18. marts 2024

XRAY T4 2015.

Jeg har fløjet med engle, jeg har danset med dæmoner og nu er jeg med i det største RC fællesskab på nettet.

Jeg er nu blevet ejer af en XRAY touringcar T4 i 2015 version.

 

Min RC karriere er på en måde forbundet med XRAY. Da jeg startede med touringcar var TEAMXRAY et lille firma, der havde produceret dele og værktøj under navnet HUDY til fjernstyrede biler og rillerace.

De havde sikkert kikket meget langt efter en HPI Pro, da de sendte deres første touringcar på markedet.

Men bilen var holdbar og kunne tåle selv et kraftigt møde med væggen eller kantsten. Bilen gik hurtigt kælenavnet “kampvognen”.

Byggesættene har altid høj kvalitet – lige fra plastik til byggeledningen. Denne har altid været af høj standard. Ikke alene får man et godt billed af, hvordan bilen skal samles, men det er også en hav af tips og gode råd om, hvor man skal sætte bilen op.

Brugeren kan altid få gode råd om bilens køreegenskaber eks. Hvis bilen overstyrer, hvad gør man as?. En seriøs touringcar kører skulle næsten køre kittet bare for at få fat på denne manual. Altid trykt på lækkert papir.

 XRAY har formådet gennem 10 år at skabe et brand omkring XRAY takket være internettet. De har udvidet deres produktserie med biler i andre klasser også eks .1/10 El buggy.

XRAY gør en del for rc køreren. Deltager en kører i et eks. Em, så kan vedkommende være sikker på, at han får de nyeste stumper til bilen. XRAY ligger også en t-shirt i ”posen”, så man er sikkert på, at de får en levende reklame søjle. Der bliver taget billede af XRAY kørerne og lagt ud på nettet.

Kikker man på facebook, så går der næsten ikke en dag uden at der kommer et billede fra en eller anden XRAY sejr verden over.

 

Mange sejre for deres biler, lækkert design, og stor holdbarhed sammenfattet med en god næse for markedsføring har skaffet XRAY en stor del af markedet og sikkert en god indtjening. Ved et touringcar i Europa er det næsten helt sikkert, at der er flest xray biler til start.

Nu gælder det om at få samlet bilen og se om den lever op til de andre versioner i XRAY touringcar serien.

 

Det første man skal gøre er at lime kanten rundt på bunden plus et par skruehuler. Du kan bruge det lim, som du også bruger til dine dæk, når de er gået lidt op.

 

Første rigtige punkt på bygge procesen er geardiffet. Det er opbygget skal sådan et skal være, men det er en fin detajle i byggevejledninger. Har du ikke tit tænkt på hvor meget oile, der skal i. XRAY beskriver nu, hvor meget der skal i. Du skal veje dit diff. og fylde olie på indtil det vejrer 9,2 gram. Der er tydeligt beskrevet hvilken ”tykkelse” olie du skal bruge. Du får også et lille tips med på vejen, hvis du putter geardiff. I fronten af bilen i stedet for spool.

 

Der er en del mounts, der skal placeres på bundpladen. Den er iøvrigt af kulfiber. Jeg har set andre firmaer, der benytter sig af metalbund, men ikke XRAY.

 

Den central transmission er bygget op omkring et spur gear. I kittet ligger er et 84 48 p spur.

 

 

Jeg skal bruge bilen I stockklassen, der kommer der et 100 64dp sput I bilen.

Mange foretrækker 64dp.

I gear mounts skal der sidde små skiver der gør, at man kan justere remmernes ”stramhed”. Der er ikke noget nyt i design, det er bare nye dele.

Dog ser rear og front mount lidt anderledes ud, idet XRAY har lavet et nyt anti roll bar system. Der bruges ”alm” 5x10x4 mm lejer.

Der følger ikke remstrammer med. Det er sikkert ikke nødvendigt.

 

Bærearmerne hænger i hing pins på selve bunden. Du kan indstille ”roll center”. Det gøres ved hjælp af små plastik indlæg. Der står et tal på dem. Men følg byggevejledningen og brug 0 indheden.

Du kan justere ”længden” på bilen, men download et setup seddel på XRAY`s hjemmeside, og kik på den eller bare følg byggevejledningen, de første meldninger fra folk, der har samlet og kørt med bilen fortæller, at den kører godt lige ud af kassen.

Der følger et grund set-up seddel med, både til træppe og asphalt.

 

Det er standard arme, der følger med, men man kan købe andre, der skulle gøre bilens egenskaber bedre, men også gør bilen mere såbar overfor sammmenstød med bander.

Der er ekstra bære arme med til bagenden.

Det nye aktive ophæng ligger i en pose for sig selv. Bilen bliver selvfølgelig bygget med aktiv ophæng. Det er der ingen ben i, bilen kommer til at ligne, at den også har styrtøj i bagenden. Husk når du er færdig at måle toe ind.

Du skal ikke gå videre med bærearmene, da næste trin i byggevejledninger er styrtøjet og overlæggeren.

 

Styrtøjet er velkendt opbygget. To små tårne, hvorpå der monteres arme i kuglelejer med tvær ”pind”.

XRAY har også allerede lavet en orange alu. Tvær lægger til styrtøjet.

De fleste mærker kører med dette system. Der følger servo saver med og den består af 4 skiver, der skal sidde på servohornet.

 

Der er en ny forbedret servosaver med..

Støddæmper tårnene er ikke så høje, da bilen bruger de små og korte støddæmpere.

Nu er turen kommet til styreblokkene og hjulophænget i front.

Der er 4 grader caster blokke og kuglelejer størrelsen er 5x10x4 mm. Du kan købe andre blokke og hubs. i alu. og hårdhed. Der findes også forskellige trækaxler i forskellig materiale. 

Jeg valgte at bygge bilen med aktiv baghjuls ophæng. Vælger du det samme, så skal du lige holde tungen lige i munden, da begge vejledninger med tegninger er lige under hinanden i manualen.

Hvis man kort skal beskrive det aktive ophæng, så ligner det forenden. Det vil sige, der bliver brugt styreblokke og C-hubs. Det er dog ikke de samme C-hubs. Selve stumperne til den aktive ophæng ligger i en pose for sig selv.

Der er del små skiver at holde styr på, så kik godt i manualen, så du ikke kommer til at sætte 2 mm skiver der hvor der ikke skulle sidde skiver.

Anti roll bars systemmet er nyt, og det virker let at samle, og når dette er gjort, så fungere det bare, ikke noget med at justere i flere timer, som jeg har prøvet hos andre producenter.

Der følger 1,4 i front og 1,3 i rear(tykkelse på anti roll), der er meget almindeligt.

 

 

XRAYs støddæmpere har altid været af høj kvalitet. Flere kørere fra andre firmaer har kørt med deres dæmpere på deres biler. Dæmperne er af den kort type, som jeg tror, alle touringcars kører med nu. Selve dæmperen er simpel, og hurtig at bygge. Der er skum i toppen, til at af hjælpe effekten med luft i dæmper. Det virker.

 

Bygge vejledningen foreskriver at du bygger dæmperne med 25 % rebound. Der er en forklaring til hvordan du opnår dette resultat i vejledningen.

 

Man skal køre med 400 sCt, og nej, du kan ikke umiddelbar tage 40 Wt oli og komme i. Der findes en omregnstabel ude på nettet mellem de to typer olie, hvis man vil “nørde” lidt i det.

 

Resten af arbejdet med bilen er bare at montere stænger til body. Holder til batteri. og holder til antenne. Plus et par andre små ting mere.

Jeg sætter altid bilen op i et set-up bænk før den kommer på “gaden”, det skal denne XRAY også. Jeg kan allerede se nu af camber og toe-in ikke passer. 5 min. efter jeg havde skrevet dette, ja så kom der en update på nettet på XRAY´s, med en rettelse. Du finder den her.

Det er svært at skrive noget negativt om bilen. Den er nem at bygge, delene passer sammen, og af god kvalitet. Det hele er bare gennemført fra A-Z.

XRAY har et godt ry med deres produkter, og denne version af deres 1/10 touringcar lever helt op til dette ry.

Det kan lyde negativt, men det er det ikke. Jeg havde forventet lidt mere ny skabelse i deres 2015. Eks. brugen af short pack batteri. Plus batteriholder som standard .

Aluminium bund med tårne af samme materiale. Men jeg har ikke testet mange omgange, det ved jeg XRAY´s teamet har, så derfor må de selvfølgelig vide, hvad der bedst. Hvilke materialer der virker bedst? og hvordan man opnår den bedste vægt fordeling.

 

Nu glæder det om at få teknik i bilen, og så komme ud og teste bilen på racerbanen. Denne test kommer senere.

 

Jeg blev en smule skuffet. Der var ingen set-up book med i kittet, heldigvis kunnne jeg finde den på nettet, og downloade den. Den er et must for alle. Den har nogle dage på bagen, men holder hele vejen.

Glæder mig til blandt andet DHI-Cup nu hvor jeg er blevet en del af “holdet”.

Måske havner jeg på XRAY`s hjemmeside.

Jeg har endda en licens på bilen.

Tak til XRAY/HUDY shop.dk for lån af bilen. Du kan se priser på bilen her.

XRAYshop ligger inde med de fleste dele til bilen. Ellers kan de fremskaffes i løbet af dage, oplyser Claus Ryeskov.

Se meget mere på TEAMXRAY, hvor du finder setup`s og meget mere info.

Set-up blank.

Træppe set-up.