4 2015. Spørgsmålet var om han kunne finde et setup, der passede ham. 

Nicolai Lindegaard er også en kører, man altid skal regne med, og ville sikkert ligge mellem 5 – 15 i placeringer. Så stor en konkurrencen i

klassen. Martin Christensen deltager ikke i løb under danske løbsserier, men er er hurtig og stillede til start med Steen Graversen prototype. 

mikeijagt

De to sidste kørere, der kunne hvis alt spillede deres vej, køre sig – A-finalen var Søren Boy Boy Holst og Steven M. Olsen. Begge har mange år i rc sporten.

Faktisk kan Søren holde sølvbryllup med RC i dette forår. 25 år med RC er flot. Han har da også været med til alle DHI CUP løb. For år tilbage vandt VM for TAMIYA i Japan.

sbhcar

De 4 indledende runder gav ikke de store overraskelser helt i toppen. Marek og Cerny var ganske overlegne og havde styr på tingene. Mike Gosvig fulgte godt med og kunne køre sig ind på 3. pladsen samlet. En plads, som var helt efter bogen.

I feltet efter top 3 var Martin Christen godt med og havde ingen problemer  med at køre sig i A-finalen. En 6. og 7. plads gjorde, at han kunne starte i A-finalen, som nr. 8.

Søren Boy kørte en 5. plads hjem, og fulgte det op med en 10.plads, så han gav sig selv en god gave i forbindelse med jubilæret. En A-finale til ham. 

Marek

Sidste mand i A-finalen gik også til en dansker – Steven M. Olsen. Han har virkelig fortjent det. Han har kæmpet og trænet i mange år. Nu har han fået tingene til at fungere i team Tamiya DK. 

På 11.pladsen kom også en dansker, den kendelige plads gik til Nicolai Lindegaard, han manglede 1. kval. point for at komme med i det fine selskab. 

Iøvrigt kom med 6 andre danskere på i B-finalen. En rigtig dansker finale. 

Nicolai Lindegaard holdt hovedet koldt og vandt B-finalen foran Jesper Bayer. Bayer var tilbage i RC verden, og han var ikke blevet langsommere end før han holdt pause.

carsair

De 3 XRAY kørere Mike, Jan og Marek sad på A-finalerne lige fra startet. Marek var i pole og der blev han i første finale, men det var spændende for Jan skyggede ham i 5 min. Mike prøvede at hænge på, men kørte lidt bredt nogle få steder på banen, og det er der ikke “råd” til.

 Kører man ikke linien, ja så er man væk. De andre danskere i A-finalerne kom ikke til at spille nogle hoved roller. Flere personlige fejl fra deres side, og i første finale måtte Søren Boy Holst udgå og de ander to sluttede på de sidste pladser.

2. A-finale blev en gentagelse af første finale. Marek i front, og styrede løbet med Jan efter sig. Mike kom dog tæt på Jan i slutfasen, men de manglede ca. 2 sekunder op til Marek, der kunne tage hænderne i vejret, som vinder af DHI CUP 2015 i superstock klassen. Han blev sidste år nr. 2. Han stillede til start i 3. finale og var nede på 3.pladsen i nogle omgange, men kom tilbage, og kørte over stregen, som nr. 2. Jan vandt og Mike kom ind på 7.pladsen. Søren Boy Holst kørte en god 3. finale, og kom ind på 3.pladsen. Der var en del fejl fra forskellige kørere, og det banede vejen for ham. Dette resultat gav Søren 5.pladsen samlet. Mike havde 3.pladsen i hånden. 

cars

Det var gode finaler, der gav et godt billede af, at superstock  klassen med 13,5 blinky er jævnbyrdig, har god fart og giver masser af tætte kampe. 

Samlet sejr til Marek Cerny. De bedste tider på en omgang lå på ca. 12,5 sekunder.

superstockvinder

Et af det bedste DHI CUP løb blev 2015 udgaven. Der var mange deltagere, og grænsen er sikkert nået på det punkt.

 Mere ventetid vil sikkert få flere til at blive hjemme. Reglerne og klasserne er perfekte. Dejligt at være til et løb, hvor reglerne skal overholdes, men teknisk kontrol bliver udført med smidighed. Et smil og en kvik kommentar. Var batteriet lidt højt i volt, så får man lov til at køre volten af, før man forlader tekniskkontrol bordet. Ikke noget med udelukke folk fra at komme ud og køre. 

Det smitter af på banen. Der blev vist fair kørsels. Selvfølgelig kan dommerne ikke se alt, der blev givet “stop and go” i nogle tilfælde.

Men generelt blev der kørt “voksen” og “følsomt”, og stemningen var god hele weekenden.

DHI CUP er samlingspunktet en gang om året. Folk, der har kørt tidligere kommer forbi og lugter lidt til savmuldret og får de lige de sidste nyheder fra gamle venner og bekendte.

Det er kun fjernstyret biler, vi skal også have et sjovt.

Glæder mig til de næste 15 DHI “CUPPER”.

Du finder resulater på www.myrcm.ch.

Der er masser af billeder og kommentarer på facebook på folks profiler. Du finder et større album, der løbende bliver opdateret med billeder på siden her.

Du finder reportage og video fra løbet på redrc.com

redrc

JOFR Jan. 2015. 

dhicup2015dhicup2015 onroad

rckongen-logo