18. marts 2024

DHI CUP 2016.

rckongen-logoReportage sponsorer

Tænk, det er 16 år siden det første DHI løb blev kørt. I en lille hal i Søhus lige uden for Odense.

Forholdene var små og man sad tæt, stod tæt rundt om banen, køkkenet var i samme lokale, men det gik.

old1

 

Det var succes med den samme. DHI CUP er vokset og vokset. Tiderne har ændret sig. Dengang var min reportage en nyhed, når den blev lagt ud på nettet. Der var ikke Facebook, Twitter og al det andet på de sociale netværk. Der var ikke resultater online eller bare på nettet.

 

Det har ændret sig, der er video fra løbet, kørerne har lagt deres billeder ud på nettet.  Under løbet, er der blevet skrevet – lagt billeder ud på de sociale medier. Bilerne og udstyret er heller ikke det samme, og tak for det. Slut med at dreje motor af, passe ladningen af batterier, så de lige var færdige 1 min. før man skulle køre.

old3 old2

 

DHI CUPPEN har haft besøg af mange store navne i tidernes løb, den største er nok A. HARA. Han har vundet løbet 2 gange. For nogle år siden fik folkene bag CUPPEN den ide at køre et offroad løb sammen med onroad løbet. Succes fra første år.

Forholdene er gode i Arena FYN. Mega lækker hal, hvor der er plads til pit og to baner.

onroadbanen

 

Løbet har sponsorer fra udlandet og flere danske forhandlere støtter op om løbet ved at have butikker i hallen.

offroadbanen

 

Løbet har fået konkurrence af løb (ETS og EOS) rundt i Europa. Men det kan ikke mærkes på interessen for løbet. Ca. 30 min. tog det, før alle pladser var besat, der tilmeldingen åbnede på myrcm.ch. Det er ny rekord. Kørerne kom fra hele Norden, Tyskland, Irland, England og andre EU lande. En enkelt kom fra Japan.

Efter et par år begyndte de store teams at komme til DHI CUP. Team LRP, TEAM XRAY, TEAM YOKOMO og andre er nu faste deltagere i løbet.

2016 blev igen en kæmpe succes. Især bane layoutet på onroad banen blev rost til skyerne. Flere mente, at den var den bedste bane, de havde kørt på nogensinde. Store ord, men sande. Den var en fornøjelse at køre på onroad banen.

Offroad banen blev også rost, dog ville flere gerne have langsiden væk fra køretårnet. Det var lidt svært at se det sving, der lå længst væk. Det skete flere afkørsler i det sving, så måske de havde ret.

Den megen rost er velfortjent. Flere folk fra ORCM (den er denne klub, der står bag løbet sammen RCKONGEN) og RCKONGEN arbejdede hver dag i ugen op til løbet med at stille borde op, ligge tæpper og rejse køretårn, plus al det andet, der skal gøres før de 320 kørere kunne indtage banerne fredag morgen.

aircar

Befriende at tekniks kontrol blev udført med ”lempe”. 20 kørere skulle igennem hver heat, der opstod ikke flaskehals, da man kikkede efter forskellige ting hver gang, og de fleste havde styr på volt, højre, vægt med mere. Super.

DHI CUP 2016 vil sikkert blive husket på 320 forskellige grunde. Jeg vil huske løbet for to grunde. De hedder Malin Karlsen og Alexander Landén – en pige og en drenge, begge omkring de 8-10 år. De kørte mod af verdens bedste i 4WD kassen, og de sluttede i top 10 ud af 80 kørere.

Jeg husker især et billede (desværre kun optaget i min hjerne) ved kørepræsentation står en af verdens bedste offroad kørere Martin Bayer og kikker på de små kørere. Hvad han tænkte, ved jeg ikke, men ansigt udtryk sagde(måske) hvad laver jeg her, to børn kører fra mig, hvad sker der?

I skrivende stund har jeg lige fået en besked om, at Martin bliver offroad manager for XRAY fabrikken.

Jeg kom også til at tænke tilbage på tiden hvor jeg var 10 år. Der var ingen mobiltelefoner, intet internet, ingen RC biler. Der havde lige været Cuba krise (den historie skal nok googles af mange). Telefonen var en stor sort kasse, der ikke blev brugt til lige at ringe til en kammerat. Det var kun til vigtige samtale. Når man skulle lege med andre, gik man over til kammeratens dør, ringede på: Kommer Peter ud og lege? Der var altid nogle hjemme, de fleste mødre gik hjemme.

Nå, historien timen er slut og nu til selve løbet i Arena FYN.

 

Offroad 2 WD.

De bedste danske navne var til start, og de skulle køre mod nogle af Europas/verdens bedste. Europa mester Michal Orlowski og verdens mester Bruno Coelho begge dog i 4WD klassen var til start.

jesperrasmussen2 2wdcars2

 

Jesper Rasmussen og Frederik Hovgaard ville sikkert køre sig i en A-finale, hvis de kørte op til deres bedste. Frederik blev sidste nr. 15, men han er blevet meget bedre efter en tur til VM for offroad biler.

Jesper blev sidste år nr. 7. Men flere andre danske, som Jonas Kærup og Kim Nielsen kunne måske skabe et godt resultat og køre sig A-finalen. Torben Højfeldt ville sikkert kunne nå en B-finale plads.

Den eneste ”barnestjerne” Danmark råder over pt. er Marcus Kærup. Søn af Jonas Kærup. Marcus kørte nogle fine kvalifikations runder, og sluttede i E-finalen.

morsoen

 

Jesper Rasmussen fik ikke de bedste kvalifikations runder. Han var både uheldig og lavede små bitte fejl, der gjorde at han kun lige nåede med i A-finalen. Han kørte ”røven ud af bukserne” i sidste runde, og snuppede 10.pladsen i A-finalen.

teamlrp

 

Jonas Kærup og Kim Nielsen har begge kørt med i A-finalen ved Cuppen, men i år manglede de farten (eller lavede de for mange fejl?) til at køre sig i A-finalen. De kørte B-finale sammen med Jan Larsen, der måske lidt overraskende kørte sig i top 20. Han kører mest 4WD.

I front var løbet en kamp mellem Tom Cockerill og Michal Orlowski, der begge fik 310 runde point, men Cokerill fik pole. Sikkert på grund af en bedre tid i et heat.

tom-c

 

Mange havde måske regnet med at A-finalen ville få mange XRAY biler i feltet, men sådan gik det ikke. Bilen er stadig meget ny, og der er sikkert et godt stykke test arbejde, der skal gøres, før den bliver 100 % god. Associated havde flest biler med i A-finalen – 3 i alt.

Se alle 3 finaler her.

Tom Cokerill vil sikkert sent glemme finalerne, de blev ikke særlig gode for ham (sluttede på 8.pladsen efter mange fejl og defekt), derimod kunne 14 årige Michal Orlowski vinde efter kun to finaler. Endnu et flot titel til hans RC CV.

 

Jesper Rasmussen fik de bedste finaler sammenlignet med Frederik Hovgaard. I første finale runde gjorde de ikke det store væsen af sig, men i 2. og 3.finale viste de begge, at de tilhører fremtiden, og kan allerede nu køre lige op med de bedste.

Jesper kunne tage flere placering og sluttede på 6.pladsen i 2.finale.

olawski

 

I sidste finale stille Orlowski ikke til start. Jesper kørte et meget fint løb og sluttede på 3.pladsen. Det betyd, at han sluttede på 5.pladsen sammenlagt. Frederik blev nr. 8 sammenlagt.

2wd

 

 

4WD.

Klassen er den største i vores hjemlige DRCMU´s løb serie, og de fleste, der kører den serie var da også til start. Fra udlandet kom verdens mesteren Bruno Coelho. Så der var noget at måle sig op imod.

Danskerne plejer at tage gode placeringer i denne klasse ved internationale løb. Igen var det Frederik Hovgaard og Jesper Rasmussen, der ville køre de bedste resultater hjem. Klassen har en ukronet konge i Jörn Neumann. Han har vundet klassen siden introduktionen af offroad ved DHI CUPPEN.

 

Han kunne give Serpent sin første sejr i et stort løb i offroad 1/10.

serpentjorn

Blandt de danskere, som måske kunne komme i nærheden af A-finalen var Kim Nielsen, Torben Højfeldt og Jonas Kærup.

Jan Larsen havde tur i den i 2WD, så han kunne måske lave et godt resultat.

cars4wd

 

Jan lavede igen et godt resultat. Han kørte sig ind på 22. Pladsen, en placering bedre end Jonas Kærup. Hans Associated har flere år på bagen, og der kommer sikkert en ny version i løbet af foråret.

Jesper Rasmussen slås også lidt med bilen, han kunne ikke få tingene til at fungere. Han kom ind på 13. Pladsen. Ikke et resultat han kan være tilfreds med efter hans målestok.

Han har været i A-finalen de sidste år.

paasatter

 

Frederik Hovgaard kørte en 5. Og 6.plads hjem, og så var han klar til A-finalen. Det skulle vise sig, at han var den eneste dansker, der kom med i det fine selskab. Han startede A-finalerne fra startplads 7.

To børn på 8-10 år ”stjal” opmærksomheden. Malin Karlsen og Alexander Landén kørte sig i A-finalen foran en lang række erfarne rc kørere.

I front var det verdens mesteren Bruno Coelho, der kunne vinde 2 kval. Runder og dermed kunne han starte fra pole. Michal Orlowski kom ind på 2.pladsen. Jörn Neumann skulle forsvare sin sejrsrække fra startplads 4.

Tilbage til de danske placeringer. Både Torben Højfeldt og Kim Nielsen fik gode placeringer i de indledende, og det gav plads i B-finalerne.

Du finder alle resultaterne fra de 4 kval. Runder her  

landen

marlin

Finalerne blev meget spændende, der var tætte dueller, dramatik og en masse personlige fejl. Bruno Coelho lavede for mange små fejl, og var måske også lidt uheldig i nogle situationer, men efter at havde taget finale 1 gik det ikke så godt for ham. Derimod havde Jörn Neumann held i næsten alt hvad han lavede. Han kunne vinde samlet, og dermed er han stadig ”unbeaten” på dansk ”tæppe” i 4 WD klassen. Det gav også den første store sejr til Serpent i offroad 1/10.

Du kan alle finalerne her.

Set med danske øjne, så kunne Frederik Hovgaard ikke rigtig blande sig i toppen. Han kørte sig op i sidste finale, og viste, at han er fremtiden mand i offroad. Det skal ikke så megen mere ”medvind” til, så ryger han på podiet. Han kørte sig to placeringer op i feltet.

4wdvinder

 

Sammenligner man med de sidste par år, så klarede danskerne sig ikke så godt, som de har gjort tidligere. Konkurrence er sikkert også blevet hårdere, og træningen fra nogle at de internationale kørere ligger sikkert lagt over, hvad hvor meget danskere træner.

 

Op på hesten igen, som man siger.

Det var godt set af folkene bag DHI, da man introducere offroad i programmet. Der er masser at ”action” for publikum, og det er fascinerende at kikke på disse biler komme flyvende hen over banen.

Og nu til noget helt andet, dog stadig på tæppe med 4 hjul.

Modified:

Til DHI CUP er der Ronald Völker og så alle de andre. Han har vundet 6 gange. Ikke fordi konkurrencen er svag. Han kan sætte sig op til løbet, og så er han i en anden liga.

Blandt dem, som måske kunne ”drille” ham var Bruno Coelho, A. Hagberg og finske Viljami Kutvonen. Finnen nåede faktisk og vinde 1 kval. runde. Måske fordi Völker måske var på nye dæk, eller prøvede ”noget” af.

Fra England kom Schumacher teamet med Elliott Harper, han kunne sikkert køre med i top 5, men på podiet ville han sikkert ikke være at finde søndag eftermiddag.

Patrick Folman også med Schumacher kunne måske få god hjælp fra Harper og sætte bilen i A-finalen. Ellers var det bedste danske bud på en A-finale plads Patrick Hornum. Fra Gizmo teamet kunne Martin Lissau overraske. Bilen er stadig ny, og der udvikles hele tiden. Steen Graversen sad i pitten og skruede på bilerne fra Gizmo (dansk produceret touringcar). Han skruede rigtig, for norske Adrian Berntsen kunne sætte bilen på start placering 4 til A-finalerne.

folmancar

 

Blandt danskere leverede Frederik Broløs Mikkelsen igen et godt resultat. Han nåede lige med i B-finalen. Han arbejder sig stille og roligt fremad i feltet. Sammenligner man de danske placering med deres placering fra danske løb under DRCMU, så var der ingen, der overraskede positivt eller negativt.

korere

 

Som så mange andre år, kom der ingen danskere i A-finalen. Bedste dansker blev Folman efter de 4 kval. runder.

Folman overvejer i disse uger, hvad han skal køre i fremtiden. Han er jo med i toppen i Europa i large scale, men han skal nok vælge klasse, så han kan fokusere 100 % på den.

Du kan se resultat her.

 

Völker skulle kun bruge 2 finaler, så kunne han skrive endnu en sejr på sit CV. Unge finske Viljami Kutvonen, var lige så sikker en nr. 2. Han pressede Völker lidt i finale nr. 2, men han kom aldrig forbi.

volker

 Du kan se alle A-finalerne her.

modvinder

Superstock.

Vi skal tilbage til 2011 for at finde en dansk vinder i klassen. Det var Martin Lissau. Siden har udlandet taget den hele. Skulle 2016 være året med dansk sejr. Lad det være skrevet med den samme, nej 2016 blev ikke året, hvor en dansker kunne stille sig øverst på podiet. Kom nogen tæt på? Nej heller ikke.

Nicolai Lindegaard og Mike Gosvig ville helt sikkert blande sig i top 10, men top 3 placering kom de sikkert ikke i nærheden af, hvis man skulle prøve at vurdere deres chancer før løbet. Mike Gosvig har deltaget i flere ETS løb med gode resultater til følge.

Martin Christensen har været noget svingende ved DRCMU løbene i 2015, men bilen bliver bedre og bedre, så måske kunne han blande sig i top 15. Under DRCMU har Steven M. Olesen, Niklas Engholm og under DASU har Søren Boy Holst kørt nogle fine løb, men de skulle nok køre lidt over deres ”alm” form for at køre sig i top 10.

mikegosvig

timbensoncar

 

 

Tim Benson´s Kyosho.

Kvalifikationen, der bestod af 4 runder a 5 min – hvoraf 2 runder ville være tællende kom til at se sådan ud for de danske top kørere:

Mike Gosvig lavede to 2 pladser, flot kørt, men da kun to tæller, så kunne 3 andre kørere få flere runde point end ham. Han kunne starte A-finalerne fra start spor 4. Godt udgangspunkt for noget stort.

Nicolai Lindegaard var også hurtigt og kørte 4 og 5 placering hjem. Han ville starte, som nr. 8 i A-finalen.

Martin Christen kom lige efter Lindegaard på 9.paldsen. Han en 7. Og en 8.palds hjem. Nok til 9.pladsen.

Frederik B. Mikkelsen og Niklas Engholm samlede point nok til B-finalerne. Frederik var to point efter Martin og et point fra 10.pladsen. Der er tæt.

Søren Boy Holst startede i pole i C-finalen.

I front startede tyske Tim Benson i pole, måske lidt overraskende for mange. Han har igennem flere år været med i ”gamet”, men aldrig slået igennem. Han har været ”uheldig” i flere situationer. Han kører en Kyosho bil, som mange sikkert vil vurdere, som ikke helt på toppen sammen lignet med de andre bilen i klassen.

timbenson

 

Det så godt ud for Mike Gosvig i første A-finale. Han kunne forsvare sin 4.plads. Lindegaard måtte desværre udgå efter 15 omgange.

Martin C. Kørte kun 1/10 langsomme end vinderen, Tim Benson. Men Martin sluttede på 8.paldsen efter en omgang på 20 sekunder.

I anden finale var Martin godt kørende, og han sluttede på 3.pladsen. Han havde bilen til noget stort. Mike havde to fejl undervejs plus en rigtig dårlig start og sluttede på 6.pladsen. Lindegaard sluttede på 9.pladsen.

Tim Benson havde vundet sammenlagt og stillede ikke til start i sidste finale. Martin C. Havde en skidt start og flere fejl undervejs. Han kunne ikke køre sig på i gennem felten og sluttede på en sammenlagt 8.pladsen.

Mike sluttede igen af med en 6.plads, og sluttede på 5.pladsen sammenlagt. Lindegaard sluttede sidst i A-finalen sammenlagt.

ssvinder

 

Du kan se alle A-finalerne her.

https://youtu.be/9mHoDMynj04

https://youtu.be/iRQAbN2slkQ?t=2

 

Et DHI CUP er altid noget særligt. Folk, der tidligere har kørt løb kommer og hilser på. DHI CUP er ikke bare løbet med også det sociale, flere venskaber starter, og andre bliver styrket. Dette DHI CUP vil helt sikkert blive husket af mange, og på min skala vil 2016 udgaven ligge i top 5. Mit mål er 25 års jubilæum. Der er nogle år til, men har man deltaget, så er det svært ikke at vende tilbage år efter år.

2wdair

2wdcars3

Resultater

rckongen-logo

Reportage sponsorer